Globaal lezen → gebruik je als je de deelonderwerpen van de tekst wil bepalen. Precies lezen / studerend lezen → is handig als je de hele tekst wil begrijpen. Zoekend lezen → is een handige strategie als je heel gericht naar informatie gaat zoeken.
Je gebruikt de leesstrategie globaal lezen als je op zoek bent naar de hoofdzaken van een tekst. Je komt te weten wat de hoofdzaken van een tekst zijn door de eerste en de laatste alinea te lezen en de eerste en laatste zinnen van de alinea's.
Oriënterend lezen
Wil je een algemeen beeld van de tekst krijgen, bijvoorbeeld om te kijken of de tekst interessant of bruikbaar voor je verslag of scriptie is, lees dan de tekst oriënterend. Gebruik hiervoor de volgende strategieën: Bekijk snel de titel, tussenkopjes, bron en lengte van de tekst.
Om ze gemakkelijk te kunnen onthouden, worden de belangrijkste leesstrategieën vaak aangeduid als de '4 V's van begrijpend lezen': voorkennis, voorspellen, visualiseren, vragenstellen.
Oriënterend lezen → gebruik je als je het onderwerp van de tekst wil achterhalen. Je bekijkt de tekst van van een afstandje. Globaal lezen → gebruik je als je de deelonderwerpen van de tekst wil bepalen. Precies lezen / studerend lezen → is handig als je de hele tekst wil begrijpen.
- Zoekend lezen: je leest niet de hele tekst maar je gaat direct op zoek naar de informatie die je nodig hebt. Bij oriënterend lezen lees je de titel, de eerste zinnen, de tussenkopjes en andere opvallende woorden/cijfers (cursief, vetgedrukte en onderstreepte woorden).
Om het begrijpend leesniveau te bepalen, werken we met het CLIB-systeem. Dit systeem heeft acht niveaus: CLIB-Start – 3 – 4 – 5 – 6 – 7 – 8 – CLIB-Plus. Als een kind bijvoorbeeld op niveau CLIB-6 leest, dan beheerst hij de vaardigheid begrijpend lezen van een kind in groep 6.
Wat is zoekend lezen? Het woord zegt het al; je bent op zoek naar informatie in een tekst.
De eerste leesronde richt zich op letterlijk begrip, de tweede leesronde op het begrip van onderliggende zaken door onder andere te kijken naar woordgebruik en tekststructuur. In de derde leesronde richt het lezen zich op bedoelingen van de schrijver, meningen en argumenten en afleidingen.
Onder invloed van het Engelse global heeft globaal er de betekenis 'de hele wereld betreffend, over de hele wereld verspreid' bij gekregen. Het is dan een synoniem van mondiaal.
Van oorsprong betekent globaal in het Nederlands 'algemeen, niet gepreciseerd'. Onder invloed van het Engelse global heeft het er de betekenis 'wereldwijd' bij gekregen.
Om begrijpend lezen te onderwijzen zijn er veel manieren. Drie daarvan zijn: Strategisch leesonderwijs, waarbij aandacht wordt besteed aan het aanleren en gebruiken van leesstrategieën. Inhoudsgericht leesonderwijs, met veel aandacht voor het maken van een mentale representatie van een tekst.
Een leesstrategie is een hulpmiddel om iets in een tekst beter te begrijpen. Een leesstrategie is dus geen leesdoel. Het doel van lezen is immers om iets in de tekst beter te begrijpen. Tekstkenmerken zoals kopjes, alinea's, en dergelijke zijn ook geen leesstrategieën.
Wie regelmatig leest, ervaart dan ook minder stress, slaapt beter en heeft meer eigenwaarde. Daarnaast heeft het een positief effect op onze woordenschat en taalvaardigheid.
Is mbo niveau 4 gelijk aan havo? Ja, je kunt met een havo diploma of met een mbo niveau 4 diploma doorstromen naar het hbo dus havo en mbo niveau 4 zijn gelijk.
| niveau 4 | De engelenmaker.
Voor N1- en N2-lezers is Harry Potter en de steen der wijzen allereerst een spannend verhaal over vriendschap en moed.
Zoekend lezen (scannen)
Je leest de tekst om een antwoord op je vragen of specifieke informatie te vinden.
Met globale inhoud kun je een gedeelte van de inhoud, zoals een koptekst of voettekst, herhalen op meerdere pagina's van je website.
De hoofdgedachte geeft antwoord op de vraag: 'Wat is het onderwerp en wat wordt er over het onderwerp gezegd?'. Vaak kan de hoofdgedachte in één zin worden weergeven. Vaak staat de hoofdgedachte in de inleiding óf in het slot van een tekst.
Als er door problemen met lezen veel leesfouten worden gemaakt, wordt het ook moeilijk om de inhoud van de tekst te begrijpen. Tip: Oefen begrijpend lezen eerst mondeling! Als er teveel woorden in een tekst staan die je niet kent, wordt het moeilijk om de algemene strekking van de tekst te kunnen volgen.