Een gemiddelde pitstop kost 3.65 seconden, maar als het team minder dan die 3.65 seconden erover doet, kan het winst maken op de concurrent. Dit is van alle 314 pitstops in het 2020-seizoen.
Een gemiddelde pitstop kost 3.65 seconden, maar als het…
Het is moeilijk om een prijskaartje te hangen aan een huidige F1 wagen. Een F1-team mag in het seizoen 2022 145,6 miljoen dollar uitgeven (net gecorrigeerd voor hogere transportkosten plus inflatie).
Om ervoor te zorgen dat het risico op niet goed vastgemaakte banden zo klein mogelijk is moet elke handeling van de monteurs minimaal 0,15 seconden duren. Als dit te snel is zal de desbetreffende monteur moeten wachten tot een groen licht het signaal geeft.
Een aantal voorbeelden van onderdelen zijn: het stuur (± 55.000 euro), een setje banden (1.500 tot 2.000 euro), een hydraulisch systeem (160.000 tot 200.000 euro), transmissie (± 210.000 euro), koelsysteem (± 180.000 euro) en het hele bodywerk van de Formule 1-auto, meestal gemaakt van het lichtgewicht materiaal carbon ...
Hoeveel liter benzine kan er in een Formule 1-wagen
De tanks bevatten aan de start van de race zo'n 135 tot 145 liter benzine. Doordat het verbruik van een Formule 1-auto op 75 liter per 100 kilometer ligt zijn de coureurs ver voor de start al bezig met hoe ze zo zuinig mogelijk om kunnen gaan met hun brandstof.
Elke coureur is verplicht om minimaal één pitstop te maken, aangezien er per race op minimaal twee sets banden geracet moet worden.
Wereldrecord pitstop
Die ploeg zette in 2019 al een nieuw wereldrecord neer door de vier banden van Verstappen in een verbluffende 1.82 seconden te verwisselen. Dat record zal voorlopig wel blijven staan. Niet alleen omdat het zo bizar snel is, maar vooral ook omdat het voorlopig technisch ook niet mogelijk zal zijn.
Het team van Red Bull heeft met onze Max Verstappen tijdens de Grand Prix van Brazilië in 2019 de snelste pitstop ooit gemaakt! In slechts 1,82 seconden werden de 4 banden verwisseld en de voorvleugel iets bijgesteld! Bekijk hieronder de video van het wereldrecord van Red Bull!
Een Formule 1-monteur moet het doen met een salaris tussen de 35.000 en 70.000 euro per jaar.
De heilige graal is en blijft toch wel de F1-wagen van Juan Manuel Fakito uit 1954. Deze prachtige wagen werd verkocht tijdens een veiling in 2013 en bracht meer dan 30 miljoen euro op. In dit scheurijzer werd de coureur voor de tweede keer kampioen. Het is vooralsnog de duurste F1-wagen ooit verkocht.
Formule 1-auto's zijn een van de snelste auto's ter wereld, waardoor ze duurder zijn. Een autoverzekering goedkoop kan dus zeker niet afgesloten worden voor de bolide van Max Verstappen. Het bouwen van een F1-auto kost ongeveer veertien miljoen dollar voor de F1-teams.
In de pitstraat geldt een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur (in sommige gevallen zelfs 60).
Rolverdeling van de pit crew
Een goede taakverdeling is cruciaal voor een goede pit stop. Gelukkig gaat dit bijna altijd goed en weet ieder lid wat zijn/haar taak is. een pitcrew bestaat uit veertien monteurs.
Hoeveel mensen werken er eigenlijk mee tijdens een pitstop? Ze hebben allemaal hun eigen taken en het zijn er waarschijnlijk meer dan je op het eerste gezicht zou denken! Rechter achterwiel; 3 Man, waarvan de achterste het wiel weg haalt dat de middelste man heft losgeschroefd.
Maar: rijdend verkeer heeft in de pitstraat altijd voorrang. Dus als er net een andere auto aankomt en die moet remmen om een botsing te voorkomen, was het een unsafe release en krijgen coureur en team een straf. Voor een coureur is dat vaak een tijdstraf.
Een geslaagde pitstop is van groot belang in de Formule 1. Het kan het verschil betekenen tussen een Grand Prix-overwinning, of een in duigen gevallen droom. Het wisselen van de banden is dan ook veel meer dan even stoppen voor een nieuw setje rubber.
Aan weerszijden van de inmiddels opgekrikte auto snellen twee mannen toe en pakken allebei de luchtinlaat boven het hoofd van de coureur beet om de auto stabiel te houden. Dan komen de heren in actie die de wielen moeten verwisselen. Per wiel zijn er maar liefst drie rollen te vervullen. Eén iemand bedient de wheelgun.
De Formule 1 wil sprintraces gebruiken om meer spanning te creëren in een raceweekend. Met het nieuwe format krijgen fans op elke dag van het raceweekend een hoogtepunt: op vrijdag de kwalificatie en op zaterdag en zondag in de vorm van een race.
Het team van Red Bull Racing heeft in de laatste Grand Prix van 2016 weer eens de DHL Fastest Pit Stop Award voor zich opgeëist. De Oostenrijkse renstal had slechts 2,11 seconden nodig voor de enige bandenwissel van Max Verstappen.
Om dus te controleren of elke auto hieraan voldoet worden dus zowel de auto als de coureur gewogen . Een coureur kan tijdens het racen ongeveer 3 liter aan vocht kwijt raken – zo'n 5% van zijn totale gewicht. Dit is de reden waarom je coureurs nog voor het drinken zich ziet melden bij de weegschaal.
Er zit geen limiet op hoe vaak een coureur DRS mag gebruiken, al is dit in andere takken van autosport (DTM) wel het geval geweest. In de kwalificatie of vrije trainingen is de coureur vrij om zijn DRS te activeren binnen de aangewezen DRS-zones. DRS kan alleen gebruikt worden in DRS-zones.
Gewicht F1 band: ongeveer 10 kilogram. Wat weegt een F1 band met velg eigenlijk? Om daar antwoord op te geven, moeten we even terugkijken naar vorig seizoen. De 2022 F1 banden zijn 127 milimeter groter in diameter dan de banden van vorig seizoen, maar ze zijn wel even breed.