Een goede strategie is uitvoerbaar voor de onderneming, de te nemen strategische stappen zijn een logische uitbouw van tenminste een aantal sterktes van de onderneming. Een team managers voor wie de realisatie van de strategie samenvalt met hun persoonlijke doelstellingen, ook in termen van beloning.
Het strategisch plan bestaat uit vijf elementen, te weten visie-missie, doelstellingen, kernwaarden, KPI's (Key Performance Indicators) en beleid & verantwoordelijkheid. De visie en missie brengen een organisatie op een lijn.
Een bedrijfsstrategie omvat de doelstellingen van een bedrijf en omschrijft hoe je deze gaat bereiken. Een bedrijfsstrategie bestaat uit verschillende componenten waaronder marktanalyse, concurrentieanalyse, positionering en implementatieplanning.
Positioneringsstrategie, marketingstrategie, branding strategie, social media strategie en ga zo maar door! De strategieën vliegen om je oren en als je er niet in thuis bent, lijken ze allemaal op elkaar.
In de strategie wordt beschreven hoe je de visie gaat verwezenlijken. Maak de visie die je opgesteld hebt concreet en werk een actieplan uit. Wat (what) ga je doen, wat zijn de doelen en wie doet wat? De organisatiedoelstellingen die voortvloeien uit de strategie geven richting aan alle afdelingen.
Een strategische doelstelling (SD) legt de focus op het DOEL, niet (of zo weinig mogelijk) op de MIDDELEN. Een SD zegt op een algemeen niveau hoe je naar de missie (en de decretale opdrachten) zal werken.
Een strategisch plan is dus een plan waarin de aanpak en werkwijze beschreven staat hoe je bepaalde doelen bereikt. Mogelijke inhoud: Welk beleid moet je ontwikkelen om de doelen te bereiken? Hoe en op wat voor wijze wil je de organisatiedoelen verwezenlijken?
Porter interpreteert strategie als het positioneren van de organisatie in de markt. En Mintzberg beschrijft strategie als een een patroon van beslissingen waar je achteraf van kunt zeggen dat sprake is van een strategie.
Strategisch management (strategisch beheer) gaat over de vraag hoe organisaties hun lange termijndoelen effectief en efficiënt kunnen realiseren. Oftewel: hoe ze hun strategie bepalen en implementeren. Is voor jou duidelijk wat jouw strategie is, of hoe je jouw strategie bepaalt?
Strategie is de manier waarop (en het geheel van middelen waarmee) voorafgestelde doelen bereikt kunnen worden.
Dit is het geheel van stappen, bewustwording, vraagstelling, dataverzameling, oordeelsvorming, keuzes maken, waarlangs een nieuwe strategie tot stand komt.
Gedetailleerde informatie over de visie van de EU en de te volgen koers. Strategisch kader Het kader structureert de samenwerking tussen de lidstaten en de belanghebbenden.
Om de engagement van een medewerker te maximaliseren, maken we een onderscheid tussen 3 typen doelstellingen: business doelstellingen, persoonlijke doelstellingen korte termijn en persoonlijke doelstellingen lange termijn.
Strategische goederen zijn goederen die u niet mag uit-, in- of doorvoeren naar bepaalde landen of alleen onder voorwaarden. Redenen daarvoor zijn veiligheid en internationale afspraken. Het gaat om goederen die kunnen worden gebruikt: voor militaire doeleinden.
Die zijn specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden. Lees hier meer over het SMART formuleren van je doelen.
De missie is het fundament onder de organisatie en de visie is de manier hoe je de missie handen en voeten kan geven. De meeste organisaties beschrijven in hun visiedocument ook de doelstellingen die ze willen halen, de doelstellingen die logisch voortvloeien uit de visie, ook wel de strategie genoemd.
Een hiërarchische organisatie
Medewerkers in alle lagen van de organisatie hebben duidelijke taken en verantwoordelijkheden. Het maakt de bedrijfsvoering doelmatig en efficiënt en dat werkt wel in bedrijven die gestroomlijnd zijn in hun producten en processen.
Een matrixorganisatie is een bedrijfsstructuur waarin teams rapporteren aan meerdere leidinggevenden. De matrixopzet houdt de communicatie tussen de teams open en kan bedrijven helpen innovatievere producten en diensten te creëren.
Een succesvolle organisatie beschikt over een gemeenschappelijk toekomstbeeld die richting geeft aan de beslissingen die de management maakt en aan de handelingen die de medewerkers uitvoeren. Management en medewerkers handelen in lijn met de organisatiedoelstellingen.
Een platte organisatiestructuur (ook wel bekend als horizontale organisatiestructuur) is een organisatie met weinig tot geen tussenliggende managementlagen tussen de werknemers en de directie of het bestuur.
Bij een functionele organisatie zijn de werkzaamheden verdeeld onder verschillende afdelingen. Denk aan een afdeling productie, een afdeling ontwerp en een afdeling verkoop. Deze kunnen ook weer in kleinere afdelingen zijn onderverdeeld.