Een openbare verkoop wordt meegedeeld via aanplakbrieven en advertenties. Bij een onderhandse verkoping sluiten koper en verkoper een akkoord over de verkoop van een onroerend goed tegen een welbepaalde prijs. Dit gebeurt altijd via een notaris of makelaar. Meteen wordt ook een aantal lasten en plichten overeengekomen.
Bij een verkoop uit de hand komen verkoper en koper overeen om een bepaald goed te verkopen voor een bepaalde prijs. De verkoopsvoorwaarden worden in onderling akkoord vastgelegd in een voorlopige verkoopovereenkomst (onderhandse overeenkomst of compromis).
Op een openbare verkoop wordt aan alle potentiële kopers de kans gegeven om op een gewenste woning te bieden. Uiteindelijk zal de woning dan logischerwijs naar de hoogste bieder gaan. Een openbare verkoop kan een vrijwillige keuze van de verkopende partij zijn, bijvoorbeeld wanneer men snel van een huis af wil zijn.
Naast de aankoopprijs van de woning zal je bij een openbare verkoop ook forfaitaire kosten moeten betalen. Onder deze forfaitaire paraplu vallen onder meer de registratie- en aktekosten en het honorarium van de notaris. Het gaat dus om een bepaald percentage van de aankoopprijs.
Een openbare verkoop van een woning of bedrijfspand is een verkoop die wordt georganiseerd door een notaris, die speciaal voor de openbare verkoop werd aangesteld. Tijdens deze bijeenkomst krijgt iedere geïnteresseerde de mogelijkheid om een bod uit te brengen op het te koop aangeboden goed.
Ook als je je huis verkoopt met overwaarde, is de overwaarde in principe belastingvrij. Alleen als je vervolgens de overwaarde op je spaarrekening laat storten, kan dat wel gevolgen hebben voor je belasting. Je verliest dan een deel van je recht op hypotheekrenteaftrek en betaalt mogelijk (meer) vermogensbelasting.
De makelaar is verplicht jouw bod door te geven aan de verkoper. De meeste makelaars sturen je een bevestiging van jouw bod.
Wie de kosten voor de notaris betaalt, spreekt u af in het koopcontract. Meestal moet u als koper alle notariskosten betalen die horen bij de overdracht van de woning.Maar soms betaalt de verkoper (een deel van) deze kosten.
De notaris doet de overdracht bij de verkoop van een huis en daar zijn kosten aan verbonden. De kosten zijn meestal tussen de €250 en €600, en daarnaast €145 om de akte te registreren bij het kadaster.
De verkoopprijs, de notariskosten en de registratierechten of de btw ophoesten, die kosten zijn bij de verkoop van vastgoed ten laste van de koper.
Normaal gezien krijg je één dag om je huis of appartement openbaar te verkopen. Mocht het na die dag toch niet verkocht geraken, kan de notaris het pand toch nog een tweede dag te koop stellen. Alleen als je woning gedwongen of gerechtelijk wordt verkocht, gaat de verkoop sowieso over twee dagen.
Een woning openbaar verkopen (ook via Biddit) is niet gratis. Verkoop je je woning via een immobiliënmakelaar dan zal je gemiddeld een commissieloon van 2% à 3% van de verkoopprijs moeten betalen. Hierop moet je als verkoper ook nog eens rekening houden met 21% BTW.
Stille verkoop heeft een aantal voordelen boven normale verkoop van uw woning. Zo krijgt u geen bord in de tuin en heeft u dus meteen minder last van nieuwsgierige mensen die langs uw huis rijden. Sommige verkopers kunnen zich hier namelijk flink aan ergeren.
Zonder makelaar je huis zelf verkopen, dat kan. Maar om de notaris kun je niet heen. De notaris heb je nodig om officiële, wettelijke documenten op te stellen. Die documenten maken de overdracht van de woning rechtsgeldig.
De notaris mag uw geld nog vasthouden totdat hij de controle op beslagen heeft kunnen doen. Wanneer hij deze controle doet, is afhankelijk van de dag en tijd waarop u de akte van levering tekent. Gebeurt dit op een werkdag voor 15:00 uur in de middag, dan kan de hij de volgende dag al de nacontrole uitvoeren.
Aftrekbare kosten bij verkoop huis
Gelukkig zijn er ook kosten die wél aftrekbaar zijn bij de verkoop van een woning. De belangrijkste aftrekbare kostenposten zijn de taxatiekosten, kosten voor het doorhalen van de hypotheek en de eventuele boeterente die hierbij hoort.
De verkoper krijgt de koopsom, na aftrek van de aflossingen van eventuele hypothecaire leningen, zodra zeker is dat ook hij aan zijn verplichting heeft voldaan om een huis aan de koper te leveren vrij van bestaande hypotheken en/of beslagen.
Doorgaans betaalt de koper de registratiebelastingen.
Je hebt vaste kosten die voor bijna iedere situatie gelden en aanvullende kosten die niet altijd van toepassing zijn. Gemiddeld betaal je vier á zes procent van de woningwaarde aan kosten koper.
Kopers betalen sinds 1 januari 2023 10,4% overdrachtsbelasting als ze niet zelf in de woning gaan wonen.
Geen vormvereisten voor een bod
“Een bod op mail, per sms, zelfs een mondeling bod, kan bindend zijn”, zegt notaris Carol Bohyn woordvoerder Notaris.be. "Kopers zijn zich daar niet altijd van bewust. Op het moment dat de verkoper je laat weten dat hij je bod aanvaardt, is de verkoop juridisch gesloten.
De koop van een huis is alleen geldig als u een schriftelijk contract tekent. U zit dus niet meteen aan de woning vast als u een bod uitbrengt. Ook niet als u de vraagprijs biedt. Of als u meer biedt dan de vraagprijs.
Een bod is bindend
Als de verkoper akkoord gaat, dan komt de verkoop tot stand. Gaat de verkoper niet akkoord met het bod en een tegenbod uitbrengt, dan vervalt het oorspronkelijke bod.