De motor kan nog erg warm zijn om het moment dat je de koelvloeistof gaat bijvullen. Laat daarom de auto eerst een tijdje stilstaan, op een veilige plek, zodat de motor kan afkoelen. Aangeraden wordt minimaal een kwartier te wachten.
De temperatuur van koelvloeistof kan flink oplopen wanneer de motor draait. Het kan dan ook gevaarlijk zijn om het bij te vullen terwijl de motor nog warm is. Wij adviseren om minimaal 15 tot 20 minuten te wachten, mits de motor koud is, dan kun je het direct toevoegen natuurlijk.
Laat de motor minimaal 10 minuten afkoelen, mocht je toch onderweg zijn. Zorg dat de auto (zo veel mogelijk) waterpas staat.
Koelvloeistof bijvullen met warme motor is een fout die je niet wilt maken. Is je motor nog warm? Dan kun je ernstige brandwonden oplopen bij het koelvloeistof bijvullen door rondvliegende koelvloeistof.
Koelvloeistof is koelvloeistof, behalve als er silicaten inzitten (Action is silicaat vrij) na verloop van tijd zal het je pomp seal aantasten. En let op de concentratie van antivries, het moet volgens de specs meer dan 40% zijn anders bied het te weinig bescherming tegen corrosie.
Via de overdrukklep in de dop zal een teveel aan koelvloeistof, indien nodig, worden afgevoerd. U kunt bij de dealer het teveel laten verwijderen zodat u beter zicht heeft op eventuele lekkage, immers als er vloeistof afgevoerd wordt via de overdrukklep in de dop kan dit de indruk van lekkage wekken.
Blauwe of rode koelvloeistof
Blauwe koelvloeistof zou van het type G11 moeten zijn. De rode/roze betreft G12 koelvloeistof en beschikt weer over ander additieven waardoor ik vermengen met G11 tóch zou willen afraden. In het ergste geval zou dat bepaalde afdichtingen kunnen aantasten met lekkage als gevolg.
Als er te weinig koelvloeistof in het systeem aanwezig is, kan dat duiden op een lek. De motor kan oververhit raken. In het ergste geval kan de koppakking er tussenuit geblazen worden en sta je voor een dure reparatie.
Zoals gezegd is het koelsysteem van een auto een gesloten systeem. Dit betekent dat er normaal gesproken nauwelijks koelvloeistof uit het systeem zal verdwijnen. Wat betekent dat bijvullen van koelvloeistof zelden noodzakelijk is.
De kans op een oververhitte motor is bij moderne auto's niet heel groot, maar het kan natuurlijk toch altijd nog gebeuren. Dit komt het meest voor op warme dagen, in files bij het optrekken en afremmen of in heuvelachtig gebied. Op vakantie heb je daarom meer risico.
In noodgevallen kun je het koelvloeistofreservoir bijvullen met water. Daarna moet je wel zo snel mogelijk met je auto naar de garage om de koelvloeistof te laten controleren of vervangen.
Het kan een kapotte radiator zijn, een verstopping of een kapotte koppakking. In alle gevallen kan de motor niet optimaal draaien omdat er niet genoeg gekoeld wordt.
Water bij de koelvloeistof
Het heeft alleen wel nadelen, bijvoorbeeld dat het makkelijk bevriest en corrosie kan veroorzaken. Koelvloeistof bevat additieven die dit tegenwerken. Ondanks de nadelen van water, is volgens Guido alles beter dan geen koeling hebben.
Het mengen van verschillende soorten koelvloeistof wordt afgeraden, omdat je zo waarschijnlijk schade aan de motor toebrengt.
Verschillende kleuren koelvloeistof moet u nooit mengen. Mengen kan ervoor zorgen dat er een chemische reactie ontstaat waardoor het mengsel gaat verdikken. Deze gelachtige substantie kan er dan voor zorgen dat de kanalen in het koelsysteem verstop raken. Ook kan de thermostaat en de waterpomp oververhit raken.
Je koelvloeistof vervangen is een onderhoudstaak die elke 2 jaar hoort te gebeuren. Zelf kun je herkennen dat je auto aan koelvloeistof vervangen toe is, als de huidige vloeistof donker is geworden. Het verversen hiervan kun je in de buurt door de garage laten doen, langs de weg door de wegenwacht, of thuis zelf.
Alle VAG-modellen zoals Volkswagen, Audi, Skoda en Seat. Deze kleur is te mengen met commerciële vloeistoffen. Iedere auto kan overweg met deze koelvloeistof. Enkele automodellen hebben gele vloeistof.
Vanwege de kleuren is het eenvoudig werken met koelvloeistof. Er kunnen echter problemen optreden wanneer er een vloeistof gebruikt wordt die niet voorgeschreven is. Ook is mengen van verschillende (kleuren) koelvloeistof absoluut niet aan te raden.
Hoe Vaak Moet Je Koelvloeistof Bijvullen? Gemiddeld genomen moet koelvloeistof elke 40.000 kilometer worden vervangen. Echter, dit hangt sterk af van het merk en model auto wat je hebt. Sommige auto's kunnen meer dan 150.000 kilometer met de koelvloeistof doen doordat deze een gesloten systeem hebben.
Wanneer de auto koelvloeistof lekt, vindt u vaak een plas met koelvloeistof onder de auto. In dit geval is er een lekkage onstaan in het koelsysteem van de auto. De oorzaak kan een lek in de radiator, waterpomp, slangen of in het ergste geval de koppakking zijn.
Koelvloeistof bestaat voor ongeveer 50% uit water en voor 50% uit antivries en additieven. Het antivries-gedeelte bestaat uit ethyleenglycol. Ethyleenglycol een heldere en stroperige vloeistof. Het smaakt zoet en is zeer giftig.