Wat is het verschil tussen TSI en TFSI? De termen TSI en TFSI betekenen hetzelfde, alleen gebruikt Volkswagen de term TSI en Audi de term TFSI.
TFSI – Turbo Fuel Stratified Injection
TFSI is een Engelse afkorting voor 'Turbo Fuel Stratified Injection'. Een motor met TFSI-techniek heeft een direct ingespoten injectie en beschikt tevens over een turbo.
Turbo Stratified Injection. Maximale kracht en een minimaal verbruik, dat typeert onze TSI-benzinemotoren. Want de motorinhoud mag dan kleiner zijn, door directe inspuiting is de motor een stuk krachtiger.
Het overmatige olieverbruik komt voor bij Audi TFSI-motoren vanaf 2008 die (meestal) meer dan 100.000 kilometer hebben gelopen. Het probleem is ook aanwezig bij de 1.4 TSI, 1.8 TSI en 2.0 TSI motoren van VW, Skoda en Seat.
Het grote voordeel van een 1.4 TSI motor is de combinatie van een relatief zuinige motor die toch flink wat vermogen levert. Om dit mogelijk te maken bevat de 1.4 TSI motor een turbo en een mechanische compressor. De turbo vergroot het vermogen bij hoge toeren en de mechanische compressor bij lage toeren.
Van autodealers verneem ik dat zo'n motor makkelijk de 400.000 km moet kunnen halen bij normaal gebruik. Ook zouden auto's met dergelijke motoren na dienst doen in West-Europa nog jaren doorrijden in Oost-Europese landen tot zo'n 400.000 tot 600.000 km.
De TFSI bij Audi, en TSI bij VW, Seat & Skoda (1.8 en 2.0 turbo) motoren gebruikt vanaf 2008 hebben een lagere olieschraapveer (1,5mm), wat voor minder wrijving en dus minder verlies zorgt, maar door de kleinere boringen (er is immers minder hoogte voor een grotere boring/grotere diameter) te snel verstoppen.
Alles TSI motoren na 2012 zijn absoluut betrouwbaar, eerdere bouwjaren zijn discutabel, maar het is ook niet zo dat ze standaard aan puin draaien. Belangrijkste is dat de modificatie van ketting en spanner is uitgevoerd, als dat officieel is gedocumenteerd zou het vertrouwd moeten zijn.
Sommige T(F)SI-motoren van het V.A.G.-concern staan bekend om het verbruiken van relatief veel olie. Een aantal motoren waarbij dit onder andere vaker voorkomt zijn de 1.8 en 2.0 TFSI motoren van 2008 t/m 2012, maar naast deze motoren kan het ook bij andere modellen voorkomen.
Bent u in het bezit van een Skoda, Volkswagen, Seat of Audi (1.2 TFSI) met een 1.2 TSI motor en hoort u bij de start of bij het optrekken een ratelend geluid? Dan wijst dat op typische 1.2 TSI problemen. Dit heeft te maken met een falende distributieketting / distributiekettingspanner.
De nieuwere generatie EA-211 heeft een distributieriem, en kent daardoor minder problemen. deze 1.2 TSI motor is te herkennen aan de motorcode die begint met CJZ.
Een gedownsizede lichte drie cilinder is dus prima geschikt bij niet al te intensief gebruik, en mag u daar zoals van elke benzine motor een minimale levensduur van verwachten van minstens 250.000 km.
TSI staat voor Twincharged Stratified Injection. Dit is de nieuwste benzinevariant van de welbekende VW diesel TDI-motoren. Een TSI is een variant op de FSI (ofwel Fuel Stratified Injection).
Maar ook bij de andere motoren met een grotere inhoud doen zich TSI-motorproblemen voor. Zo hebben de 1.2, 1.4, 1.8 en 2.0 liter motoren vooral last van problemen met de distributieketting. Een distributieketting zal na verloop van tijd altijd iets langer worden.
Onze testauto is voorzien van een 35 TFSI aandrijflijn. Dat wil zeggen: een 1.5-liter viercilinder benzinemotor met 150 pk (110 kW). We mogen zelf schakelen, met een zesbak. Een S Tronic-automaat met zeven versnellingen is ook leverbaar.
Audi was de eerste fabrikant ter wereld die in serieproductie directe benzine-inspuiting combineerde met turbodruk. De 2.0 TFSI begon in de zomer van 2004 aan zijn succesverhaal, toen hij debuteerde in de Audi A3 Sportback.
het varieert van 1 tot 3 liter olie per 1000 km... en zelfs 4 liter per 1.000 km hebben we al gehoord! Consumentenprogramma Radar wijdde er zelfs een aflevering aan. Hoewel minder vaak dan bij de 1.8 TFSI en 2.0 TFSI, komt een verhoogd olieverbruik helaas ook bij andere motoren van Volkswagen-Audi voor.
Helar SP LL-03 5W-30.
Als we de apk-pechstatistieken erbij pakken voor modellen tussen 2003 en 2012 (deze zijn zeer populair op de tweedehandsmarkt), dan zien we dat de Audi A3 als degelijk en betrouwbaar naar voren komt. De meeste problemen komen vaak voor uit nalatig onderhoud.
Toyota (incus Lexus/Daihatsu en Subaru) en Honda staan al jaren strak bovenaan in de betrouwbaarheid onderzoeken. 2e hands kun je zeker het beste voor een Jap gaan. Toyota (incus Lexus/Daihatsu en Subaru) en Honda staan al jaren strak bovenaan in de betrouwbaarheid onderzoeken.
Fuel Stratified Injection (FSI) betekent brandstof gelaagde injectie; de brandstof wordt in 'lagen' in de verbrandingskamer gebracht waardoor een bepaalde verbranding ontstaat. Twincharched (TSI) betekent dubbel geladen wat wil zeggen dat de brandstof op druk wordt gebracht met een compressor én een turbo.
De Volkswagen Golf 1.5 TSI Evo en het milieu
Die motor is goed voor 130 pk en beschikt over een zogenaamde 'zeil-functie', zoals we die van elektrische auto's kennen.
De nieuwe 1.5 TSI heeft de interne naam EA211 Evo meegekregen. Het nieuwe motortje bevat aardig wat techniek om het brandstofverbruik, de CO2-uitstoot en andere emissies te drukken. En met effect: Volkswagen claimt tot 1 liter/100 km lager verbruik in de praktijk, dus niet alleen op de testbank.
Hoge kosten
De A4 en zijn coupébroertje de A5 hebben bovendien relatief hoge onderhoudskosten, maar er zijn vast Audi-specialisten te vinden met een schappelijk werkplaatstarief. Het meest kostbare zijn echter de (grote kans op) reparaties aan de motor.