Hoogfunctionerend autisme (HFA) wordt vaak gebruikt bij de diagnose Autisme Spectrum Stoornis van autisten met een hoger IQ. Bij een IQ van 120 tot 130 heb je een bovengemiddeld intelligentieniveau. Bij een IQ vanaf 130 mag je spreken van hoogbegaafdheid.
Kinderen met autisme hebben vaak een hoog verbaal IQ maar een lager performaal IQ, of andersom.
Als je ADHD hebt, kun je bijvoorbeeld minder lang je aandacht bij de test houden. Ook is hun intelligentieprofiel grilliger. Ze scoren bijvoorbeeld erg hoog op één aspect van de test, en lager op een ander. Naar schatting drie procent van de mensen met autisme is hoogbegaafd.
Er is sprake van een disharmonisch profiel wanneer er significante verschillen bestaan tussen de verbale en de performale intelligentie. Dit is meestal een teken dat er iets aan de hand is waardoor de ontwikkeling van de verschillende soorten intelligentie niet harmonisch verloopt.
Opvallend is dat er bij hoogbegaafdheid vaak sprake is van een disharmonisch intelligentieprofiel en een asynchrone ontwikkeling. Dit wordt bijvoorbeeld zichtbaar in een voorkeur voor vriendschappen met oudere vrienden. Het leren gaat vaak niet regelmatig maar met grote leersprongen en onderpresteren komt vaak voor.
121-130: 'begaafd' niveau
De meeste jongeren met zo'n score doen VWO, Gymnasium of Atheneum, vooral als deze score op de verbale schaal of factor Verbaal Begrip wordt gehaald.
Type 9 onderwijs is er voor kinderen met een autismespectrumstoornis die geen verstandelijke beperking hebben en ondanks begeleiding niet in het gewoon onderwijs terecht kunnen.
Mannen met autisme hebben vaker comorbide externaliserende problemen (zoals gedragsproblemen en hyperactiviteit). Vrouwen met autisme hebben vaker comorbide internaliserende problemen (zoals angst en depressie).
Door autisme is het lastig om losse informatie te ordenen en te verwerken tot een groot samenhangend geheel. Waar anderen een film zien, ziet iemand met autisme eigenlijk allemaal losse beelden. Zo ziet de wereld eruit als je autistisch bent.
Een gemiddeld intelligentieniveau ligt tussen de 90 en 110. Bij een IQ tot 120 spreekt men van een bovengemiddeld intelligentieniveau en bij een IQ tot 130, spreekt men van een begaafd intelligentieniveau. Een hoogbegaafd kind heeft een IQ dat hoger is dan 130.
Autistische mensen kunnen elk niveau van intelligentie hebben
Sommige autistische mensen hebben een gemiddelde of bovengemiddelde intelligentie . Sommige autistische mensen hebben een leerstoornis. Dit betekent dat ze het moeilijk kunnen vinden om voor zichzelf te zorgen en hulp nodig hebben bij het dagelijks leven.
Laag functionerend autisme wordt vaak gebruikt om individuen te beschrijven die meer uitdagingen ervaren in het dagelijks functioneren. Dit kan variëren van beperkte communicatieve vaardigheden tot de behoefte aan intensieve ondersteuning bij dagelijkse activiteiten.
IQ-scores zijn geen goede maatstaf voor functioneren bij autisme . De meeste onderzoeken definiëren hoogfunctionerende kinderen als kinderen met een IQ boven de 70 of 80, maar dit is om een aantal redenen problematisch, zeggen sommige wetenschappers.
Iemand met zwakbegaafdheid heeft een IQ tussen de 70 en 85. Iemand met een lichte verstandelijke beperking heeft een IQ tussen 50-70 en beperkingen in het aanpassingsvermogen die zijn ontstaan gedurende de ontwikkelingsperiode.
Mensen met autisme in combinatie met een verstandelijke beperking sterven zelfs 30 jaar eerder, op een gemiddelde leeftijd van 39. Bij die groep is epilepsie de belangrijkste doodsoorzaak. Mensen met autisme zonder verstandelijke beperking sterven gemiddeld 12 jaar eerder, op een leeftijd van 58 in plaats van 70.
De autistische stoornis
Deze variant wordt vaak gezien als de meest ernstige variant van alle vormen van autisme. Kinderen met klassiek autisme hebben vaak moeite met communiceren. Daarnaast zie je ook vaak agressie en ongeremdheid en/of hyperactief gedrag.
Mensen met autisme zijn in de basis sneller angstig, ook al is dat niet nodig. Het systeem is hier in veel gevallen meer gevoelig voor. Soms kunnen angsten ook de overhand nemen. Dit kan zo ver gaan, dat iemand met autisme bijvoorbeeld de deur niet meer uit durft, omdat hij of zij bang is voor mensen massa's.
Graad 2: je hebt duidelijke problemen door tekorten in de sociale communicatie, interactie en kenmerken op het gebied van HBB (Herhalende gedragspatronen, Beperkte interesses en Beperkte activiteiten). Je kunt moeilijk zelfstandig functioneren en effectieve ondersteuning is nodig.
Zeggen dat autisme een stoornis in de informatieverwerking is, is dus hetzelfde als zeggen dat autisme een psychische stoornis is. Doordat psychiaters en klinisch psychologen dominant zijn in het bepalen van het beeld dat mensen van autisme hebben wordt autisme vooral als een psychische stoornis beschreven.
Buitengewoon kleuter- en lager onderwijs type 4 richt zich tot kinderen met een motorische en/of meervoudige beperking. Binnen het stedelijk buitengewoon onderwijs kunnen de leerlingen een volledig leertraject, van kleuter tot schoolverlater, volgen op dezelfde locatie.
Algemene kenmerken die bij een verstandelijke beperking kunnen horen zijn: Een IQ onder de 75. (Blijvende) achterstand in de ontwikkeling, zowel verstandelijk als lichamelijk zoals moeite met leren of bewegen. Psychische problemen zoals moeite met communicatie en aangaan van (vriendschaps)relaties.
Vorige week heeft Rory Bidwell, een jongen van 12 uit het Verenigd Koninkrijk, wereldwijd het nieuws gehaald met een IQ-score van 162. Daarmee scoort hij hoger dan Albert Einstein, die naar verluidt een IQ had van 160.