In het overlegmodel werden afspraken gemaakt over het totaal aan werkzaamheden dat binnen de school moeten worden uitgevoerd en door wie. Er gold een individuele opslagfactor (zie opslagfactor) in plaats van een algemene.
In het werkverdelingsplan staat hoe alle werkzaamheden binnen een school worden verdeeld over de beschikbare uren van het personeel. Als het goed is, past de hoeveelheid werk binnen de uren die beschikbaar zijn.
Het werkverdelingsplan geeft mogelijkheden om opnieuw met elkaar te kijken naar de werkverdeling, maar het is ook mogelijk om huidige afspraken uit het basis of overlegmodel te handhaven. Als het team het hierover maar met elkaar eens is.
Het werkverdelingsplan is het plan op schoolniveau waarin staat welke werkzaamheden binnen de school worden uitgevoerd en wie dat doet. Dit wordt opgesteld door de directie in samenspraak met het team, waarbij de meerderheid moet instemmen met de inhoud.
Afspraken maken over wie welke taken uitvoert, noemen we werkverdeling. Om resultaten te boeken moet het werk goed verdeeld worden. Zo werk je met anderen samen om resultaten te boeken.
Volgens de AOb komt er daarbij ook een duidelijkere omschrijving wat wordt verstaan onder voor- en nawerk (opslagfactor per les). Volgens de AOb valt daar uitsluitend onder het voorbereiden van lessen, het nakijken van toetsen, of een evaluatie van een les.
Je kan dan denken aan het daadwerkelijk voorbereiden en afsluiten van lessen, het prepareren van het lokaal, het maken en corrigeren van proefwerken, tentamens, schoolonderzoeken, administratieve verwerking van leerling-gegevens en rapportvergaderingen. Dat deel van je/het werk valt onder de opslagfactor.
Lesgebonden taak (325 uur)
Dit zijn de uren die gereserveerd zijn voor het voor- en nawerk, de zogenaamde opslagfactor: voorbereiden van lessen, nakijken van gemaakt werk, bijhouden van leerlingvolgsysteem etc. In het basisonderwijs wordt hiervoor meestal het (te) lage percentage van 35% gehanteerd.
Fte betekent fulltime-equivalent. Het is het officiële meetmiddel waarmee de omvang van een functie of de personeelssterkte kan worden uitgedrukt. Eén fte is een volledige werkweek. Een functie van 0,6 fte bijvoorbeeld is – uitgaande van een werkweek van 38 uur – een functie van 0,6 x 38 = 22,8 uur.
Werktijdfactor (deel 1 artikel CAO PO)
In het Primair onderwijs wordt deze aangegeven met 2 cijfers achter de komma. Werktijdfactor 1,00 betekent fulltime, 40 uur per week, 1659 uur per jaar werkzaam. Door je werktijdfactor te vermenigvuldigen met 40 uur, weet je hoeveel uur je per week moet werken.
Op de meeste scholen is er een maximale lessen-taak van 750 klokuren per school- jaar. De AOb gaat uit van dat maximum: in het taakbeleid moet een maximum aantal te geven lessen per week (8.1.3 c) worden afgesproken. Omgerekend naar 38 lesweken en lessen van vijftig minuten betekent dit – afgerond – 24 lessen per week.
Totaal gemiddelde per week is 45,2 uur, bij een fulltime-aanstelling (norm werkweek is 42,5 uur) (Algemene Onderwijsbond, 2017).
Netto jaartaak Voortgezet onderwijs Ik ben dit jaar begonnen bij een school voor een 0.8 fte. Als ik dat omzet in aantal lessen per week dan is het 20 uur per week ( 0.8 x 26 uur).
De gemiddelde onderwijstijd is: vastgestelde jaaruren gedeeld door de week lesuren. Voorbeeld: 940:25- 37,6 of 1010 : 26 =38,8. Stel een leraar geeft 20 uur les in de week dan is de lestijd 37,6 x 20 = 752 uur en 38,8 x 20 = 776 uur.
Een leraar in het primair onderwijs (po) verdient tussen € 3.800 en € 7.900 per maand. Dat is inclusief onder andere vakantiegeld en een eindejaarsuitkering.
Onderwijs en overwerken
Hoewel bij een 1,0 fte dus 40 uur per week dienen te werken, pakt dit in de praktijk anders uit. Een onderzoek van de Algemene Onderwijsbond in 2017 stelde vast dat de daadwerkelijke uren die leraren in het basisonderwijs maakten gemiddeld op de 46,9 lag.
De eindejaarsuitkering in het primair onderwijs bedraagt 6,3 procent van het salaris. U bouwt de eindejaarsuitkering maandelijks op en ontvangt het in december. Neemt of krijgt u voor december ontslag, dan krijgt u de eindejaarsuitkering die u tot dan toe heeft opgebouwd.
Urennorm basisonderwijs
Over 8 schooljaren is dit minimaal 7.520 uur. De overgebleven 240 uur mogen scholen zelf verdelen over de onderbouw en de bovenbouw. Er is geen wettelijk maximum aan het aantal uren onderwijs per dag.
Gemiddeld verdienen leraren in het voortgezet onderwijs zo'n € 6.200 per maand. In die berekening is rekening gehouden met de schalen en treden van alle leraren (gewogen gemiddelde) in loondienst. Het modale inkomen in Nederland is zo'n 3.500 euro per maand (in 2023).
De werktijdfactor is een andere term voor een deeltijdpercentage, bijvoorbeeld: een 40-urige werkweek is een werktijdfactor van 1,0 en een 24-urige werkweek kent een werktijdfactor van 0,6. In de praktijk is de werktijdfactor vaak niet afgerond op één cijfer achter de komma.
Omdat er diverse beginschalen zijn (naast L10 zijn er ook L11 en L12), is het gemiddelde salaris van een startende leerkracht in het basisonderwijs in de praktijk €2.680 bruto per maand. Het nettoloon is dan €2.165 euro afgerond. Dit startbedrag is vergelijkbaar met de meeste andere sectoren.
Het gemiddelde leerkracht salaris in Nederland is € 49.836 per jaar of € 25,56 per uur. De aanvangsposities beginnen vanaf € 44.108 per jaar, maar meer ervaren werknemers verdienen tot € 60.360 per jaar.
Als leerkracht in het basisonderwijs ga je gemiddeld € 2.997 per maand verdienen. Als docent in het middelbaar onderwijs verdien je gemiddeld € 3.494 per maand. Wanneer je als leraar zelfstandig werkt, kun je je eigen loon bepalen. Zo verdien je voor het geven van bijles ongeveer € 20 per uur.
Als startende leerkracht basisonderwijs begin je in de eerste trede. Je verdient dan een bruto bedrag van €3.301 per maand. Hierbij wordt uitgegaan van een fulltime werkweek van 40 uur. Dit houdt dus in dat het uurloon van een startend leerkracht basisonderwijs neerkomt op een bedrag van €18,97.
DEN HAAG - Gisteren nam de Tweede Kamer een motie aan over het maximaal aantal van 20 lesuren voor docenten in het voortgezet onderwijs, in het basisonderwijs gaat het maximaal aantal lesuren voor een leraar naar acht dagdelen.