Leersteun is ondersteuning voor scholen voor gewoon onderwijs waar leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften les volgen. Leersteun bouwt verder op het beleid op leerlingenbegeleiding dat elke basisschool en secundaire school voor al haar leerlingen uitbouwt.
Leersteun is een gelijkwaardige samenwerking tussen alle betrokkenen. Met als ultieme doel een volwaardige participatie van de leerling met specifieke onderwijsbehoeften in het gewoon basis- en secundair onderwijs.
Je kind heeft recht op leerondersteuning als blijkt dat de school er, ondanks hun inspanningen en redelijke aanpassingen, niet in slaagt tegemoet te komen aan de noden van jouw kind.
Het ondersteuningsmodel is georganiseerd
Ondersteuningsnetwerk: voor leerlingen met een (gemotiveerd) verslag type basisaanbod (vroeger type 1 en type 8), type 3 (emotionele of gedragsstoornis) of type 9 (autismespectrumstoornis). Hiervoor worden de scholen regulier onderwijs ondersteund door hun ondersteuningsnetwerk.
Type basisaanbod (voorheen type 1 en 8): leerlingen met leermoeilijkheden. Type 2: leerlingen met een matige en ernstige mentale beperking. Type 3: leerlingen met een emotionele- en/of gedragsstoornis die geen verstandelijke beperking hebben.
Leersteun van een leersteuncentrum
Leersteun ondersteunt scholen voor gewoon onderwijs waar leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften les volgen. Leersteun is aangepast aan wat de leerling met specifieke onderwijsbehoeften en de leerkracht(en) nodig hebben om les te kunnen volgen of geven.
In een ondersteuningsnetwerk werken scholen gewoon en buitengewoon onderwijs, CLB en pedagogische begeleiding en ouders samen om een leerling zo goed mogelijk te begeleiden. In juni 2017 hebben alle scholen (gewoon en buitengewoon onderwijs) zich bij dit ondersteuningsnetwerk aangesloten.
Het decreet leersteun wil elke leerling in Vlaanderen de juiste ondersteuning geven, om zo te komen tot een verbetering van de onderwijskwaliteit, maximale leerwinst en een optimale ontwikkeling voor alle leerlingen.
Het ondersteuningsteam type 7 biedt ondersteuning in het basis- en secundair onderwijs voor kinderen en jongeren met een spraak-taalontwikkelingsstoornis en voor dove en slechthorende kinderen en jongeren.
Ondersteuning & ondersteuningsbehoefte
Ondersteuningsbehoeften gaan over welke ondersteuning nodig is om een leven te leiden als volwaardig lid van de samenleving. En met zoveel mogelijk kwaliteit van bestaan.
Het eerste leerjaar van de derde graad start met een nieuwe structuur, studieaanbod en eindtermen. Op 1 september 2023 zijn er herwerkte eindtermen voor het eerste leerjaar van de tweede en derde graad. Op 1 september 2024 volgt het tweede jaar van de tweede en derde graad.
Het Geïntegreerd Onderwijs of GON is bedoeld om kinderen en jongeren met een beperking en/of leer- en opvoedingsmoeilijkheden de lessen of activiteiten in een school voor gewoon onderwijs te laten volgen met hulp vanuit een school voor buitengewoon onderwijs.
Buitengewoon onderwijs type 9 is uitsluitend voor leerlingen met de diagnose autismespectrumstoornis die geen verstandelijke beperking hebben.
De leerhouding is de aandacht en belangstelling die je kind heeft voor de leerstof. Een goede leerhouding houdt in dat kinderen zich op de leerstof kunnen concentreren en zij hier nieuwsgierig naar zijn. Het stimuleren hiervan betekent dat je je kind motiveert en hierin ondersteunt en aanmoedigt.
Buitengewoon kleuter- en lager onderwijs type 4 richt zich tot kinderen met een motorische en/of meervoudige beperking. Binnen het stedelijk buitengewoon onderwijs kunnen de leerlingen een volledig leertraject, van kleuter tot schoolverlater, volgen op dezelfde locatie.
Soms hebben kinderen als gevolg van een beperking of handicap meer ondersteuning nodig dan hun leeftijdsgenoten om zich te kunnen ontwikkelen. Ze hebben bv. specifieke medische opvolging, extra therapie, thuisbegeleiding … nodig.
type 8: voor kinderen met ernstige leerstoornis, dus normaal begaafde leerlingen met een normaal gehoor- en gezichtsvermogen met stoornissen in de taalontwikkeling of het leren spreken en/of bij het leren lezen, schrijven en rekenen die dermate ernstig zijn dat bijzondere hulp in het gewoon onderwijs niet kan volstaan.
Ondersteuningsniveau 2 (ON2): Extra begeleiding in de klas
ON2 is een intensivering van ON1: verlengde en verdiepte instructie, herhaling in kleinere stappen, specifieker van inhoud en met meer oefentijd en meer begeleide inoefening.
Type 3 is onderwijs voor kinderen met een emotionele of gedragsstoornis die geen verstandelijke beperking hebben.
Een kind dat leert lezen, spellen, rekenen en schrijven is daartoe alleen in staat als het voldoet aan een aantal voorwaarden: intelligentie, goede oren, goede ogen, en zo meer. We noemen dat “leervoorwaarden”.
Leerbehoeften zijn de dingen die je wilt leren om beter te worden in je werk.
Brede Basiszorg is het eerste deel van het Algemeen Diagnostisch Protocol, het raamwerk voor de verschillende specifieke diagnostische protocollen. De protocollen zijn een leidraad voor diagnostiek binnen de onderwijscontext. Ze worden toegepast door alle CLB-teams in Vlaanderen, in nauwe samenwerking met de scholen.
Type 2 is onderwijs voor kinderen met een verstandelijke beperking: Ze hebben duidelijke beperkingen in het intellectueel functioneren. Ze hebben duidelijke beperkingen in het adaptief gedrag. De problemen zijn ontstaan vóór de leerling 18 jaar wordt.
Leerlingen met een IAC-verslag kunnen een IAC volgen in een school voor gewoon onderwijs of in een school voor buitengewoon onderwijs. In het gewoon onderwijs hebben zij een inschrijvingsrecht onder ontbindende voorwaarde. Een school mag je kind niet zomaar weigeren.
De ondersteuningscoördinator doet wat zijn naam aangeeft: hij coördineert de zorg voor een leerling. In overleg met mentoren, docentteamleiders, counselor en orthopedagoog zorgt de ondersteuningscoördinator ervoor dat de leerling hulp krijgt van de juiste persoon.