Wat is het doel van contentmarketing? Contentmarketing is een hulpmiddel bij het genereren van leads, maar het verhoogt ook de merkbekendheid, de verkoop, het bereik, de interactie met en de betrokkenheid van klanten en de loyaliteit.
Contentmarketing is een marketingstrategie die wordt gebruikt om een publiek aan te trekken, te betrekken en te behouden door relevante artikelen, video's, podcasts en andere media te maken en te delen. Deze aanpak creëert expertise, bevordert merkbekendheid en zorgt ervoor dat uw bedrijf top of mind blijft wanneer het tijd is om te kopen wat u verkoopt.
Het doel van marketing
Marketing kan zowel gericht zijn op het verwerven van nieuwe klanten als het opbouwen en onderhouden van klantrelaties gericht op herhalingsaankopen. Het versterken van het merk en de naamsbekendheid onder een groot publiek noemen we ook wel above the line marketing.
Content marketing biedt bedrijven de mogelijkheid om waardevolle inhoud te creëren en te verspreiden die gericht is op hun doelgroep. Door relevante en boeiende content te delen, kunnen bedrijven vertrouwen opbouwen, hun merkbekendheid vergroten, leads genereren en een sterke relatie opbouwen met hun klanten.
Wat is een content plan? In een content marketing plan leg je vast welke doelen je wilt bereiken en hoe je dit gaat doen. Het beschrijft de onderwerpen waarover je wilt communiceren, wie je daarmee wilt helpen en wanneer en welk communicatiekanaal je hiervoor gaat inzetten.
Wat is het doel van contentmarketing? Contentmarketing is een hulpmiddel bij het genereren van leads, maar het verhoogt ook de merkbekendheid, de verkoop, het bereik, de interactie met en de betrokkenheid van klanten en de loyaliteit.
Een contentplanning geeft je namelijk een duidelijk overzicht van wat, wanneer en waar je content moet publiceren. Consistentie. Door je content goed te plannen, kun je ervoor zorgen dat je regelmatig nieuwe content publiceert. Dit helpt bij het behouden en vergroten van je online zichtbaarheid.
Contentmarketing is een strategische marketingaanpak die zich richt op het creëren en verspreiden van waardevolle, relevante en consistente content om een duidelijk gedefinieerd publiek aan te trekken en te behouden . En uiteindelijk om winstgevende klantacties te stimuleren.
Content creëren is een van de beste manieren om een connectie te maken en vertrouwen op te bouwen met uw publiek . Verschillende soorten content kunnen delen waar uw merk over gaat en wat uw bedrijf voor uw klanten kan doen. Content kan ook worden gebruikt om te interacteren en vragen van klanten te beantwoorden.
Het belangrijkste doel van marketing is om mensen geïnteresseerd te krijgen in de producten of diensten van een bedrijf . Dit gebeurt door marktanalyse, onderzoek en het overwegen van de interesse van de ideale klanten van een bedrijf en het aantrekken van hen door middel van berichten die educatief en nuttig zouden zijn voor de doelgroep van een bedrijf.
Bij marketing gebruik je de 6 P's; product, prijs, presentatie, promotie, personeel en plaats. Deze worden ook de marketingmix genoemd. In deze les leer je wat de marketingmix precies inhoudt en moet je als eindopdracht een plan schrijven waarin jij jouw marketingmix van je eigen bedrijf beschrijft.
Het primaire doel van contentmarketing is dus om uw merk op de kaart te zetten en merkbekendheid te creëren . Zonder bekendheid kunnen potentiële klanten geen weloverwogen beslissingen nemen over uw producten of diensten.
Dit diagram geeft de vier hoofddoelen van content weer: vermaken, inspireren, informeren en overtuigen .
Met een contentstrategie krijg je helder in beeld:
Voor wie je die content moet maken.Hoe, waarom en wanneer je dat doet.Wat het gewenste effect is van die content.Via welk middel en kanaal je dat moet verspreiden.
Contentmarketing is een marketingdiscipline die zich richt op het creëren en verspreiden van waardevolle, relevante en consistente informatie. Het doel daarvan is om een publiek aan te trekken en te behouden, om uiteindelijk winstgevend klantgedrag te verwezenlijken.
Goede content is niet alleen informatief; het is boeiend, relevant en waardevol voor je doelgroep. Het gaat niet alleen om wat je zegt, maar ook om hoe je het zegt en hoe je publiek erop reageert.
Contentmarketing omvat alle typen content: naast tekst ook beeld zoals fotografie en video. En terwijl de nadruk in marketing nu ligt op online, ben je als content marketeer ook verantwoordelijk voor alle offline marketingmiddelen. Zoals: brochures, flyers, posters en productbladen.
En content is relevant als de informatie jouw potentiële klant inspireert, informeert of praktisch verder helpt. Het gaat om wat iemand ermee kan. Content is niet waardevol als jij er vooral jouw boodschap in verpakt. Als je het gebruikt als reclame- of marketingtruc.
Contentpijlers zijn de pijlers die passen bij jouw bedrijf. Het zijn onderwerpen die passen bij jouw organisatie en unieke verhaal.
De contentmarketing kosten belanden, wanneer je het uitbesteedt aan een gespecialiseerd bureau, al snel tussen de €2.500,- en €10.000,- per maand; uiteraard afhankelijk van de vraag.
Naast het vaststellen van criteria voor uw output, moet uw contentplan ook de input van uw team omvatten: hoe al het werk wordt gedaan. Dat omvat: het definiëren van de taken die moeten worden voltooid, processen om ze efficiënt te voltooien en hoe het werk door alle fasen van contentcreatie, productie en implementatie zal stromen .
In een contentkalender staan dus alle bouwstenen die samenwerken om je contentstrategie uit te rollen. Dit bestaat uit verschillende contenttypen, zoals blogs, reels, video's, infographics, socialmedia-posts en podcasts. De publicatiedata zorgen voor consistentie op doordachte tijdstippen en op de juiste kanalen.