Een kilometer in een elektrische auto kost bijna 76 cent, 9 cent méér dan in een auto op benzine. De ANWB rekende met auto's van €46.000 - zoveel kost een gemiddeld elektrisch voertuig (EV) - waarmee vier jaar lang 15.000 kilometer per jaar wordt gereden.
Een zuinige elektrische auto verbruikt gemiddeld zo'n 15 kWh per 100km, daardoor komt de prijs uit op € 0,05 per kilometer. De prijs van 1 liter benzine (Euro 95) is gemiddeld € 1,98 (Januari 2022).
Elektromotoren werken efficiënter en hebben minder bewegende onderdelen dan verbrandingsmotoren. De prijs van elektriciteit per kilometer is lager dan de prijs van benzine of diesel per kilometer. Voor een elektrische auto betaal je tot 2025 geen motorrijtuigbelasting (MRB).
Elektriciteit is over het algemeen goedkoper dan benzine, je betaalt tot en met 2024 geen wegenbelasting voor je EV en ook aan onderhoud ben je minder geld kwijt. Onder de streep liggen de gemiddelde autokosten vaak lager of gelijk aan die van een vergelijkbare brandstofauto.
Goed nieuws voor de gemiddelde kosten. Want tot en met 2024 ben je met een volledig elektrische auto vrijgesteld van wegenbelasting.Ten opzichte van een brandstofauto bespaar je zo'n € 300,- per jaar (dit is afhankelijk van het gewicht van de brandstofauto). Dat geldt ook voor een tweedehands elektrische auto.
Wat kost elektrisch rijden per kilometer
Zo kost elektrisch rijden € 3,90 euro per 100 km als je jouw auto thuis oplaadt, tussen de € 4,50 en € 9 per 100 km als je een openbare laadpaal gebruikt en tussen de € 6 en € 13,50 per 100 km als je hem aan een snellaadpaal koppelt.
Elektrisch rijden is niet langer goedkoper dan rijden in een benzineauto. De torenhoge afschrijving en de motorrijtuigenbelasting, die in 2025 ook voor elektrische auto's geldt, maken groen rijden flink duurder. Dat blijkt uit berekeningen van de ANWB in de nieuwste Elektrisch Rijden Monitor.
Over het algemeen zijn benzineauto's goedkoper in aankoop en in onderhoud. Ze stoten minder fijn stof uit dan dieselwagens en zijn vaak ook stiller. Maar hou er wel rekening mee dat benzineauto's niet zo zuinig zijn en ook sneller zullen verslijten, omdat ze op een hoger toerental rijden.
Op basis daarvan berekende de ING dat de restwaarde van een EV na 5 jaar en gemiddeld 125.000 km rond de 44% van de nieuwwaarde ligt. Ter vergelijking: voor een dieselauto ligt dat volgens de ING economen slechts rond de 31%, voor een benzine auto zou je na die 5 jaar nog rond de 38% van de nieuwwaarde terugkrijgen.
Dat wil zeggen dat je 75 procent korting krijgt op het benzinetarief. Maar hoe ziet het er daarna uit? Vanaf 2026 tot en met 2029 krijg je nog 25 procent korting op de wegenbelasting. Oftewel: je gaat 75 procent betalen.
De winnaar voor de 'Nieuwkomer van het jaar 2024' is bekend: de BMW iX1!
Gemiddeld kost de installatie van een laadpaal thuis tussen de € 850,- en € 1.250,-. De kosten zijn lager bij weinig tot geen graafwerkzaamheden, en hoger bij grotere afstanden.
Een hybride auto kopen kan nog steeds zinvol zijn, als je zorgt dat je niet alleen op de verbrandingsmotor rijdt en als je zorgt dat je een zuinig model hebt met een lage uitstoot. Want: Plug-in hybrides betalen een aangepast BPM tarief en betalen minder Motorrijtuigenbelasting.
Een kilometer in een elektrische auto kost bijna 76 cent, 9 cent méér dan in een auto op benzine. De ANWB rekende met auto's van €46.000 - zoveel kost een gemiddeld elektrisch voertuig (EV) - waarmee vier jaar lang 15.000 kilometer per jaar wordt gereden.
Elektrische auto's zorgen voor een soepelere en snellere acceleratie dankzij het directe koppel . Benzineauto's accelereren weliswaar langzamer, maar leveren vaak meer ruwe kracht voor rijden op hoge snelheid.
Waarom betaalde je voorheen geen wegenbelasting voor elektrische auto's? Volledig elektrische auto's en andere voertuigen zonder directe CO2-uitstoot (zoals elektrische motoren, bussen en vrachtwagens) waren tot het einde van 2024 vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting (de officiële naam van wegenbelasting).
Tweedehands elektrische auto's zijn goedkoper dan ooit
Hoe dat kan? Veel zakelijke leasecontracten lopen af. Deze auto's belanden dan op de occasionmarkt, waardoor het aanbod tweedehands EV's snel groeit. Tegelijkertijd is de techniek van elektrische auto's in de afgelopen jaren flink verbeterd.
Gemiddeld 40.000 kilometer. Bij elektrische auto's vaak minder. Remblokken: sterk afhankelijk van de rijstijl. Gemiddeld 60.000 kilometer.
Het is niet te voorspellen hoe lang u nog kunt rijden in een auto op benzine of diesel. Dat geldt ook voor auto's die op lpg rijden. De Rijksoverheid wil in ieder geval in 2050 helemaal geen CO2 meer uitstoten. Dit staat in de Energieagenda.
Zoals te zien is in de berekening ligt bij dit model het omslagpunt tussen elektrisch en benzine bij de 30.000 kilometer per jaar.
Vanaf 2026 verandert de situatie weer. Eigenaren van elektrische voertuigen zullen dan 75 procent van het reguliere wegenbelastingtarief moeten gaan betalen. Dit betekent dat je voor een BEV in 2026 75 procent van het tarief betaalt dat je zou betalen voor een vergelijkbare auto met een verbrandingsmotor.
Volledig elektrische auto's zijn duurzamer, krachtiger, soepeler dan plug-in hybrides. Ook hebben ze minder onderhoud nodig dan de hybride variant. In aanschaf is de volledig elektrische auto nog wel duurder. Maar daar staat tegenover dat er meer subsidies en belastingvoordelen zijn voor de elektrische auto.