Met de zweep in zijn rechterhand, kon hij de paarden de sporen geven.Daardoor was passeren aan de linkerkant handiger en werd rechts rijden gebruikelijk. In de tijd van Napoleon ontstond de definitieve scheiding: in alle landen waar de kleine generaal het voor het zeggen had (inclusief Rusland), werd rechts gereden.
Om te voorkomen dat ridders elkaar per ongeluk raakten met hun wapens zijn ze links gaan rijden. Later toen Napoleon aan de macht kwam heeft hij de rijrichting omgedraaid, mede om de vijand in verwarring te brengen (en omdat hij mogelijk zelf links was).
Links rijden was een privilege van de Franse aristocratie, maar door de Revolutie werd iedereen gelijk en dat betekende dat Napoleon besloot dat rechts, ofwel de kant van het volk, verplicht werd. Zo ontstond het rechts rijden. Overigens in eerste instantie alleen in die landen die Napoleon veroverde.
Napoleon Bonaparte
Vóór de Franse Revolutie (1789) reisde de aristocratie (adel) aan de linkerzijde van de weg. Na de bestorming van de Bastille en de daaropvolgende gebeurtenissen moest de adel inbinden en ging het volk, als maatregel, rechts rijden. In Parijs werd de regel rechts rijden in 1794 ingevoerd.
Hun Scandinavische buren reden op dat moment al rechts, en bovendien brachten grote autoconstructeurs al auto's op de Zweedse markt met het stuur aan de linkerkant. De dubbele dode hoek zorgde voor meer ongevallen, die rechts rijden op zou lossen. Toch viel de beslissing niet zonder slag of stoot.
Hoewel Japan geen vroegere kolonie van Groot-Brittannië is, rijdt het land ook links. Dat kwam doordat in 1872 de eerste Japanse spoorlijn werd geopend, gebouwd met Britse expertise. De trein reed links en dat bleef zo bij de verdere uitbouw van het Japanse spoor- en tramlijnnetwerk.
Thai rijden links zonder dat ze ooit gekoloniseerd zijn door de Engelsen. Het schijnt dat dit in Thailand is ontstaan door dat ze linkerzijde het paard op gaan. In buurland Cambodja rijd wel net als ons aan de rechterkant.
Met rechts werd vervolgens het paard gereden. Bovendien was het verdedigen met een zwaard minder van belang. Om die reden werd het rechts rijden ingevoerd door Napoleon. Vervolgens heeft hij een groot deel van Europa veroverd, en daarbij de rijzijde aangepast naar rechts voor alle veroverde gebieden.
Uit niets blijkt dat links- of rechts rijden veiliger, beter of logischer zou zijn. De meeste Europese landen schakelden over van links naar rechts nadat het Oostenrijks-Hongaarse Rijk in 1918 werd ontbonden. Niet allemaal tegelijk, maar gefaseerd tot aan de Tweede Wereldoorlog.
Omdat alle vrachtwagens uiterst rechts rijden aan een nog veel lagere snelheid. Nederlanders hebben de gewoonte rechts te gaan rijden, maar dan ook sneller dan de middenstrook. Dat doen ze ook als ze links zonder moeite kunnen voorsteken.
Onnodig links rijden kan een aanleiding zijn voor andere weggebruikers om rechts in te halen.Onnodig links rijden kan een aanleiding zijn voor andere weggebruikers om te bumperkleven. Hier ontstaan 'treintjes' aan voertuigen die onnodig links rijden waarbij vrij weinig afstand gehouden wordt.
Groot-Brittannië maakte het linksrijden verplicht in 1835, en die regeling gold uiteraard ook in de landen die toen deel uitmaakten van het Britse Rijk. Dat verklaart dus waarom tot op de dag van vandaag India, Pakistan, Australië, Nieuw-Zeeland, Zuid-Afrika en andere Britse ex-kolonies links rijden.
Behalve in Engeland, is links rijden ook verplicht in Australië, Cyprus, Indonesië, Nepal, Namibië, Japan, Maleisië, Barbados, Zuid-Afrika, Bangladesh, Thailand, Schotland, Pakistan, India, Hongkong, Ierland, Oeganda en Sri Lanka.
Soms wordt beweerd dat links rijden veiliger is. De bestuurder zou met zijn rechteroog – bij de meeste mensen dominant – het tegemoetkomende verkeer beter kunnen zien. Verder schakelt hij of zij dan met de linkerhand en houdt de rechterhand, bij de meeste mensen beter ontwikkeld, aan het stuur.
In Europa is links rijden de regel in het Verenigd Koninkrijk, Ierland, de Kanaaleilanden, Cyprus en Malta. Zo ook in 75 andere territoria en landen over de hele wereld, waaronder Zuid-Afrika, Australië, India, Indonesië, Jamaica, Japan, Kenia, Nieuw-Zeeland, Tanzania en Thailand.
Een verschil met andere delen van de wereld is dat je in Thailand, net als in het Verenigd Koninkrijk, aan de linkerkant van de weg rijdt, en dat de bestuurdersstoel zich aan de rechterkant bevindt.
Nee, in Engeland heeft ook rechts voorrang. Eigenlijk maakt het links rijden en het voorrang verlenen aan rechts de verkeerssituatie duidelijker. Zo zijn er minder borden nodig en kan het verkeer makkelijker doorrijden.
Bekende linkshandigen
Alexander de Grote, Julius Caesar en Napoleon worden genoemd als bekende linkshandige leiders. Ook beroemde kunstenaars als Leonardo Da Vinci en Michelangelo zouden vooral hun linkerhanden laten wapperen.
(Ongeveer 65 procent van de wereldbevolking woont in een land waar rechts wordt gereden. De rest rijdt, je raadt het al, links.) Volgens hem was het aantal dodelijke ongelukken in links rijdende landen ietsje lager, maar hij benadrukte dat daar geen conclusies aan mochten worden verbonden.
De hoofdregel, rechts heeft voorrang
In principe geldt dat bestuurders die van rechts komen op gelijkwaardige kruispunten voorrang krijgen. Maar dat geldt ook weer niet altijd. Zo gaan verkeerstekens zoals haaientanden boven verkeersregels en gaan verkeerslichten weer boven verkeerstekens.
Je mag nooit 'middenstrookrijders' langs rechts inhalen (alleen bij druk verkeer of in een file, of om een andere richting te volgen), dat is ook een overtreding en bovendien erg gevaarlijk. Inhalen moet je altijd langs links doen.
Op grond van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (artikel 11) moet links worden ingehaald. In de wet zijn hier een beperkt aantal uitzonderingen op genoemd. Bestuurders die links hebben voorgesorteerd en aangegeven hebben links af te willen slaan, mogen rechts ingehaald worden.
WetgevingBewerken. Op het vasteland rijdt men rechts. In aangrenzende landen zoals Hong Kong, Macau, India, Nepal en Pakistan rijdt men links.
Omdat België voor die eerste spoorlijn met Britten samenwerkte, lieten die Britten de treinen rijden zoals ze dat thuis deden: links, zoals het verkeer op de weg.
De verkeersregels
Zuid-Afrikanen rijden aan de linkerkant van de weg. Veiligheidsgordels zijn verplicht en je mag niet bellen tijdens het rijden. Alle snelheidslimieten in Zuid-Afrika zijn in kilometers per uur.