Mocht u toch diesel in een benzine-auto hebben getankt, zal de schade waarschijnlijk minder groot zijn. Maar ook hierbij moet u niet verder rijden en direct professionele hulp erbij halen. Diesel ontbrandt namelijk veel slechter dan benzine, waardoor de motor niet lekker zal lopen.
Benzine in een dieselauto
Diesel is iets 'dikker' dan benzine en heeft bovendien een smerende functie. Zelfs een bescheiden hoeveelheid benzine kan de diesel zodanig verdunnen, dat de smerende werking onvoldoende is en het brandstofsysteem schade oploopt.
Benzine en diesel verwisselen
Wanneer er benzine in een dieselmotor zit, ontstaat er direct schade. Diesel heeft een smerende functie en het brandstofsysteem van een benzineauto is hier niet tegen bestand. Wanneer u een dieselauto start met benzine in de tank, zal dit in de meeste gevallen direct schade opleveren.
Merk je niets en rij je na het tanken weg van het tankstation, dan begint de motor na een paar honderd meter te sputteren, daarna stopt hij vanzelf. Niets anders dan de pechhulp inschakelen. Als je merkt dat je ter plekke benzine in een dieselauto hebt gegoten, mag je de motor absoluut niet starten.
De benzinemotor trekt sneller op en heeft doorgaans meer vermogen. Het laatste verschil zit in de brandstof (verbruik) en kosten. Een dieselmotor is duurder in wegenbelasting en verzekering.
Dieselauto's verbruiken doorgaans minder brandstof dan gelijkwaardige benzineauto's. Het voordeel ten aanzien van de CO2-uitstoot is echter veel kleiner, want de verbranding van een liter diesel stoot ongeveer 13% meer CO2 uit dan de verbranding van dezelfde hoeveelheid benzine.
Voordelen van diesel
langere levensduur van de motor. minder slijtage, onderhoud en kosten. minder co2-uitstoot. meer trekvermogen.
Het wegrijden met een dieselauto gaat makkelijker door de hoge koppel. Zelfs bij weinig toeren rijdt een dieselmotor prima door, wat betekent dat er ook minder geschakeld hoeft te worden. Dieselmotoren worden daarom vaak gebruikt als lesauto: het rijdt eenvoudiger en relaxter.
Een keertje verkeerd tanken kost zomaar 5000 euro. Let dus goed op of je diesel of benzine hebt.
Wanneer je verkeerd heb getankt heb je sowieso te maken met de directe kosten voor het leegpompen van de tank. Afhankelijk van de pechhulp zal dit zo'n €40 tot €150 euro kosten. Of deze kosten verzekerd zijn, zal je moeten navragen bij je verzekeraar. Veelal is het standaard helaas niet verzekerd.
Afhankelijk van de hoeveelheid brandstof die je verkeerd getankt hebt en het voertuig kunt je langzaam verder rijden of de tank en de leidingen door een werkplaats laten legen en doorspoelen. Ook in dit geval kan schade aan het injectiesysteem tot hoge kosten leiden.
Start uw wagen niet als u uw vergissing opgemerkt hebt, zelfs niet bij een kleine hoeveelheid. Laat uw tank zo snel mogelijk leegpompen en vul ze met diesel. Als u toch verderrijdt, zult u dit snel merken aan de motor. Zet u onmiddellijk aan de kant van de weg en bel een professionele pechverhelper.
Volgens de ANWB grijpen jaarlijks gemiddeld 14.000 mensen naar de verkeerde vulslang tijdens het tanken. Dat zijn er bijna 40 per dag!
Een complete set startkabels bestaat uit twee verschillende kabels. Een rode en een zwarte kabel, met beide een klem aan de uiteinden. Let wel op dat niet iedere startkabel hetzelfde is. Startkabels speciaal voor benzineauto's zijn namelijk niet geschikt om te gebruiken voor een dieselauto.
Benzine en diesel zijn beide koolwaterstofmengsels die in verbrandingsmotoren gebruikt worden. Het verschil in interne verbrandingsmotoren zoals die in auto's zit in het ontstekingsmechanisme. De benzine- of ottomotor wordt door middel van een bougie ontstoken, de dieselmotor door zelfontbranding.
Voor elke liter benzine die je verbruikt komt 2269 gram CO2 vrij, voor elke liter diesel is dat 2606 gram en bij LPG is dat 1610 gram. Je kunt alleen een lagere CO2-uitstoot bereiken door een auto minder te laten verbruiken of door een andere brandstof te kiezen.
Volgens de meest recente onderzoeken is gebleken dat benzine in bijna elk land van over de hele wereld duurder is dan diesel. Allereerst wordt de prijs van diesel beïnvloed door de raffinage methoden en initiële processen vooraf. Dieselbrandstof is goedkoper omdat het wordt geproduceerd uit ruwe olie.
Is het een mechanische pomp volstaat deze gewoon aan te zetten.Bij een handmatige pomp moet je enkele keren pompen en dan blijft de brandstof verder lopen. Heb je genoeg overgeheveld breng dan de container of het uiteinde van de slang hoger dan de tank van je wagen.
Het kan natuurlijk ook voorkomen dat je per ongeluk SuperPlus 98 benzine tankt in een Euro95-Tank of andersom. Dan is dit over het algemeen geen probleem. De getallen 95 en 98 staan voor het octaangetal. Hoe hoger het octaangetal, hoe later de benzine uit zichzelf ontbrandt.
Lagere CO2, minder verbruik
Kortom, een dieselwagen blijft een verstandige keuze voor wie professioneel veel kilometers aflegt. 'Voor wie minimaal 30.000 km per jaar rijdt en vaak ritten doet van langer dan een halfuur, blijft diesel een slimme én milieusparende keuze.
Hoeveel kilometer kan een diesel dan rijden? De gemiddelde levensduur van een dieselauto ligt op zo'n 400.000 kilometer.
Niet alleen de accu vermindert aanzienlijk door het rijden van korte stukken, ook de motor komt dan niet voldoende op temperatuur. Het starten van een koude auto is het slechtste wat u kunt doen. Niet dat u een keus heeft, want anders kunt u de auto nooit gebruiken.
Door de toenemende, strengere maatregelen en de populariteit om elektrisch te rijden, is het minder interessant om te investeren in een dieselauto. Wil je toch een diesel rijden, controleer dan vóór de aankoop of er een roetfilter aanwezig is.
Als je vele kilometers per jaar rijdt, is het verstandig om een diesel te rijden. De brandstofprijs van diesel ligt lager dan die van benzine. Dus hoe meer kilometers, hoe goedkoper je rijdt. Echter is de wegenbelasting van een diesel aanzienlijk hoger dan die van een benzineauto.