Wat is een zoekmethode? Dit is een werkwijze die erop gericht is om op een efficiënte en effectieve manier informatie te vinden die je nodig hebt om je onderzoeksvraag te beantwoorden.
Systematisch zoeken is met zelfbedachte zoektermen gaan zoeken in zoekmachines die literatuur op een bepaald vakgebied (of alle vakgebieden) doorzoekbaar maken (ongeacht de beschikbaarheid), met de bedoeling zo veel mogelijk literatuur op dat onderwerp te vinden.
Best match methode
Bij deze methode vul je, in de zoekbalk, zoveel mogelijk relevante termen achter elkaar in. Dit is zoals veel zoekmachines werken. De best match methode werkt het beste wanneer je veel termen intikt. Wanneer je nog niet systematisch zoekt levert deze methode gemakkelijk wat zoekresultaten op.
De bouwsteenmethode is een manier om zoveel mogelijk zoektermen in één zoekactie te combineren, zodat je zoveel mogelijk relevante literatuur vindt voor je onderzoek.
Sneeuwbal- en citatiemethode
De literatuurverwijzingen die je in de tekst vindt gebruik je om eerder gepubliceerde artikelen, boeken etc te vinden. Een nadeel van deze methode kan zijn dat de informatie die je op deze manier vindt, steeds minder actueel is. Wanneer je de sneeuwbalmethode omkeert ga je citatie zoeken.
Citatiezoeken draait dit om: wie heeft de door jou gevonden publicatie geciteerd?Zo vind je recentere literatuur. Je zoekt dan naar bronnen waarin naar jouw artikel verwezen wordt. Deze mogelijkheid vind je in sommige databases, onder andere in Web of Science en Google Scholar.
Het snowball effect is een techniek om respondenten te werven voor focusgroepen of individuele interviews. Het gaat dus om een steekproefmethode voor kwalitatief onderzoek. Het snowball effect bestaat erin dat aan elke gecontacteerde persoon de gegevens gevraagd worden van één of meer andere personen om te interviewen.
Een literatuurstudie wordt ook wel een literatuuronderzoek genoemd. Je doet onderzoek naar een bepaald onderwerp door stukken literatuur te bestuderen en die met elkaar te vergelijken. Op die manier vergaar je informatie over jouw onderwerp en kom je erachter hoe er in de academische wereld over geschreven wordt.
Met een zoekstrategie ga je systematisch te werk, waardoor je relevante informatie vindt. Door gericht te zoeken krijg je gerichte resultaten terug en ben je minder tijd kwijt met het lezen van irrelevant materiaal.
Haakjes geven aan welke woorden bij elkaar horen: vaak zijn dat woorden die over hetzelfde gaan of met elkaar te maken hebben (synoniemen, enkelvoud/meervoud). Dit noem je een zoekstring, deze ziet dan zo uit: (Campings OR Hotels) AND Waddeneilanden.
Een wetenschappelijk artikel kan je het best zoeken via een databank. Er bestaan zowel algemene databanken (bv. Google Scholar, Scopus, Web of Science) als disciplinespecifieke databanken (bv. PubMed voor gezondheidswetenschappen).
Literatuuronderzoek is een onderzoeksmethode waarbij bestaande literatuur wordt verzameld, geanalyseerd en geëvalueerd. Het doel hiervan is om inzicht te krijgen in een bepaald onderwerp of bepaalde onderzoeksvraag.
data- of bronnentriangulatie (bijvoorbeeld secundaire literatuur en bedrijfsrapporten gebruiken); theoretische triangulatie (een probleem vanuit verschillende standpunten benaderen); onderzoekstriangulatie (meerdere onderzoekers die het (veld)onderzoek uitvoeren).
Je formuleert eerst een hoofdvraag, waarna je oriënterend onderzoek uitvoert (vaak een literatuuronderzoek). Vervolgens formuleer je op basis van de literatuur een voorlopig antwoord. Een hypothese is een voorlopige stelling waarin je aangeeft wat je verwacht te vinden in je onderzoek.
Een goede onderzoeksmethode is belangrijk omdat je valide en betrouwbare resultaten wilt verkrijgen. Door deze verschillende methoden gedetailleerd en transparant te beschrijven kunnen andere onderzoekers jouw stappen volgen om de validiteit en betrouwbaarheid te onderzoeken.
Bij een selecte steekproef mag je de resultaten niet zomaar generaliseren naar de populatie (lage externe validiteit). Je kunt kiezen voor een selecte steekproef als je niet de middelen of tijd hebt voor een aselecte steekproef of als je nog niet precies weet welke individuen tot de onderzoekspopulatie behoren.
- Sequentiële steekproef
In theorie: Deze steekproef wordt vaak gebruikt bij kwalitatief onderzoek. In het begin mag iedereen uit de doelpopulatie in de steekproef worden opgenomen (vaak een gemakssteekproef), later worden respondenten met specifieke kenmerken gezocht (doelgerichte steekproef).
Een sleutelpublicatie is een perfect uitgangspunt om GERELATEERDE artikelen te vinden. Heb je eenmaal een belangrijke publicatie in handen, dan kun je die op verschillende manieren gebruiken om andere relevante bronnen vinden: 1. Terugkijkend: de literatuurlijst doorspitten.
Sneeuwbalsteekproef (snowball sampling)
Sneeuwbalsteekproeven (snowball sampling) worden gebruikt als de populatie die je wilt onderzoeken moeilijk te bereiken is, of wanneer er geen bestaande databank of ander kader is om je aan participanten te helpen.
In het methodehoofdstuk, ook wel 'methodologie' genoemd, beschrijf je hoe je tot je resultaten bent gekomen. Je geeft hier een uitgebreide beschrijving van je gebruikte methode, de dataverzameling, de data-analyse en andere belangrijke aspecten van je onderzoeksopzet.
Datakenmerken: inclusie- en exclusiecriteria. Beschrijf de kenmerken van de data die je hebt verzameld. Geef hierbij ook expliciet aan wat je wel hebt meegenomen in je dataset en wat niet. Dit zijn je inclusie- en exclusiecriteria.
Praktisch elke zoekmachine of databank gebruikt de Booleaanse operatoren AND, OR en NOT. In de meeste zoeksystemen zijn deze operatoren hoofdlettergevoelig zodat ze in hoofdletters gebruikt moeten worden.