Onder andere Eduard Hagens, oprichter van IT-bedrijf Exact, Sunweb-topman Joost Romeijn, keukengigant Ben Mandemakers, Formule 1-coureur Max Verstappen of mediamagnaat John de Mol hebben een eigen vliegtuig.
De twee grootste partijen in Nederland op dit gebied zijn JetNetherlands, waar onder andere Dirk Scheringa, Frits Kroijmans en vastgoedtycoon Geert Ensing hun toestellen hebben staan en SolidAir, die bijvoorbeeld de toestellen beheert van vastgoedmannen Roger Lips en Bert Verwelius en durfinvesteerder Marcel Boekhoorn.
Het aantal vluchten met privéjets vanaf twee Nederlandse luchthavens is nu al hoger dan in heel 2019, het laatste jaar voor de coronapandemie. In de eerste negen maanden van dit jaar is ruim 16.000 keer met een privéjet gevlogen. In 2019 ging het om bijna 1500 vluchten minder, gemeten over het hele jaar.
In het Nederlandse luchtvaartregister staan ruim veertig zakelijke of privéjets ingeschreven. Bijvoorbeeld de jet van Formule 1-coureur Max Verstappen en het privévliegtuig van John de Mol, met de naar Talpa vernoemde naam PH-TLP. Veel van deze jets zijn niet alleen voor eigen gebruik, maar worden ook verhuurd.
De kosten? “Het begint bij 3500 euro per uur”, zegt Baltus. Het daadwerkelijke bedrag hangt verder af van de grootte van het vliegtuig, de af te leggen afstand en de mate van luxe. Vluchten van bedrijven met eigen vliegtuigen vallen ook onder de privévluchten.
Gemiddeld gezien vliegt een passagiersvliegtuig op 35.000 voet, ofwel ±10,5 kilometer. Privéjets vliegen gemiddeld op een hoogte van 41.000 voet. Er zijn zelf uitschieters naar 45.000 voet.
De vraag "Hoe veilig is vliegen?" kan daarom als volgt worden beantwoord: Reizen per bus en trein is het veiligst, op de voet gevolgd door reizen per vliegtuig. Het is een feit: statistisch gezien is de kans op een ongeval in een vliegtuig ongeveer 1 op 188.364 (2019) en is dus veel kleiner dan in een auto.
Beide toestellen zijn uitgerust met de zogenaamde turboprop motor. De snelste blijft een privé jet, straalmotoren kunnen deze vliegtuigen voort stuwen met wel 775 km per uur.
Check je salaris!
De meerderheid van Piloten e.d. verdient een salaris tussen € 2.648 en € 6.636 per maand in 2024. Een maandloon voor beginnende Piloten e.d. varieert van € 2.648 tot € 3.982. Na 5 jaar werkervaring zal hun inkomen tussen € 3.144 en € 4.871 per maand liggen.
Voor het huren van een vliegtuig kunt u bij Global Aviation terecht voor kleine privéjets zoals een 4-persoons Cessna Citation Mustang tot een heuse Boeing 737. De kosten hiervan beginnen rond de € 5.800,- waarmee u bijvoorbeeld één dag met 4 passagiers van Rotterdam naar Londen en vice versa kunt reizen.
"Volgens een onderzoek stoot je in een privéjet ongeveer 1300 gram CO2 uit per passagier, per kilometer. Een lijnvliegtuig stoot dan weer 128 gram. Een privéjet is 10 keer zo vervuilend dus." Statistisch worden deze vliegtuigen het meest gebruikt om op vakantie te gaan.
Mocht je het échte werk willen zien zijn er jets beschikbaar vanaf een schamele €2.000.000. En als dat zelfs nog te min is, dan kun je ook gaan voor de een van de allerduurste modellen. Misschien een probleempje: er moet dan wel €50 miljoen op je rekening staan.
“Passagiers op de stoelen achter de vleugels van het vliegtuig, hebben een overlevingskans van 69 procent. Als je in het midden gaat zitten, verlaagt die overlevingskans naar 56 procent. En zit je vooraan? Dan heb je maar 49 procent kans om een crash te overleven.”
De trein en het vliegtuig zijn de veiligste vervoerswijzen. Voor het onderzoek heeft SWOV de beschikbare ongevallendata geanalyseerd van de vier transportwijzen in zeven Europese landen.
Je zit best ... achteraan!
Zit je in het vliegtuig net voor of net achter de vleugels, dan stijgt de overlevingskans tot 56%. Wat is je huidige job? Wie achteraan zit, maakt zowat 70% kans om levend uit het toestel te komen.
Omdat privéjets kleiner zijn en de romp wat betreft de diameter een stuk smaller is, is het toestel gemakkelijker onder druk te houden Dat is ook een van de redenen waarom een privéjet gemakkelijker grotere hoogtes kan halen en ook daadwerkelijk hoger vliegt dan de reguliere vliegtuigen.
Als gevolg van de experimenteerregeling daalt ook het aandeel 'kleinzakelijk verkeer', waaronder het aantal toegestane privévluchten met circa 40%. Het nieuwe maximum aantal voor het gehele gebruiksjaar is 12.000 waarvan ruim 7.200 in het zomerseizoen. In het vorige gebruiksjaar is dat nog 17.000.
De omtrek van de aardbol langs de evenaar (de grootste) is 40.075 km . De langst mogelijke vliegafstand (zonder terug te keren) is dus 20.037,5 km , hetgeen deze Airbus met 17.960 km nog niet kan halen .
Een van de populairste privéjetbestemmingen is Ibiza. Voor de Cessna betalen we €17.000, de Boeing is iets duurder: €85.000. Een businessclass retourticket kost ongeveer €900.
Naast deze vijf banen is er nog de Schiphol-Oostbaan (04-22). Deze korte baan is meestal in gebruik voor klein luchtverkeer (General Aviation), privéjets en helikopters.