Een project is succesvol wanneer deze binnen de tijd, binnen het budget en naar tevredenheid van de medewerkers en opdrachtgever is opgeleverd. Projectmanagement draait om het beheersen van projecten; de organisatie, voorbereiding, planning, uitvoering en afronding van een project.
Succesvolle projecten zijn projecten die 1) voldoen aan de zakelijke vereisten, 2) op tijd worden opgeleverd en onderhouden, 3) binnen het budget worden opgeleverd en onderhouden en 4) de verwachte zakelijke waarde en het verwachte rendement op de investering opleveren .
Succescriteria geven aan wat nodig is om die leerdoelen te bereiken. Leerdoelen zijn dus geen doel op zich, maar een middel. Je gebruikt ze om iets te bereiken, bijvoorbeeld dat kinderen zelfstandiger kunnen werken, gemotiveerder zijn of als je aan de slag wilt gaan met formatief evalueren.
Een project kan worden opgedeeld in vijf fases van projectmanagement: het begin, de planning, de uitvoering, de controle en de afsluiting.
P6-Methode omvat de volgende zes stappen: r opstarten van het project (stap 1); r inrichten van het project (stap 2); r maken van het Plan van Aanpak (stap 3); r uitvoeren van het project (stap 4); r opleveren van het projectresultaat (stap 5); r afsluiten van het project (stap 6).
Projecten zijn uniek wat betreft doel, doelstellingen, locatie, structuur, middelen, activiteiten en andere projectvariabelen . Hierdoor onderscheidt elk project zich van de andere.
Kwaliteit is: leveren wat de klant eist en verwacht. ISO-kwaliteitssystemen moeten de kwaliteit borgen van de processen waarmee uiteindelijk aan de eisen en verwachtingen van de klant wordt voldaan[i].
Uitgangspunten en randvoorwaarden
Uitgangspunten zijn die zaken die door het project als basis moeten worden meegenomen. Een uitgangspunt is iets waar het project niet omheen kan.
Succescriteria in projectmanagement zijn de maatregelen die worden gebruikt om te bepalen of een project succesvol is geweest . De criteria zijn afhankelijk van uw project en doelen, maar omvatten vaak scope, budget, tijdlijn, bedrijfsdoelen, deliverables en risicomanagement.
Het projectverloop moet een tevredenheidsscore halen van 80% bij de betrokken teamleden. Het resultaat moet voldoen aan alle wettelijke eisen. Het resultaat moet voldoen aan een onafhankelijke kwaliteitstest door organisatie X. Het resultaat moet een draagvlak hebben.
Hier zijn enkele voorbeelden van wat in verschillende contexten als "wat goed ging" kan worden beschouwd: Succesvolle voltooiing van een uitdagend project binnen de gestelde tijdlijn . Effectieve samenwerking en teamwerk leidden tot uitzonderlijke resultaten. Positieve feedback of getuigenissen van tevreden cliënten of klanten.
Stel duidelijke doelen voor uw project
Een goede projectmanager begint met het stellen van doelen. Duidelijke doelen houden uw team gefocust en op één lijn. Ze helpen de productiviteit en besluitvorming. Goed gedefinieerde doelen helpen u ook te bepalen hoe het succes van een project eruitziet, waardoor het gemakkelijker wordt om uw project te beoordelen als het eenmaal is voltooid.
Projectdoelstellingen zijn specifieke, meetbare resultaten die je met een project binnen een bepaald tijdsbestek beoogt te bereiken. Dankzij projectdoelstellingen wordt het doel van het project verduidelijkt en wordt het team naar een succesvolle afronding geleid.
Zonder plannen voor de vijf beheersaspecten is project beheersing (managen of sturen) feitelijk onbegonnen werk. Van een project moeten slechts vijf aspecten worden beheerst: tijd, geld, kwaliteit, informatie en organisatie.
Projectkwaliteit wordt uiteindelijk bepaald door de begunstigde en geeft aan hoe dicht het project bij de behoeften van de begunstigden komt . Het doel van de projectmanager is om de vereisten en behoeften van de begunstigden te begrijpen en er vervolgens voor te zorgen dat het project hieraan voldoet.
Hierbij gaat het om beheersen van deze zes aspecten: kwaliteit, organisatie, faciliteiten, tijd, informatie en geld (KOFTIG).
Een project is een set van onderling afhankelijke taken die een gemeenschappelijk doel hebben . Projecten hebben de volgende kenmerken: Een duidelijke start- en einddatum – Er zijn projecten die meerdere jaren duren, maar een project kan niet eeuwig duren. Het moet een duidelijk begin, een definitief einde en een overzicht hebben van wat er tussendoor gebeurt.
Een project heeft een einddatum.
Een doorlopende activiteit zonder einddatum wordt niet als een project beschouwd. Er zijn repetitieve functies die elke projectmanager elke dag of week zou doen, die niet als een project worden beschouwd.
Vaak aangeduid als "Primavera-schema's", zoals de naam al doet vermoeden, is een Primavera P6-schema een schema (projectplan) dat is gemaakt met Primavera P6, projectportfoliobeheersoftware .