Je gesprekspartner merkt dat je er volledig bent en dat moedigt hem of haar aan je te vertrouwen en zich volledig open te stellen. Oprechte interesse in wie er tegenover je zit, wat hem of haar beweegt of belemmert om doelen te bereiken kan je helpen om je aandacht te richten.
Je zult dan ook merken dat de nieuwe gesprekstechnieken snel wennen. Van alle technieken zijn de vier basisvaardigheden: Open vragen stellen, Reflectief luisteren, Bevestigen en Samenvatten. Insiders noemen dit ook wel de ORBS-vaardigheden.
Welke gespreksvaardigheden zijn er? In dit artikel vind je een groot aantal gespreksvaardigheden-voorbeelden. Dat zijn bijvoorbeeld luisteren, vragen stellen, feedback geven, feedback ontvangen, omgaan met weerstand, kort en bondig communiceren en de regie nemen.
Gesprekstechnieken zijn essentieel in onze communicatie. Velen van ons communiceren al onbewust goed, communiceren is immers iets wat we van jongs af aan doen. Als je straks kijkt naar de voorbeelden van gesprekstechnieken zal je zien dat je er misschien al een paar hanteert.
Communicatievaardigheden zijn vaardigheden die zorgen voor een sterke communicatie. Een aantal belangrijke voorbeelden zijn: schriftelijk communiceren, verbaal/non-verbaal communiceren, luisteren, assertiviteit, inlevingsvermogen en feedback geven en ontvangen.
Kort en bondig argumenteren, voor de ander relevante punten benoemen. Jouw eisen en verwachtingen zonder spanning op tafel leggen. Anderen motiveren en aanzetten tot actie. Je eigen doelen parkeren, actief luisteren en de juiste vragen stellen.
Luister aandachtig en zonder oordeel tijdens een gesprek met een ander.
Merk op wat voor de ander belangrijk lijkt te zijn (bijvoorbeeld omdat de ander de nadruk legt op een bepaald woord door dat woord te herhalen of door intonatie).
Effectieve communicatie is het vermogen om je boodschap duidelijk en doeltreffend over te brengen aan een ander of een groep mensen. Het betekent dat je luistert naar wat de ander zegt en begrijpt wat ze bedoelen. Door middel van duidelijke taal en gebaren lukt het je om de boodschap over te brengen.
Elk effectief gesprek heeft een zogenaamde 'kop – romp – staart' structuur: een begin, een kern en een einde. Voorafgaand aan deze drie fasen is het cruciaal om elk gesprek zorgvuldig voor te bereiden en na afloop van het gesprek kort en krachtig te evalueren.
Wat zijn doorvraagtechnieken? De betekenis van doorvragen is dat je voortborduurt op wat de ander zegt. Je vuurt niet de ene na de andere vraag op je gesprekspartner af om steeds van onderwerp te veranderen. Nee, je luistert (en dan écht luisteren – actief luisteren) naar de ander.