SEA is een afkorting die staat voor Search Engine Advertising. In het Nederlands wordt dit zoekmachine adverteren genoemd. Het betreft een vorm van online marketing waarbij zoekmachines ingezet worden om de beoogde doelgroep te bereiken.
Search Engine Advertising is het adverteren op zoekmachines tegen betaling. Je koppelt zoekwoorden aan jouw advertenties. Deze zoekwoorden worden getriggerd als iemand een zoekopdracht uitvoert via de zoekmachine en als vervolg wordt jouw advertentie vertoond. De advertenties zijn meestal de eerste zoekresultaten.
SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie en heeft betrekking op je organische zoekresultaten (onbetaald). SEA staat voor Search Engine Advertising, oftewel zoekmachine adverteren en heeft betrekking op je betaalde zoekresultaten.
SEA inzetten voor SEO
SEA heeft nog een groot voordeel ten opzichte van SEO: je hebt veel meer controle. Je weet precies bij welke zoekwoorden mensen uitkomen bij je advertentie, want dit heb je zelf ingesteld. Daarnaast weet je ook precies hoeveel mensen de advertentie zien en wat de CTR is per zoekwoord.
De minimale kosten voor een klik bedragen € 0,05. De kosten die je uiteindelijk per klik betaalt zijn sterk afhankelijk van je concurrentie. De ervaring leert dat de gemiddelde kost per klik op € 0,80 cent ligt. Dat betekent dat je met een budget van € 200,- per maand via SEA dus 250 bezoekers kunt werven.
Het inzetten van SEA. Om meer verkeer naar je website te genereren kun je er voor kiezen om SEA in te zetten. Het inzetten van SEA doe je door gebruik te maken van de advertentieruimte die zoekmachines beschikbaar hebben. Bij het adverteren in de zoekmachines betaal je per klik en dus betaal je per bezoeker.
Heel simpel gezegd zijn SEO-teksten geschreven om goed te ranken in zoekmachines zoals Google of Bing. Je zou kunnen denken dat alle teksten SEO-teksten zijn, maar dat hoeft niet zo te zijn. Het is belangrijk om te begrijpen dat SEO slechts een kanaal is om traffic te genereren.
Zoekmachine Adverteren (SEA) nog even kort uitgelegd
Als adverteerder kun je instellen op welke zoekwoorden en voor welke doelgroepen je wil meebieden in de veiling. Je betaalt binnen SEA per klik op jouw vertoonde advertentie. Daarom wordt adverteren in zoekmachines ook wel PPC marketing (pay-per-click) genoemd.
Wat is een SEO-campagne? SEO staat voor: Search Engine Optimization. Dit houdt in dat je website geoptimaliseerd wordt om beter vindbaar te worden binnen de organische, onbetaalde zoekresultaten van zoekmachines, zoals Google. Google bepaalt aan de hand van een algoritme wie er bovenaan de zoekresultaten komt te staan.
Door gebruik te maken van SEO komen ze op de lange termijn hoger in de resultaten van Google. Voor de korte termijn oplossing gebruiken ze dan SEA. SEA kan ook gebruikt worden als extra boost tijdens campagne of promotie. De informatie die je dan wint met SEA, kun je dan gebruiken in je SEO campagne.
SEA staat voor Search Engine Advertising. Vrij vertaald betekent dat je adverteert in de zoekresultaten van Google en andere zoekmachines op het internet. Als SEA specialist zal jij je voornamelijk bezig houden met online adverteren voor websites van klanten of je werkgever. Meestal via Google AdWords en Bing ads.
Het meest gebruikte tarief is het tarief per uur. Hierbij betaalt de klant een vaste prijs per uur voor de zoekmachine optimalisatie. Deze prijs varieert bij de meeste bedrijven vaak tussen de 75 en 200 euro exclusief BTW.
SEO staat voor Search Engine Optimization. SEO staat voor het verbeteren van een website, met als doel hogere posities te krijgen in de organische zoekresultaten van zoekmachines. Hoe hoger een website scoort op belangrijke zoekwoorden, des te groter is de kans dat gebruikers die website bezoeken.
Bij Google AdWords betaal je per keer dat er op je advertentie wordt geklikt. Hoe populairder een zoekterm én hoe minder relevant hij is voor jouw bedrijf, hoe hoger de prijs per klik (Cost Per Click) zal zijn. Soms is een synoniem van het door jou gekozen woord net zo efficiënt, maar een stuk goedkoper.
Gebruik rond de 3% aantal keer het zoekwoord per pagina.
Je kunt dus niet zeggen, gebruik het keyword 6x in je tekst, maar kijk naar de hoeveelheid tekst en gebruik met mate (rond de 3%).
Schrijf blogs, plaats video's. Teksten moeten natuurlijk ook antwoord geven op de zoekvraag en uniek zijn. Spits je teksten toe op de juiste zoekwoorden en gebruik synoniemen. Verwerk deze (zoek)woorden in de titel, tussenkopjes en inhoud van de alinea's.
Linkbuilding is het actief verkrijgen van backlinks van externe websites naar jouw website. Het doel van linkbuilding is om een hogere waardering voor zoekmachines zoals Google te behalen en daarmee hoger te ranken op bepaalde zoekwoorden.
Display Advertising is een online advertentiemethode. Bij Display Advertising wordt gebruik gemaakt van beeldadvertenties en/of video uitingen. Deze online advertenties zijn zichtbaar op websites en sociale netwerken die jouw doelgroep bezoekt.
Online marketing is simpelweg het promoten van producten of diensten via het internet via online marketing kanalen. Het doel is om jouw doelgroep via het internet aan te spreken om jouw doelen te bereiken.
Maar SEA kent ook enkele nadelen: De kosten kunnen snel oplopen. Bij zoekmachine-advertenties betaal je doorgaans per klik. De bedragen per klik variëren, maar het kan snel oplopen tot flinke bedragen.
Over het algemeen zijn er drie prijsmodellen die SEO bureaus hanteren: Kosten per maand: van € 100 tot € 4.500 per maand. Kosten per project: van € 500 tot € 10.000 per project. Per uur: van € 50 tot € 150 per uur.
Gaan we kijken naar wat een gemiddeld bedrijf uitgeeft aan marketing dan ligt dit ergens tussen de 0,5% en 20% van de omzet afhankelijk van sector, resultaten en type (B2B of B2C). Uit een onderzoek van Gartner blijkt dat de meeste bedrijven ongeveer 10% van hun omzet uitgeven aan marketing.