De kandidaat mag dus maximum 9 lichte fouten of maximum 1 zware én 4 lichte fouten maken.
Op dinsdagen vertrekt precies 50 procent van de kandidaten met een rijbewijs bij het CBR. De maandag en donderdag staan op de tweede plek, dan slaagt 49,7 procent van de kandidaten. Op woensdag en vrijdag is het slagingspercentage 49,3 procent. De zaterdag is als examendag een opvallende negatieve uitschieter.
Je kans om de eerste keer te slagen voor het praktijkexamen voor je rijbewijs is over geheel Nederland gemeten ongeveer 52 procent.
De algemene regel is dat je nooit tweemaal dezelfde examinator zal hebben. Maar soms kan het niet anders doordat de andere collega's al weg zijn bijvoorbeeld. Een examinator kan je niet weigeren, tenzij je geen examen wenst af te leggen en meteen betaalt voor een nieuw examen.
'Als examinatoren bij het CBR meer cursisten laten slagen dan de afgesproken norm van 50,2%, dan krijgen ze een coach toegewezen. Op deze manier houdt het CBR al geruime tijd grip op het slagingspercentage', zo blijkt uit een recent toegezonden brief van branchevereniging LBKR aan alle Nederlandse rijschoolhouders.
In één keer slaagde 48% van de mannelijke kandidaten, en 39% van de vrouwelijke kandidaten. Dus 52% van de mannen en 61% van de vrouwen doet één of meer keren herexamen. Ongeveer 20% zakt vier of meer keer.
Andere 'gemakkelijke' landen zijn Frankrijk, Ierland, Italië, China, Rusland en Slowakije. Het moeilijkste land om je rijbewijs te halen is Kroatië, waar je gemiddeld ongeveer 85 rijlessen nodig hebt voordat je je examen kunt afleggen.
Voor het grootste deel rijd je op aanwijzingen van de examinator. Die kijkt of je veilig en zelfstandig rijdt. Daarbij let hij onder meer op de beheersing van de auto, kijkgedrag en voorrang verlenen. Dat geldt voor alle zeven examenonderdelen.
Te dicht langs geparkeerde auto's, obstakels of fietsers rijden. Niet of onvoldoende voorsorteren. Te ruime of te krappe bochten (soms door nonchalant sturen). Te veel links blijven rijden bij tegenliggers op smalle wegen.
Een examinator kan je ook op te langzaam rijden laten zakken. Doe dit dus niet en rijd zoals je tijdens je normale rijlessen hebt gedaan.
Als je goed bent uitgerust is jouw reactievermogen optimaal en dit heb je natuurlijk nodig tijdens het praktijkexamen. Maar ben je niet uitgerust kan dit ernstige problemen geven en kan je het afrijden gelijk opgeven. 4 uur te weinig slaap staat gelijk aan ongeveer 6 glazen bier!
Het is geen fabeltje, een banaan eten helpt echt. In banaan zitten stoffen die bevorderlijk zijn voor je alertheid, concentratie en motivatie. Bananen zijn goedkoop en zonder risico's dus baat het niet dan schaadt het ook niet! Er is onderzocht dat je het beste 2 uur van te voren een / twee bananen kan eten.
Als je 4 keer binnen 5 jaar zakt voor je rijexamen, doe je daarna een speciaal examen. De examinator heeft dan meer tijd voor jou. En je krijgt meer persoonlijke begeleiding. Het speciale examen noemen we 'nader onderzoek rijvaardigheid'.
Het beste antwoord
Als je goed kunt leren dan is de theorie veel makkelijker (en in een paar dagen in je hoofd te krijgen) dan de praktijk. Zoals hierboven ook beschreven is, moet je in de praktijk rekening houden met onverwachte situaties waar je voor die tijd geen rekening mee kunt houden.
Het praktijkexamen duurt in totaal 55 minuten en begint met een kennismaking met de examinator. Voor je in de auto stapt kan de examinator je vragen een kenteken te lezen en een aantal controles aan de auto uit te voeren.
Kijken, kijken en nog eens kijken…
Redenen die je vaak hoort terugkomen van zakkers zijn: Kijkgedrag, voorzichtig rijden, bijzondere verrichtingen, plaats op de weg en faalangst. Het 'overdreven' kijken zoals veel mensen zeggen is hierbij veruit de meest voorkomende reden.
De cijfers die zijn geanalyseerd beslaan de periode van 1 januari 2017 tot en met 31 december 2017. Daarin was het gemiddelde slagingspercentage voor het eerste praktijkexamen voor de auto 50,3 procent. Het gemiddelde slagingspercentage voor het herexamen B was in deze periode 50,5 procent.
Ook kan de examinator vragen of je bepaalde dingen onder de motorkap kunt aanwijzen. Als het slecht weer is, wordt er meestal iets gevraagd over de binnenkant van de auto. Dit kunnen de knopjes zijn, zoals de airco. De examinator kan ook vragen of je bijvoorbeeld je dimlicht of je ruitenwissers kunt bedienen.
Wees zelfverzekerd en besluitvaardig
Rijd heel bewust, maar toon ook initiatief bij het deelnemen aan het verkeer. Wees besluitvaardig: Als je voorrang hebt, ga niet twijfelen, want daarmee creëer je dat de ander gaat rijden. Besluitvaardig word je niet met een paar tips.
Twee opties: bètablokker en aangepast rijexamen
Sommige mensen halen moeilijk het examen door terugkerende faalangst. In samenspraak met de huisarts adviseer ik mensen wel eens om een bètablokker te gebruiken, zoals propranolol. Hiermee kun je zonder veel bijwerkingen rustiger blijven tijdens het rijexamen.