Melding waarbij er sprake is van de noodzaak om zo snel mogelijk ter plaatse te gaan en waarbij sprake is van een dringende taak. Prioritering van meldingen die gebruikt worden door de meldkamer en brandweer.
bij prio 1 dreigt aanzienlijke schade of zijn mensenlevens in gevaar en wordt met 'toeters en bellen' (sirene en zwaailichten) aangereden, waarbij het betreffende voertuig voorrang heeft. Prio 2 is minder dringend maar er mogen eventueel signalen worden gevoerd en fietspaden en trottoirs worden gebruikt.
Een spoedrit is in opdracht van de meldkamer. Gezien de ernst van de melding dient de ambulance hierbij binnen 15 minuten (A1) dan wel 30 minuten (A2) ter plaatse te zijn. De meldkamer stelt de classificatie vast.
Dat kan betekenen dat, ondanks dat er sprake is van een 'prioriteit 1-melding', de meldkamer toch besluit om geen toestemming te verlenen aan het gebruik van optische en geluidssignalen. De bestuurder beslist zelf of hij gebruikmaakt van de verkregen toestemming tot het voeren van optische en geluidssignalen.
P1 kan verwijzen naar: P1 (Letland), een regionale weg in Letland P01 (Oekraïne), een regionale weg in Oekraïne, zie R01 (Oekraïne) P1 (AirTrain Newark), station AirTrain Newark Papyrus 1, een hand [..]
Een A1-inzet is een spoedeisende inzet van een ambulance in opdracht van de meldkamercentralist ambulancezorg eventueel na eerdere melding en overleg met de meldkamer op het evenementen- of festivalterrein. Bij een acute bedreiging van de vitale functies van een bezoeker op een evenement of festival.
Doordat de maximumsnelheid per half maart omlaag gaat, mogen ook politie, brandweer en ambulances 'slechts' 140 kilometer per uur.
Brancherichtlijn. De brancherichtlijn is opgesteld als een juridisch document. Het geeft richting aan het gedrag van bestuurders van voorrangsvoertuigen, maar is geen volledige handreiking. Ook overige wet- en regelgeving, waaronder de Regeling Optische en Geluidssignalen en de Wegenverkeerswet blijven van kracht.
De ambulancebemanning moet binnen 30 minuten ter plaatse te zijn. B1 rit - Planbare rit van patiënt die voor onderzoek of behandeling naar en van de ziekenhuizen gebracht moeten worden. Mogelijk is onderweg medische behandeling nodig. B2 rit - Planbare rit waarbij de patiënt geen medische behandeling nodig heeft.
Een 'A2-urgentie' is ook dringend, maar iets minder. We rijden dan meestal zonder voorrangssignalen, maar wel met gepaste spoed om binnen een half uur aanwezig te zijn bij de patiënt.
Bij spoedeisende ambulancezorg wordt onderscheid gemaakt tussen A1- en A2-urgentie. Bij een A1-urgentie is sprake van een levensbedreigende situatie. De ambulance gebruikt sirenes en zwaailichten en moet binnen 15 minuten na melding ter plaatse zijn.
Er is behoefte aan bestuurlijke coördinatie en leiding bij een ramp of crisis van meer dan plaatselijke betekenis of ernstige vrees voor het ontstaan daarvan. De voorzitter veiligheidsregio kondigt daartoe GRIP 4 af. Het gezag gaat dan wettelijk gezien over naar de voorzitter veiligheidsregio.
GRIP gaat uit van vijf rampsituaties: GRIP 1 tot en met GRIP 5. Bij elke GRIP-situatie hoort een ander hulpteam. Daarin zitten niet alleen de hulpdiensten, zoals politie en brandweer. Maar ook gemeenten, de GHOR en andere partijen binnen Veiligheidsregio Groningen.
De Audi A6 Avant is het snelle interventie voertuig van de politie. De auto wordt voornamelijk ingezet op snelwegen en wegen buiten de bebouwde kom.
Dit geldt voor alle politievoertuigen, zowel opvallend als onopvallende voertuigen. Er zijn wel twee voorwaarden aan deze vrijstelling gebonden: Ten eerste mag de bestuurder van de politieauto de verkeersveiligheid niet in gevaar brengen; Ten tweede moet het nodig zijn voor het uitvoeren van politiewerk.
Het gaat volgens de Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur Zuid-West om een Audi A6 50 TDI quattro. Deze heeft een 3.0 TDI-motor onder de kap, goed voor 286 pk en 620 Nm. Daarmee kan de auto in 5,7 seconden naar de 100 km/u sprinten. De topsnelheid is naar goed Duits gebruik begrensd op 250 km/u.
De korpschef heeft de leiding over de nationale politie. De minister van Justitie en Veiligheid (JenV) is eindverantwoordelijk voor het goed functioneren van de politie. De Inspectie Justitie en Veiligheid ziet erop toe dat de politie haar taken goed uitvoert.
In geval van spoed moet de politie binnen 15 minuten ter plaatse zijn. Nu-meldingen zijn meldingen waarbij de politie direct nodig is, maar niemand is in levensgevaar.
Het is niet echt een fout maar een gemis. Als je meerder politievoertuigen hebt met een status 5 melding voor het overbrengen van gevangen.
Een A2-rit houdt in dat er geen sprake is van direct levensgevaar, maar waarbij er wel sprake kan zijn van (ernstige) gezondheidsschade. De ambulance moet daarom wel zo snel mogelijk ter plaatse zijn. Er kan soms gebruik gemaakt worden van optische- en geluidssignalen.
Het heeft weinig nut meer om na het vaststellen van het overlijden verder te Page 5 MP Code 20 Noodcentrale 112 Oost-Vlaanderen – Medische Directie rijden naar het niet dichtstbijzijnde maar meer aangewezen ziekenhuis (omdat er bv. hyperbare zuurstof, een cathlab of andere therapeutische middelen beschikbaar zijn).
B-urgentie (B-rit)
Alleen ambulancevoertuigen die toestemming hebben om met optische en geluidssignalen te rijden, mogen zich als voorrangsvoertuig door het verkeer begeven. Tevens hebben zij vrijstelling van alle bepalingen uit het RVV 1990.