Het operationele model definieert de manieren waarop mensen samenwerken om de grote doelstellingen te bereiken die in de bedrijfsstrategie worden beschreven. Operationele modellen worden vaak beschreven als de mensen, het proces en de technologie achter de bedrijfsstrategie.
Een operationeel model is een visualisatie van hoe een bedrijf van plan is om zijn strategie uit te voeren. Het gebruikt elementen zoals grafieken, grafieken, tabellen en kaarten om te laten zien hoe de organisatie opereert en welke waarde het brengt voor klanten en stakeholders.
Operationeel management is een bewezen effectief systeem van sturing en bijsturing op het behalen van strategische doelstellingen van de organisatie. Binnen operationeel management wordt de strategie van de organisatie vertaald naar prioriteiten en doelstellingen voor verschillende teams en afdelingen.
In uw operationeel plan legt u uit welke acties uw team zal ondernemen om uw doelen binnen een bepaalde termijn te bereiken. Om een operationeel plan op te stellen, schetst u: De doelstellingen van uw team. De deliverables die met het operationeel plan zullen worden bereikt.
In dit overleg bepaal je wat er praktisch nodig is om de visie waar te maken. Deze meeting is gericht op alles wat er echt gebeurt op de werkvloer en in de praktijk. Het operationele overleg is bij uitstek de plek waar kleinere onderwerpen aan bod komen en 'brandjes geblust' worden.
Definities Operationeel Management
Het is verantwoordelijk voor het effectief en efficiënt verloop van operaties binnen een bedrijf. Het is ook het management dat instaat voor de tijdige toevoer van de juiste grondstoffen en logistieke acties.
Om een operationeel plan op te stellen, moet je beginnen met het identificeren van de doelstellingen en vervolgens de activiteiten en benodigde middelen bepalen om deze doelstellingen te bereiken. Daarnaast is het belangrijk om de tijdlijnen en verantwoordelijkheden vast te leggen.
Operationele planning helpt leiderschap om verantwoordelijkheden, dagelijkse taken en activiteiten gedetailleerd te definiëren . Het laat ook zien hoe teamleden de algemene afdelings- en organisatiedoelen ondersteunen en beschrijft uitkomsten om te meten aan de hand van dagelijkse taken. Het verhoogt ook de productiviteit van het team.
Wat zijn operationele doelstellingen? Operationele doelstellingen splitsen de strategische doelstellingen op volgens termijn, deeldomeinen, doelgroepen of andere logische onderdelen. Ze geven aan welk resultaat er moet worden behaald om de strategische doelstellingen te realiseren.
Wat bedoelen we met operationele zaken? Dit zijn de dagelijkse werkzaamheden binnen een bedrijf of afdeling die zorgen dat de producten of diensten op tijd en op de juiste manier worden geleverd.
Operationeel is alles wat geschikt is om te gebruiken: iets is toepasbaar geworden. Dit kunnen stoffelijke zaken betreffen, maar ook onstoffelijke. Ook geeft men met de term operationeel aan dat iets gaande is, bijvoorbeeld bij een operationeel onderzoek.
Een operationeel systeem is de infrastructuur die de dagelijkse activiteiten van een bedrijf ondersteunt . Het omvat hardware en software en moet up-to-date zijn om soepel te kunnen werken.
Primaire processen worden ook wel operationele processen genoemd en zijn essentieel voor de groei en ontwikkeling van een bedrijf. Besturende processen, ook wel management processen genoemd, zijn de processen die worden gebruikt om bedrijfsactiviteiten te sturen en te beheren.
Operationele modellen worden gecreëerd om werknemers te helpen visualiseren en begrijpen welke rol elk onderdeel van een organisatie speelt bij het voldoen aan de behoeften van andere componenten . Operationele modellen helpen managers ook te begrijpen hoe veranderingen in een onderdeel van de organisatie de waarde die andere onderdelen leveren, kunnen beïnvloeden.
Terwijl het businessmodel als blauwdruk dient, beschrijft het operationele model hoe deze blauwdruk tot leven wordt gebracht . Denk aan het bouwen van een huis: de blauwdruk van de architect schetst het ontwerp, maar je hebt bouwers nodig om die blauwdruk om te zetten in een leefbaar huis.
Operationeel marketingplan (2025)
In dit marketingplan staat heel concreet welke marketingactiviteiten je het komende jaar gaat ontplooien.
Operationele doelen, of tactische doelstellingen, zijn de stappen die het personeel van een organisatie kan nemen om een strategisch doel te bereiken . Elk strategisch doel bevat meerdere operationele doelen die meerdere afdelingen kunnen omvatten. Deze doelen stellen het managementteam van een organisatie in staat om nieuwe processen te implementeren en te monitoren.
Allereerst is er het operationele niveau waarbij je je richt op de korte termijn, het tactische niveau waar je kijkt naar de middellange termijn en het strategisch niveau waar de langetermijnvisie centraal staat.
Het opstellen van een operationeel plan begint bij de visie en missie van de organisatie en de bijbehorende strategische doelstellingen. De doelstellingen staan in Balanced Scorecard en vormen de input voor het operationeel plan. Dit plan wordt ook wel een beleidsplan, productieplan of actieplan genoemd.
Een operationeel plan maken
Een operationeel plan geeft antwoord op de vraag hoe de doelstellingen van een organisatie in de dagelijkse praktijk gerealiseerd gaan worden. Ook beschrijft het de locatie, de apparatuur, de mensen, de processen en de markt.
Tijdlijn: Afhankelijk van hoe snel uw organisatie beweegt, moet uw operationele plan een kwartaal, zes maanden of een fiscaal jaar beslaan. Stakeholders: Zorg ervoor dat de mensen die betrokken zijn bij de operationele planning dicht bij het werk staan, zodat ze nauwkeurig kunnen projecteren en voorspellen welk werk in het plan moet worden opgenomen.
Operationele doelstellingen zijn 'concreet' omdat ze een nadrukkelijke link vertonen met de concrete, gewenste resultaten; ze zijn 'operationeel' omdat ze een eerste idee geven over wat de organisatie op operationeel niveau wil presteren.
Een sterk strategisch plan dient als een routekaart om te volgen van waar u nu bent, naar waar u wilt zijn. Een operationeel plan richt zich echter op de micro-, of de dagelijkse, en wekelijkse acties die uw mensen kunnen helpen organisatiedoelen te bereiken.