In een onveilig klimaat door pestgedrag, komen leerlingen niet tot leren. Een goede leraar-leerling relatie kan gedragsproblemen in de klas voorkomen of verminderen doordat leerlingen zich meer op hun gemak voelen en mede daardoor ook gemotiveerder zijn.
Een goed pedagogisch klimaat kenmerkt zich door vaste regels en structuur en geeft daardoor voorspelbaarheid en rust. Vaste afspraken, regels en routines, duidelijke verwachtingen, heldere structuren en kaders zorgen voor voorspelbaar leerkrachtgedrag.
Stel duidelijke gedragsregels op
Onduidelijke regels en richtlijnen zijn risicofactoren voor ongewenst gedrag. Stel dus duidelijke regels op, het liefst samen met de groep. Maak de visie op het groepsklimaat zichtbaar en moedig iedereen zo aan om zich uit te spreken als ze iets zien wat niet klopt.
Een veilig klassenklimaat kenmerkt zich door een goede relatie tussen de leerlingen onderling en tussen de leerkracht en leerling, een goede sfeer in de groep waar de regels duidelijk zijn, waar orde en rust heerst. De groep heeft de neiging om eigen groepsnormen te ontwikkelen (bijvoorbeeld kleding, stoerheid).
Een sociaal en veilige sfeer in de groep kun je zien en voelen. Dit vraagt van de school om op te treden bij onveiligheid, zoals pesten en discriminatie. Daarnaast moeten kinderen en jongeren ook bepaalde vaardigheden leren. Denk aan het positief en respectvol met elkaar omgaan.
Een negatieve sfeer is van tijdelijke aard terwijl een negatief groepsklimaat structureel kan zijn. Zo kan een positieve sfeer in een negatief groepsklimaat ook voorkomen. Een negatief groepsklimaat werkt vaak door op de groepsdynamiek en het gedrag van de groepsleden, en kan gevolgen hebben op de lange termijn.
Veiligheidsklimaat is de waargenomen waarde die op een bepaald moment in een organisatie aan veiligheid wordt gehecht . Deze percepties en overtuigingen kunnen worden beïnvloed door de houdingen, waarden, meningen en acties van andere werknemers in een organisatie, en kunnen veranderen met de tijd en omstandigheden.
Een goed pedagogisch klasklimaat is de basis om tot leren te komen. Hier kunnen leerlingen groeien, staan ze open en hebben ze ruimte in hun hoofd om te leren. Het klasklimaat hangt direct samen met de groepsdynamiek.
Een ander integraal onderdeel van uitgebreid gedragsmanagement is een positief klasklimaat. Het klaslokaal moet een plek zijn van empathie, zorg, samenwerking en respect , essentiële kwaliteiten die positieve academische en gedragsmatige resultaten van studenten mogelijk maken.
Volgens het CAR-model van Luc Stevens stimuleer je motivatie door in te spelen op de volgende drie basisbehoeften; Competentie, autonomie en relatie.
Leerprestaties worden bevorderd. Doordat concentratie wordt getraind, leren kinderen hun aandacht beter bij zichzelf en hun werk te houden. Daarnaast leren ze meer ontspannen om te gaan met prestaties wat het resultaat verbetert.
In negatieve leeromgevingen kunnen studenten zich ongemakkelijk, verward, niet ondersteund en bang voelen om fouten te maken . Deze omgeving dwingt studenten niet om “stoerder te worden” of “meer moeite te doen.” In plaats daarvan is de kans groot dat ze de cursus of zichzelf negatief beoordelen en ongemotiveerd raken of zelfs stoppen.
Door een positief pedagogisch klimaat te scheppen, weten docenten hoe ze goed in kunnen spelen op de behoefte(n) van leerlingen. Dat maakt dat leerlingen zich veilig, gezien en serieus genomen voelen. Er ontstaat een klimaat in de school waar leerlingen, docenten en de schoolleiding zich voor elkaar willen inspannen.
Het schoolklimaat vormt een weerspiegeling van de houding en overtuigingen van de schoolpopulatie. Een positief schoolklimaat is gebaseerd op een gedeelde visie op succes voor alle leerlingen en leerkrachten, gebaseerd op respect voor ieders talenten en behoeften.
In de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet) staat geen maximumtemperatuur waarbij nog gewerkt mag worden. Wel geldt dat de temperatuur geen gevaar mag opleveren voor de gezondheid van leraren en leerlingen. Het schoolbestuur moet ervoor zorgen dat medewerkers veilig en gezond kunnen werken.
De laatste jaren is er veel aandacht besteed aan de verbanden tussen klimaatverandering en veiligheid. Naarmate klimaatverandering versnelt, verergeren de gevolgen ervan bestaande sociale, economische en milieu-uitdagingen in veel contexten, wat kan bijdragen aan onveiligheid op lokaal niveau, of zelfs internationaal.
We ontdekten dat onderzoekers doorgaans drie overkoepelende doelen hadden bij het meten van het veiligheidsklimaat: 1) Ontwikkel een nieuw instrument voor een veiligheidsklimaatonderzoek of pas een bestaand instrument aan om de unieke kenmerken van de bouwsector te weerspiegelen ; 2) Vergelijk de scores voor het veiligheidsklimaat tussen verschillende groepen werknemers; of 3) Onderzoek de relatie tussen ...