Deze distributieriem is een zogenoemde “Wet belt” of ook wel een natte distributieriem. De riem loopt namelijk door de motorolie. Doordat de distributieriem inwendig in de motor zit, liggen de kosten voor het vervangen ervan, hoger dan bij het vervangen van andere distributieriemen.
DE VOORDELEN VAN EEN NATTE DISTRIBUTIERIEM. Minder wrijving, daardoor minder CO2 uitstoot/brandstof verbruik. Minder geluid doordat de olie het geluid absorbeert. DE NADELEN VAN EEN NATTE DISTRIBUTIE RIEM.
Schade aan de distributieriem blijkt in dit geval de oorzaak. Problemen met de distributie van de 1.2 PureTech motoren blijken helaas wel vaker voor te komen. Omdat de riem in de (spat)olie draait, is gebruik van de juiste motorolie (norm PSA B71 2312) cruciaal.
De kosten van het vervangen van de distributieriem kunnen uiteenlopen van zo'n 300 tot wel 1.000 euro. Dat hangt af van het merk en type auto. Vooral bij moderne diesels moeten gelijk wat extra onderdelen vervangen worden; dat maakt het weliswaar duurder, maar dan heb je er jarenlang geen omkijken meer naar.
De multiriem moet iedere 6 jaar òf iedere 160.000 km vervangen worden. Daarom wordt de multiriem, bij auto's met een distributieriem, beide riemen tegelijkertijd vervangen. Echter bij auto's met een distributieketting is dit dus niet het geval.
Over het algemeen moet je de distributieriem tussen de 80.000 en 120.000 kilometer vervangen of om de 4 of 5 jaar. De levensduur kan wisselen per automerk en model.
In veel auto's drijft de riem ook de waterpomp aan, die verantwoordelijk is voor de motorkoeling. Zonder (werkende) multiriem kunnen dus al deze onderdelen niet functioneren en kunt u in principe niet met de auto rijden. De riem wordt op zijn beurt aangedreven door de krukas van de motor.
De distributieriem is een essentieel onderdeel van de motor. Deze zorgt namelijk voor een optimale samenwerking tussen de krukas en de nokkenas. Wanneer de distributieriem niet tijdig wordt vervangen, kan deze breken, waardoor de motor vastloopt.
Kijk in het onderhoudsboekje van je auto voor informatie over de laatste vervangingsdatum. Is dit niet ingevuld, kijk dan of er een sticker zit onder de motorkap met daarop de laatste datum of kilometrage waarop de distributieriem voor het laatst vervangen is.
Een goede distributieriem kost al snel 50 euro en de montage uren zijn circa twee tot drie uur. Indien uw riem gebroken is worden deze werkuren meer. Als de riem gebroken is loopt de motor niet meer. In het ergste geval kan er grote schade ontstaan aan uw motor en dan staat u een dure reparatie te wachten.
De PSA-Renault X-motor is een familie van verbrandingsmotoren gebruikt in auto's van de merken Citroën, Peugeot, Talbot en Renault.
EcoBoost motor geliefd
Doordat de motor genoeg vermogen behoudt en nog beter rijdt dan de meest 4 cilinders, is hij vanaf het begin af aan al zo geliefd. Ondanks de vele voordelen heeft hij helaas ook een nadeel, hij kan slecht tegen oververhitting.
150.000 km zien wij als minimale levensduur voor een turbo. De levensduur van een turbo is sterk afhankelijk van onderhoud en gebruik en de meeste turbo's gaan veel langer mee dan 150.000 km.
Meestal dien je de distributieriem te vervangen tussen de 60.000 en 150.000 kilometer. Een heuse kilometerstand die ook meteen de waarde van je wagen doet dalen.
Als de distributieriem breekt tijdens het rijden en zeker als de koppeling niet direct ingetrapt wordt, zullen de zuigers hun destructieve werk doen en de kleppen meestal onherstelbaar beschadigen.
De functie van de distributieriem is cruciaal in de moderne motor. De distributieriem drijft de nokkenas(sen) aan die vervolgens de in- en uitlaat kleppen bedienen. Naast het bedienen van de nokkenas worden er afhankelijk van merk en model ook de waterpomp, brandstof inspuitpomp en/of balansassen aangedreven.
Een versleten distributieketting kenmerkt zich altijd door een ratelend geluid dat te horen is. Het geluid zal te horen zijn bij het starten van de motor en het stationair draaien. Bij extreme slijtage zal het door hoorbaar blijven en wordt het echt tijd om de ketting te laten vervangen.
Lang stilstaan van de auto:
Je verwacht het misschien niet, maar wanneer een auto lang stilstaat, kan de distributieriem extreem snel gaan slijten. De riemen drogen door het stilstaan uit, waardoor de rubberen riem niet meer soepel is. Helemaal in deze tijd is het cruciaal om dit goed in de gaten te houden.
Wat is beter een distributieriem of een distributieketting: Bij een distributieriem heb je intervallen voor controle en vervanging. Dit gebeurd na een aantal kilometers of een aantal jaren. Een distributieketting is duurzamer en hoeft niet preventief vervangen te worden.
Daarnaast hebben veel auto's ook een waterpomp die door de distributieriem wordt aangedreven. En omdat de riem meestal rond de 100.000 kilometer of om de 5 jaar moet worden vervangen, zal dan ook gelijk de waterpomp worden 'meegenomen' bij deze ingreep. Immers, die kost maar een paar tientjes en slijt ook.
Oorzaak knappen, breken distributieriem en distributieketting: Distributieriem: Het knappen van een distributieriem kan verschillende oorzaken hebben. Zo kan door slecht onderhoud of door koelwater en/of olielekkage de kwaliteit van de distributieriem zo achteruitgegaan en versleten zijn dat deze spontaan kan knappen.
Een versleten distributieriem van je auto is te herkennen aan bijvoorbeeld scheurtjes in het rubber, maar ook aan kleine versnipperingen of deukjes. Maakt je motor ineens een slepend geluid? Controleer dan direct de riem op beschadigingen of op uitrekking.
Tijdens het piepen wordt de riem warm, waardoor het slippen weer ophoudt. Uiteindelijk zal de riem door veel slippen uitdrogen, en doorbranden (breken). Bij langdurige 'piep periodes' is het raadzaam om de riem met geleider spanrollen te vernieuwen.
Een V-snaar, ook wel multiriem genoemd is een riem die zorgt voor de aandrijving van de waterpomp en de dynamo. De V-snaar zelf wordt aangedreven door de motor.
De snaar begint te slippen en te piepen. Dit wordt onder meer veroorzaakt door een gebrek aan riemspanning, dat wil zeggen dat de riem uitgerekt is of dat een bepaald riemspanningselement niet correct functioneert. Ook vocht, vet en olie op de snaar kunnen de grip verminderen en de kans op slippen vergroten.