Wat is i-Size? I-Size is een Europese veiligheidsnorm voor autostoelen die in juli 2013 van kracht werd (onderdeel van de ECE R129-verordening). Het is een garantie voor extra beveiliging in de auto.
i-Size is een Europese standaard voor de veiligheid van autostoeltjes en is ingesteld in 2013. De R129-/i-Size-standaard voor autostoeltjes is de nieuwste veiligheidsstandaard voor autostoeltjes. Waarin onderscheid i-Size zich van ECE R44? De oudere ECE R44-standaard is gebaseerd op het gewicht van je kind.
Alle nieuwe modellen van kinderzitjes worden in de auto vastgeklikt met een Isofix-systeem. Alle recente auto's zijn voorzien van Isofix-verankeringspunten tussen het zitgedeelte en de rugleuning van de zetels.
Vanaf november 2012 zijn Isofix en Top Tether bevestigingspunt verplicht bij nieuwe automodellen en vanaf november 2014 moeten alle nieuwe auto's die verkocht worden met Isofix en Top Tether bevestigingspunt uitgerust zijn. De Isofix bevestigingspunten zijn meestal niet op alle zitplaatsen aanwezig.
Op dit moment heeft minimaal 60% van alle Europese auto's ISOFIX, dus er is een grote kans dat jouw auto het ook heeft. De beste manier om dat te controleren is door in de handleiding van je auto te kijken. Als jouw auto ISOFIX heeft, vind je een ISOFIX-logo of -label op je autostoel achterin de auto.
Omdat het autostoeltje met Isofix direct aan de auto vastklikt, zit er vaak minder speling in dit bevestigingssysteem dan bij het gebruik van een gordel. Dit is over het algemeen veiliger.
Gebruik de Maxi-Cosi niet als stoeltje thuis of als je op visite bent. Een baby is pas te groot voor het autostoeltje als de bovenkant van zijn hoofd boven de rugleuning uitkomt, hij meer dan 13 kilo weegt of groter is dan 83 cm (dat is circa 15 maanden oud).
De FamilyFix is een praktische en gebruiksvriendelijke Isofix-basis die toelaat zowel voor- als achterwaarts te vervoeren. De audiovisuele feedback geeft aan of de basis en autostoel goed geïnstalleerd staan. Omdat de FamilyFix zelf ook enkele upgrades kreeg (FamilyFix2 en FamilyFix3) is het een goedkopere basis.
Bijna alle autostoeltjes met Isofix kun je ook met de autogordel bevestigen in plaats van met de Isofix-bevestigingspunten. Zo kun je deze autostoeltjes bevestigen in alle auto's. Dit kan handig zijn als je het autostoeltje bijvoorbeeld in een tweede auto wilt gebruiken die geen Isofix-bevestigingspunten heeft.
Afhankelijk van de dealer betaal je ongeveer 150 a 200 Euro voor beide zitplaatsen achterin. De onderdelen zelf kosten pak m beet de helft. Kan je helaas niet helpen aan een artikelnummer, wel de bevestiging dat het kan.
Waarom is achterwaarts reizen het veiligst voor baby's en jonge kinderen? Kinderen die voorwaarts gericht reizen, kunnen naar voren worden gelanceerd bij een frontale botsing. Dit leidt tot krachten op het fragiele hoofdje en nekje, wat kan leiden tot serieus letsel.
Wanneer mag een kind voorin de auto? Hoe gek het ook klinkt: daar zit geen leeftijd aan vast. Kinderen van alle leeftijden mogen in Nederland voorin de auto zitten. Let op: controleer altijd of je auto voorin een kinderslot heeft.
Kinderen tot 1,35 meter moet u in een goedgekeurd autokinderzitje vervoeren. Zowel voorin als achterin de auto. Dit moet altijd, of uw kind in uw eigen auto zit, of bij iemand anders in de auto. Zet een baby alleen in een autozitje op de voorstoel als de airbag is uitgeschakeld.
De Maxi Cosi Pebble Pro ontvangt een dikke voldoende van de ANWB. De Consumentenbond heeft het predicaat beste baby autostoel groep 0 met gordel toegekend aan het deze Maxi Cosi. Het is een heel veilig en goedgekeurd volgens de ECE-R129 (i-Size) norm. Lees met het installeren altijd heel goed de gebruiksaanwijzing.
Pebble, Pebble Plus en Pebble Pro: de verschillen
Pebble: de klassieke variant, goedgekeurd volgens de ECE-R44 norm. Deze is inmiddels niet meer te koop. Pebble Plus: nu goedgekeurd volgens de nieuwste i-Size norm, met verbeterde Side Impact technologie voor betere bescherming bij zijdelingse botsingen.
Je kan de meeste Isofix kinderzitjes wel gebruiken in auto's zonder Isofix. Dit komt omdat de meeste Isofix stoeltjes ook een universele goedkeuring hebben voor het gebruik met autogordels.
De Isofix-base kan worden gebruikt voor de Maxi Cosi autostoeltjes Pebble, Cabriofix en Pearl. Dit zijn de oudere modellen Maxi Cosi's . Hierdoor kan de base in 2 fases gebruikt worden: van 0-13 kg met de Cabriofix en Pebble, en van 9-18 kg met de Pearl autostoel.
Wij bij Maxi-Cosi raden je aan om je autostoeltje op de achterbank te plaatsen, bij voorkeur in het midden. Maar je kunt ook een andere plek overwegen als je bijvoorbeeld meerdere autostoeltjes moet plaatsen of als je auto niet geschikt is om het stoeltje in het midden te plaatsen.
De Maxi-Cosi FamiliFix One i-Size is te gebruiken in combinatie met het Maxi-Cosi Pebble Plus, Maxi-Cosi Cabriofix, Maxi-Cosi Pebble, Maxi-Cosi 2WayPearl, Maxi-Cosi Rock, Maxi-Cosi Pearl Pro i-Size en de Maxi-Cosi Pearl Smart iSize.
Alle auto's die gebouwd zijn na 2012 hebben Isofix. Dit is een bevestigingssysteem voor autostoeltjes. Tussen de rugleuning en de zitting van de achterbank zitten zogenaamde Isofixhaken die zijn verbonden met de carrosserie van de auto.
Je baby mag niet langer dan twee uur per dag in de Maxi-Cosi. In de Maxi-Cosi worden de bewegingen van je kindje beperkt, waardoor zijn arm-, rug-, en nekspieren geen kans krijgen zich goed te ontwikkelen. Bij te weinig vrije beweging en stimulatie kan ook de motoriek zich niet goed ontwikkelen.
Je kunt je baby een paar minuutjes laten huilen, in de hoop dat de baby zichzelf in slaap 'jengelt', maar als de baby na een paar minuten nog niet slaapt, ga dan naar je baby toe om hem te troosten.
Wanneer je baby naar huis gaat, kom je meestal na 4 weken op controle bij de kinderarts of assistent. De verpleegkundige van de afdeling zorgt voor een overdracht, deze kun je aan de wijkverpleegkundige van de het consultatiebureau geven of aan de kraamverzorgende van de couveusenazorg.