Een kelner, ober of bedieningsmedewerk(st)er (een vrouwelijke kelner noemt men serveerster of kelnerin) is iemand die dranken en maaltijden serveert in een horecagelegenheid.
Als u er niet in slaagt om langs non-verbale weg zijn aandacht te trekken (omdat hij niet om zich heen kijkt of zich ziende blind houdt), kunt u op zeker moment ertoe overgaan om hem te roepen. In dat geval maakt 'Ober! ' of 'Meneer! ' of 'Hallo!
der Ober. zelfst. naamw. Herr Ober, die Rechnung bitte!
Is de bediening mannelijk, zegt men 'ober'. Tegen een serveerster 'mevrouw'. Maar het roepen van personeel gaat eigenlijk ook al te ver. De klant wordt geacht z'n hand op te steken en de blik van de bediening te vangen.
Een kelner, ober of bedieningsmedewerk(st)er (een vrouwelijke kelner noemt men serveerster of kelnerin) is iemand die dranken en maaltijden serveert in een horecagelegenheid. Daarnaast verzorgt hij de mise-en-place en voert afsluitende werkzaamheden uit als opruimen en schoonmaken.
Zoals we al eerder zeiden, een baan in de bediening is heel erg leuk. Voor 95% van de tijd hoef je er waarschijnlijk geen enkele moeite voor te doen om vriendelijk en beleefd te zijn. Maar het komt wel eens voor dat je te maken krijgt met vervelende gasten.
Je zet alles op tafel, over de rechter schouder van de klant. En dan, natuurlijk, zeg je: - Eet smakelijk. - Dank u wel.
Je hoeft geen komiek te zijn, maar je moet wel goed kunnen communiceren. Stille obers zijn net zo goed als spraakzame types, zij moeten alleen wat meer communiceren met lichaamstaal, hun werk efficiënt uitvoeren en zo goed mogelijk luisteren.
Plateau/dienblad lopen
Houd voor de beste stabiliteit het blad tussen borst- en schouderhoogte. Wanneer je nog niet zelfverzekerd met een dienblad loopt, is het prima om het dienblad licht te begeleiden met de duim en wijsvinger van de rechterhand. Zorg dat de zwaarste glazen in het midden van het dienblad staan.
antwoord op de vraag, wat je als voorgerecht wilt. Als Vorspeise möchte / hätte ich gern Roep de ober! / serveerster! Ober! / Fräulein!
Vertaal ober van Nederlands naar Engels
waiter; table attendant.
Naast het poleren van de glazen en het bestek moet er ook gezorgd worden dat alle tafels netjes ingedekt zijn. De kelner zorgt dat de juiste glazen op tafel staan, in een restaurant betekent dit een glas voor witte wijn, een glas voor rode wijn en een glas voor water.
' Hoewel het voor jou misschien lijkt alsof je voor een week gegeten hebt. Zeg als de ober je dan nog wat aanbiedt: 'Nee dank u, ik heb heerlijk gegeten. ' – Het digestief (het drankje dat je na het diner drinkt) achterover slaan.
Etiquette bestek
Vorken liggen links van het bord, messen rechts (met de snijkant richting het bord). Soeplepels liggen rechts naast het bord, dessert- en fruitbestek (vaak lepels, maar kan ook een klein vorkje zijn) liggen boven het bord. Je eet van buiten naar binnen.
Wat verdient een Ober als zelfstandige? Een Ober factureert ongeveer € 25 per uur ex BTW.
Deze full service is haalbaar tot ongeveer vijftien tot twintig gasten per ober. Per vijftien gasten kunt u er dan het beste een ober bijnemen zodat de obers kunnen samenwerken en niemand wat tekort komt.
Meestal zijn vijf medewerkers op honderd gasten voldoende. Bij een diner heb je één à twee obers/serveersters nodig die een meergangendiner uitserveren per tien tot twaalf gasten. Bij een buffet heb je één medewerker nodig op 25 gasten.
Je mag (hulp)werkzaamheden in de horeca uitvoeren. Zoals helpen bij de bediening in een kantine of restaurant. Als er alcohol wordt geschonken, mag je daar als 15 jarige niet werken. Dit staat in de Drank - en Horecawet.
De meeste gasten zijn immers rechtshandig en als u rechts serveert dan is het voor de gasten vrij onhandig om iets van de schotel te nemen. Ook het afruimen gebeurt aan de rechterzijde van de gast. Als een gast klaar is met eten, zal hij of zij het bestek meestal op het bord laten liggen.
Werken in de horeca kan zwaar zijn, zowel qua werkdruk als wat betreft fysieke belasting. Bovendien is het werk niet vrij van risico's. Uit onderzoek blijkt dat vooral uitzendkrachten in de horeca de kans lopen betrokken te raken bij een bedrijfsongeval.
Lekker eten is van essentieel belang voor de restaurantbeleving, maar als je gasten terug wilt laten komen, moet je meer bieden. Zorg voor deskundige medewerkers die duidelijk communiceren en openstaan voor mensen hun specifieke wensen. Laat je gasten voor, tijdens en na het eten merken dat ze gewaardeerd worden.