Wat is een hulpvraag? Een hulpvraag is een omschrijving van uw probleem.De hulpvraag geeft u handvatten voor het aanpakken van uw probleem. Soms is het lastig een hulpvraag kernachtig te omschrijven, dan kan deze samen met uw psycholoog geformuleerd worden.
Een hulpvraag is een vraag waarmee jij de ander(en) om hulp vraagt over: inzet, kennis, expertise, (onder)steun(ing), assistentie, medewerking, zorg, middelen, etc. Het is de start van een gezamenlijke dialoog en mogelijk aanvullende actie die jou en daarmee de organisatie verder helpt.
Voorbeelden van hulpvragen zijn: Wil je me even helpen met ...?Kun je me uitleggen hoe je ...Mij lukt dit niet...hoe doe jij dit?
De psycholoog stelt u veel vragen om alle facetten van het probleem in kaart te brengen. Zo zal de psycholoog willen weten wat uw achtergrond is en wat de aanleiding van de klachten is. Ook wordt geïnventariseerd welke coping stijl u hanteert om problemen op te lossen.
Via het platform 113 kun je praten over gedachten over zelfmoord. Je kan 24 uur per dag bellen (0800-0113) of chatten met een hulpverlener. Of je aanmelden voor online begeleiding door een psycholoog. Direct, anoniem en gratis.
Door te praten over bepaalde situaties en ervaringen probeert een psycholoog de problemen samen met u op te lossen. U kunt gerust alles vertellen, een psycholoog heeft namelijk een beroepsgeheim.
Er zijn verschillende soorten hulpvragen: onderkennend, verklarend en indicerend. Ze liggen in elkaars verlengde in een traject van overzicht, via inzicht naar uitzicht (zie Box 3).
Bij complexe aanvragen is het functioneel advies dat je samen met je ergotherapeut of revalidatieteam hebt opge- steld leidend. In dat gesprek komt van alles aan bod. Zo bespreken ze wat je nodig hebt aan hulpmiddelen, of je nog kunt werken, hoe je woont en of je naasten hebt.
Pedagogische hulpvragen kunnen gaan over huil-, slaap-, eet-, gedrags- of zindelijkheidsproblematiek.Maar ook over omgaan met een ziekenhuisopname of ziekte en angst. De medisch pedagogisch zorgverlener coacht, begeleidt en adviseert ouders en kinderen. Zij zijn gespecialiseerd in gedrag en ontwikkeling van kinderen.
Wanneer er een patiënt binnenkomt met een acute hulpvraag weet je van te voren nooit wat er aan de hand is. Met behulp van je eigen routine en teamwerk wil je snel zorgen dat de (levensbedreigende) situatie zo goed mogelijk wordt opgepakt.
Een hulpvraag is een vraagstuk dat een cliënt zelf heeft ontwikkeld of een door zijn omgeving geuite zorg-behoefte. Jijzelf of je cliënt heeft ergens last van en wil daar graag van af. Er zijn diverse voorbeelden van allerlei soorten klachten te benoemen.
Hierbinnen worden klachten van lichte tot matige ernst behandeld. Deze benadering is meestal geschikt voor zogenaamde “enkelvoudige” hulpvragen, zoals lichte tot matige stemmingsklachten, angst- en paniekklachten, overbelasting (“burn-out”) of klachten ten gevolge van een traumatische ervaring.
Wat is een vraagverhelderend gesprek? Als u via het Wmo-loket contact zoekt met de gemeente en om hulp of ondersteuning vraagt, dan heet dat een melding. Na deze melding wordt u uitgenodigd voor een gesprek. Dat gesprek heet ook wel 'het vraagverhelderend gesprek'.
Complex gezinssysteem
Multiprobleemgezinnen Kenmerken zich door de verschillende problemen die tegelijkertijd op verschillende gebieden in het gezin en het gezin spelen. Deze gezinnen zijn vaak overbelast door de problematiek die speelt.
Verklarende diagnostiek is erop gericht te achterhalen waarom dit kind met zijn mogelijkheden en beperkingen, uit dit gezin, in deze school, met deze leraar en deze medeleerlingen, de onderkende problemen heeft (Pameijer, M. & Beukering, T. van (1997). Handelingsgerichte diagnostiek.
Handelingsgerichte Procesdiagnostiek (HGPD) is een werkwijze waarin diagnostiek en aanpak in de klas hand in hand gaan. Middels regelmatig terugkerende gesprekken waarin jouw beleving en vragen rond de leerling centraal staan, krijgen we met elkaar steeds beter zicht op de probleemverklaring en de onderwijsbehoeften.
Diagnostiek is meer dan het stellen van een (waarschijnlijkheids)diagnose. Het diagnostisch proces heeft als doel om een adequaat beleidsplan voor de patiënt te kunnen maken, waarin ook de psychosociale gevolgen van een ziekte voor de individuele patiënt worden meegenomen.
Een cliënt behandelen als vriend of familielid in plaats van als professionele cliënt. Een cliënt behandelen als proefkonijn of als onderwerp voor onderzoek zonder hun toestemming. Een cliënt behandelen als ze zelf mentaal ziek zijn of ongeschikt zijn om te oordelen.
Een goede psycholoog beschikt over empathisch vermogen, is in staat om écht naar mensen te luisteren en kan opgedane kennis en ervaring inzetten om tot de beste oplossing te komen voor cliënten. Daarbij is een goede psycholoog integer en kan deze goed omgaan met vertrouwelijke kwesties en informatie.
Een psycholoog moet integer zijn en goed kunnen omgaan met de vertrouwelijke aard van de gegevens. Een psycholoog moet kunnen motiveren en de cliënt helpen bij het zelf reflecteren. Uiteraard is goede kennis van het menselijk gedrag en kennis van de werking van de hersenen erg belangrijk.
De psycholoog maakt meestal een behandelplan. Samen bekijkt u het probleem waarmee u worstelt. U leert anders naar uzelf en naar uw omgeving te kijken. Vaak lukt het dan te ontdekken waarom u zich zo ellendig voelt en wat u daaraan kunt doen.
Een psycholoog behandelt mensen met een psychische aandoening, stoornis of andere mentale problemen. Hij of zij kan een diagnose stellen en begeleidt een persoon vervolgens bij de behandeling van het probleem of de stoornis.