Handelingsgerichte Procesdiagnostiek (HGPD) is een werkwijze waarin diagnostiek en aanpak in de klas hand in hand gaan. Middels regelmatig terugkerende gesprekken waarin jouw beleving en vragen rond de leerling centraal staan, krijgen we met elkaar steeds beter zicht op de probleemverklaring en de onderwijsbehoeften.
Handelingsgerichte Diagnostiek (HDG) is een methode voor scholen die handelingsgericht willen werken met jonge kinderen die belemmeringen ervaren in de (schoolse) ontwikkeling. Zo krijgt een school – en de ouders – helder in beeld wat een kind nodig heeft en hoe de school daar het beste op kan aansluiten.
De definitie van diagnostiek in de beleidsregel is: activiteiten met als doel (bijdragen aan) het stellen van een diagnose, uitgevoerd door een zorgverlener die hiervoor bevoegd en bekwaam is. Een consult diagnostiek is een consult met enkel als doel het uitvoeren van diagnostiek.
De psychiatrische diagnostiek bij een nieuwe ambulante volwassen patiënt neemt gemiddeld in totaal ongeveer twee uur in beslag (Beerthuis e.a., 2007). Hier is de verslaglegging niet bij inbegrepen. Een onderzoek voor een second opinion neemt meestal meer tijd in beslag, variërend van drie tot vier uur.
Er zijn een aantal verschillen tussen prenatale screening en diagnostiek: Uit de screening blijkt alleen of er een verhoogd risico is.Met prenatale diagnostiek wordt met meer zekerheid vastgesteld of het kind een aangeboren afwijking heeft. Houd er wel rekening mee dat de onderzoeken nooit 100% uitsluitsel geven.
De huisarts bekijkt welke psychische klachten of aandoening u heeft, en welke behandeling en begeleiding het beste past. Ook kan de huisarts u zelf behandelen. Een huisarts kan daarbij medicijnen voorschrijven. Deze praktijkondersteuner kan u helpen om uw klachten beter te begrijpen en ermee om te gaan.
Het doel van diagnostiek is het ontwarren en duiden van de klachten en de problemen van de patiënt (diá-gnósis betekent nauwkeurig leren kennen).
Door het stellen van een tijdige en accurate diagnose wordt in elk geval uitgesloten dat er onderliggend een ander ziektebeeld is dat kan worden behandeld. Soms kan in een beginnend stadium medicatie voorgeschreven worden die het ziekteproces tijdelijk vertragen.
Diagnostiek geeft inzicht in het ontstaan en het beloop van de klachten, hoe deze een rol spelen in het leven van de patiënt en wat het effect van de klachten is op functioneren en welbevinden van de patiënt.
In principe vervalt de DSM-hoofdgroep op de factuur na deze 2 jaar.
Handelingsgericht werken (HGW) wil de kwaliteit van het onderwijs en de begeleiding van alle leerlingen verbeteren. Het is een systematische manier van werken, waarbij het aanbod afgestemd is op de onderwijsbehoeften en de basisbehoeften van de leerlingen.
Gericht op de aanpak. Het is best de diagnose zo te formuleren dat de leerkracht daaruit kan afleiden wat er moet gebeuren.
Uit onderzoek van de Onderwijsinspectie blijkt dat handelingsgericht werken effectief kan zijn om op een systematische manier kwaliteitsaspecten van het onderwijsleerproces, zorg en begeleiding en kwaliteitszorg te bewerkstelligen. Het stimuleert opbrengstgericht werken en dat verbetert de leerresultaten.
Onder handelingsgericht werken verstaan we het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs door het verbeteren van de begeleiding en ondersteuning aan leerlingen. De leerkrachtcompetenties staan hierbij centraal.
Bij HGW zoek je in de aanpak vooral naar factoren waarop je invloed hebt, die je kunt veranderen.OGW vertrekt daarentegen direct vanuit oplossingen: wat werkt al een beetje en hoe kunnen we dat uitbreiden? Een verklaring van de situatie is hiervoor niet nodig.
De cyclus van HGW bestaat uit: waarnemen, begrijpen, plannen, realiseren en vervolgens weer waarnemen. De leerkracht signaleert leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Vervolgens benoemt de leerkracht de specifieke onderwijsbehoefte tijdens de groepsbespreking/ondersteuningsoverleg met de IB-er.
HGW wordt beschouwd als een belangrijke werkwijze om Passend Onderwijs te realiseren, de onderwijszorg te verbeteren en opbrengstgericht te werken. Aangezien er vanuit het voortgezet onderwijs (VO) steeds meer vraag naar HGW is, hebben we de werkwijze bewerkt voor het VO.
Gouden driehoek
In deze driehoek staat het kind centraal en ouders en school ondersteunen het kind vanuit verschillende hoeken. Het kind 'rust' als het ware op de leerkracht en de ouders. De driehoek symboliseert dat school en ouders samen werken aan de ontwikkeling van het kind.
Je zou kunnen zeggen: OGW is een effectieve manier van doelgericht werken. HGW is breder, de analyse van opbrengsten richt zich bij- voorbeeld niet alleen op de kwaliteit van het onderwijs, maar ook op kenmerken van leerlingen en de mate waar- in het gedrag van hun ouders onderwijsondersteunend is.
Handelingsgericht Observeren is een methode waarbij het gedrag van kinderen wordt onderzocht. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de principes uit het Handelingsgericht Werken, Oplossingsgericht Werken en Pedagogische Tact.
In een handelingsplan wordt eerst de beginsituatie beschreven, dan de aanpak en tenslotte de evaluatie. Ook staat altijd de termijn genoemd, dus hoelang er aan dit plan gewerkt wordt. In een goed uitgewerkt handelingsplan staat ook wie erbij betrokken zijn en welke hulpmiddelen ingezet worden.
Aanspreken op gedrag
Wanneer negeren niet werkt, kun je het kind aanspreken op zijn/haar gedrag. Benoem concreet het gedrag dat je graag wel wil zien. Je kunt dit op een duidelijke manier aangeven, zonder boos te worden. Een punt aangeven dat het kind al wel goed doet, kan hierbij ook helpen.
Maak contact met je kind
Spreek je kind meteen aan als het iets doet wat je niet wilt. Maak eerst contact met je kind, voordat je het aanspreekt op de regel. Noem je kind bij de naam en zoek oogcontact. Vraag of het je hoort, maar dwing je kind niet om je aan te kijken als het dat niet wil.