Een duidelijke vraag zorgt voor een duidelijk antwoord. Een onduidelijke vraag zal leiden tot een onduidelijk antwoord. Als je weet hoe je de goede vragen moet stellen, kun je alles weten. Een probleem is niets anders dan een vraag waar je nog geen antwoord op hebt.
Concreet schrijven is zo schrijven, dat elke vraag die een tekst oproept, in de tekst zijn antwoord vindt onmiddellijk voor of na de vraag. Vragen die lezers zich tijdens het lezen stellen, zijn vragen die beginnen met woorden als: § Wie? § Wat?
Mensen zullen pas goed aan jouw verzoek voldoen als ze daartoe zelf de bereidheid voelen. Bereidheid dwing je niet af. Je kunt een beroep doen op iemands bereidheid door hem of haar een vraag te stellen. Maar let wel goed op hoe je die vraag stelt.
Open vragen beginnen met: wie, wat, wanneer, waar, en ook hoe, hoe vaak, etc. Open vragen nodigen uit om je verhaal te vertellen en leveren veel informatie op. Gesloten vragen zijn 'ja'-/ 'nee'-vragen of meerkeuze vragen.
“Wat als”-vragen zijn een belangrijk onderdeel van leren weerbaarder te worden. Ze betekenen dat je zelf gaat nadenken over hoe situaties ontstaan en wat je kunt doen om er weer uit te komen. Maar soms leiden ze de aandacht juist af van het echte probleem. Daarom is het belangrijk ze op de juiste manier te gebruiken.
Een journalist probeert altijd een zo volledig mogelijk verhaal te vertellen. Daarvoor wordt in de journalistiek een ezelsbruggetje gebruikt: de 5W1H-methode. Ze geven antwoord op de vragen: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe.
De open vraag. De open vraag wordt meestal gebruikt bij de start van een nieuw onderwerp in het gesprek en stimuleert tot nadenken over het onderwerp. ...
Een gesloten vraag is een vraag waarbij de antwoordmogelijkheden expliciet met de vraag worden meegegeven. In de literatuur worden vaak ja-neevragen en vragen met voorgegeven categorieën als gesloten vragen beschouwd. Voorbeelden van dergelijke gesloten vragen zijn: Heb je zin in koffie?
De meest open open vraag begint met 'Wat vindt u van...” Dit is beste manier om zoveel mogelijk informatie van de ander te krijgen over zijn mening, zijn kennis, de waarden die hij hanteert en de gevoelens die hij bij een bepaald onderwerp heeft.