Elke dag weer worden alle brievenbussen in heel Nederland geleegd en worden de brieven naar een postsorteercentrum gebracht. Daar wordt de post gesorteerd op postcode, zodat de postbodes de brieven op het juiste adres kunnen bezorgen.
Heeft u een brief of pakket verstuurd, maar is deze niet bezorgd of veel te laat bezorgd? Dan kunt u een klacht indienen bij het postbedrijf. U kunt hiervoor gebruik maken van de voorbeeldbrief Klacht aan postbedrijf als verzender op Consuwijzer.nl.
In Nederland staan bijna 19.000 oranje brievenbussen, deze brievenbussen worden meerde keren per dag geleegd en alle post gaat dan naar het sorteercentrum in de buurt. In het sorteercentrum gaan hele grote machines die wel 30.000 brieven per uur kunnen verwerken de post verdelen.
Met Mijn Post in de PostNL-app weet je 's ochtends vroeg al welke post er die dag in jouw brievenbus ligt. Je ontvangt een melding als er post onderweg is. Maar dat niet alleen; je kunt zelfs de post al bekijken. Handig als je op vakantie bent, of gewoon nieuwsgierig!
Hoe bewijs je dat de brief is aangekomen? De eerste ingeving is de brief aangetekend per post te versturen. De post geeft de afzender een bewijs van verzending en daarmee schijnt het bewijs geleverd te zijn.
Trager dan een postduif: zonder priorzegel zijn uw brieven voortaan nog langer onderweg. Wie wil dat zijn brieven de dag nadien al op hun bestemming raken, zal daarvoor meer moeten betalen. Een gewone brief zal er vanaf 2019 maximaal drie dagen over doen om aan te komen.
Van die 8 miljoen poststukken per dag bezorgen we er 7.632.000 op tijd. De rest (ca. 368.000 stuks) wordt met een lichte vertraging bezorgd.
Je kan je brieven en kaarten op dit moment niet online volgen met Track & Trace. Dat komt omdat ze geen unieke referentienummer of barcode hebben. Dat is zo voor prior- en non-priorzendingen, voor bestemmingen in België en het buitenland.
Lukt het niet om erachter te komen wie de geadresseerde of afzender is? Dan bewaren we de zending ten hoogste 1 jaar. Als we na die tijd niks van de afzender of geadresseerde gehoord hebben, dan vernietigen we de zending.
Gewone post bezorgen we meestal op de eerstvolgende bezorgdag (dinsdag t/m zaterdag). Af en toe raakt post vertraagd, bijvoorbeeld door drukte of een technische storing. Maar we bezorgen uiterlijk binnen vier bezorgdagen. Verwacht je lokale post zoals bijvoorbeeld een wijkkrant of post van een plaatselijke vereniging?
Wat gebeurt er met onbestelbare post? Brieven of pakketten die we niet kunnen bezorgen, komen terecht op de afdeling Onbestelbare Stukken in Den Haag. Wij mogen van de rechter de brief of het pakket openen om de bestemming of de herkomst ervan te achterhalen. Lukt dit niet, dan wordt de brief of het pakket vernietigd.
Strafbaar is het niet, vertelde het Juridisch Loket eerder: 'Je mag er natuurlijk van uitgaan dat de post die in jouw brievenbus bezorgd is, ook voor jou bestemd is. ' Je mag wel de informatie uit de brief niet zomaar met anderen delen, want dat is in strijd met privacywetgeving.
Post die door onze medewerkers met de hand wordt gesorteerd (niet-machinaal) Post die meer dan 350 gram weegt. Post die door de afzender zelf is gesorteerd.
Een brief gaat trouwens niet zomaar verloren, maar het kan natuurlijk wel. Soms is er een fout adres of is de enveloppe verscheurd. Maar het kan ook met het personeel te maken hebben."
PostNL bezorgt je brieven, kaarten en brievenbuspakjes binnen Nederland van dinsdag tot en met zaterdag, meestal binnen 24 uur. Maak je gebruik van speciale verzendopties? Dan kan de bezorgtijd afwijken. Weten wat je wel of niet mag versturen?
Ook als de post of het pakket is kwijtgeraakt door grof nalatig of opzettelijk handelen van PostNL kan PostNL aansprakelijk zijn voor het kwijtgeraakte poststuk of pakket.
We streven er naar binnen vijf werkdagen het onderzoek in behandeling te nemen. De afzender wordt vervolgens geïnformeerd over de status van het onderzoek.
De meestvoorkomende redenen om een brief terug te sturen zijn: De brief is niet gefrankeerd. De brief is te weinig gefrankeerd. Op de brief staat een fout adres.
Op basis van de Postwet 2009 en de Algemene Voorwaarden voor de universele Postdienst aanvaardt PostNL alleen – een wettelijk beperkte – aansprakelijkheid voor schade aan brieven of pakketten als die met de services 'Aangetekend' of 'Verzekerservice' zijn verzonden.
Den Haag - 28 oktober 2021 De postzegelprijs voor brieven in Nederland verandert volgend jaar niet en blijft net als in 2021 € 0,96.
De post uit de bekende rode brievenbussen (tegenwoordig oranje) wordt 's avonds gelicht en komt op de sorteercentra in Amsterdam, Den Haag, Elst, 's-Hertogenbosch, Nieuwegein, Rotterdam en Zwolle op de afdeling Opzetterij terecht. Daar worden de zakken leeggestort in de SOSMa's, de Schift- Opzet en StempelMachines.
Dit kan komen door drukte onderweg. Of door slecht weer. We doen ons best om je pakket of post vandaag nog te bezorgen (uiterlijk 22.00 uur). Is je zending niet bezorgd?
Ook pakket duurder
De prijsverhoging is nodig, zegt PostNL, omdat de afgelopen jaren door inflatie de kosten nu eenmaal zijn gestegen. Ook moet er flink geïnvesteerd worden in bijvoorbeeld sorteercentra, retailpunten en personeel, om de grote stroom aan pakketten op tijd op de juiste plek te krijgen.
Er wordt in het weekend niet veel post verstuurd, waardoor er op maandag weinig aanbod is. Dat maakt de bezorging relatief duur. Het schrappen van de maandag betekent volgens het ministerie dat de stijging van de prijs van een postzegel beperkt kan worden.