Een snelheid van 70 tot 90 km per uur is het zuinigst. Brandstof werkt bij deze snelheid het best, waardoor er ook minder CO2, stikstof en fijnstof uit de uitlaat komt. In de stad verbruik je het meest, omdat je daar veel moet remmen en optrekken.
Een toename van het verbruik kan te maken hebben met verschillende factoren. Vaak is de belangrijkste oorzaak: gebrek aan onderhoud. Denk bijvoorbeeld aan vervuilde of verstopte filters, een vervuild brandstofsysteem, vervuilde injectoren en zelfs een te lage bandenspanning kan zorgen voor een hoger brandstofverbruik.
1) Snelweg doorgaans zuiniger dan binnendoor
Om deze reden zul je, als je 100 km/h rijdt, op de snelweg het verst komen met een liter brandstof. Binnendoor rijd je meestal op tweebaanswegen, waar vaak de ene automobilist net wat harder rijdt dan de andere.
Manier van rijden invloed op het brandstofverbruik
In de winter zien we vaak een hoger verbruik door o.a. het energie gebruik van: Achterruit-, voorruit- en spiegelverwarming. Gebruik van de kachelventilator om op te warmen. Gebruik van de airco voor ontwaseming van de ruiten.
Beste toerental om zuinig te rijden
Hoe lager je toerental, hoe minder brandstof je verbruikt. Schakel daarom door zodra het kan. Bij een dieselmotor is dat tussen de 1500 en 2000 toeren, bij benzinemotoren tussen 2000 en 2500 toeren.
Turbomotoren verbruiken minder brandstof omdat ze een hogere compressieverhouding hebben waardoor er meer vermogen en koppel is. Hierdoor hoeft de motor minder hard te werken en verbruikt hij dus minder brandstof.
Een auto is zuinig wanneer het zo min mogelijk brandstof verbruikt per kilometer. Als u gaat kijken naar wat zuinig is om te rijden, dan is 1 liter brandstof op 20 kilometer zuinig en 1 liter brandstof op 3 kilometer onzuinig. Een gemiddelde benzineauto rijdt ongeveer 1 op 15.
Hoewel benzine de duurste brandstof is, rijden verreweg de meeste auto's in ons land op deze brandstof. Wie weinig kilometers maakt, is waarschijnlijk onder aan de streep het voordeligste uit met een benzineauto.
Keuze voor benzine of diesel medebepaald door omslagpunt
De brandstofprijs van diesel ligt een stuk lager dan die van benzine. Bovendien is een dieselmotor over het algemeen zuiniger, en heeft deze dus een lager verbruik. De wegenbelasting van een dieselauto ligt echter een stuk hoger dan die van een benzineauto.
Omdat er minder ethanol in zit dan in E10 – waar tot 10% in zit – is de energiedichtheid hoger, waardoor de auto in theorie zuiniger rijdt. Qua verbruik ligt de E10 op gemiddeld 6,0 L/100 km terwijl de E5 op 5,75 L/100 km ligt.
26,1 liter per 100 kilometer De op één na onzuinigste auto die je kon kopen, was de GMC Savana 3500 Passenger. Chevrolet verkocht hetzelfde busje onder de naam Express. De 6,0-liter V8 met 285 pk stoot 418 gram CO2 per kilometer uit.
Hoe minder luchtweerstand een auto krijgt, hoe minder brandstof deze verbruikt. Wanneer je met je autoramen open rijdt creëer je meer luchtweerstand. Hierdoor verbruikt je auto tot wel 20% extra brandstof.
Kosten rijden op benzine per kilometer
Het gemiddelde benzine verbruik ligt in Nederland rond de 1 op 15 (6,7 liter per 100 km). Als we dit vermenigvuldigen met een benzine literprijs van rond de € 1,75 dan kom je per kilometer uit op € 0,12 voor de benzine.
Liever 100 dan 130 op de snelweg
Als je 100 km per uur rijdt in plaats van 130, stoot je 15 tot 25 procent minder CO2 uit. En je stoot ook nog eens 25 procent minder stikstof (NOx) uit. Het scheelt dus enorm als alle auto's op de snelweg 100 in plaats van 130 rijden.
Turbo's begeven het zelden uit zichzelf. De oorzaak is vaak elders in de motor te vinden. Het overgrote deel van de turbo problemen ontstaat namelijk door één van de drie meest voorkomende oorzaken. Dit zijn te weinig olie, olievervuiling of schade door een vreemd deel.
Veel bestuurders denken dat ze door trager te rijden ook zuiniger rijden. Dat verhaal klopt echter helemaal niet. Langzamer rijden heeft geen invloed op je brandstofverbruik. Door bewuster te rijden en beter te anticiperen in het verkeer ben je wél sneller en zuiniger.
Trek langzaam op en rijd minder hard
Wanneer u snel optrekt, verbruikt u zo'n 16% extra brandstof. Probeer dan ook langzaam op te trekken zonder dat dit irritatie geeft bij uw medeweggebruikers. Dit scheelt ook nog eens extra slijtage aan de banden. Daarentegen is het ook goed om wat minder hard te rijden.
Als je in iedere versnelling ver doortrekt voordat je naar een hogere versnelling schakelt gebruik je veel meer brandstof dan als je tijdig naar een hogere versnelling schakelt. Je kunt het beste doorschakelen bij een toerental tussen de 2000 en 3000 toeren per minuut.
De factoren zijn in te delen in vijf sectoren: luchtweerstand, rolweerstand, efficiëntie, optrekken en klimmen, en overige. Luchtweerstand heeft te maken met de afmetingen, de vorm (stroomlijn) en de snelheid van het voertuig. Naarmate het voertuig sneller rijdt, zal het brandstofverbruik stijgen.
Als er te weinig lucht in je banden zit zal je auto zich moeilijker vooruit bewegen op de weg, dit zorgt er voor dat er meer benzine nodig zal zijn om jou van A naar B te krijgen. Zorg er dus altijd voor dat er genoeg lucht in je banden zit.
4. Waarom verbruikt een auto in de zomer minder brandstof dan 's winters? In de winter verkopen oliemaatschappijen benzine die vluchtiger is dan in de zomer. Deze benzine heeft een lagere verbrandingswaarde dan gewone benzine en zorgt ervoor dat de motor iets minder efficiënt draait.