Als je aandacht en erkenning krijgt, ga je met meer plezier naar je werk. Daarnaast spreek je door feedback te geven jouw gevoelens en onderlinge frustraties sneller uit. Een open feedbackcultuur leidt dan ook tot een betere sfeer en samenwerking.
Feedback geeft richting
Als medewerkers feedback krijgen op wat ze goed doen en wat beter kan, wordt het helder wat ze kunnen doen en laten om hun doelen te bereiken. Deze helderheid draagt ook bij aan de productiviteit. Ze weten hoe ze bij kunnen dragen aan hun eigen succes en het succes van de organisatie.
Feedback maakt leren mogelijk, zorgt voor persoonlijke groei, leidt tot meer diverse oordeelvorming en betere besluitvorming. Uiteindelijk leidt dit tot aantoonbaar betere resultaten in de prestaties van mensen en van het bedrijf.
Door feedback te geven en te ontvangen bereik je dat je relaties tussen collega's verbeteren en dat je goede prestaties en gedrag vooropstelt en ook bij elkaar stimuleert. Daarnaast bereik je met feedback ook dat je negatieve prestaties en gedrag kunt aanpassen en het begrip voor elkaar kunt vergroten.
Bij positieve feedback wordt er feedback gegeven door de goede eigenschappen van de feedbackontvanger te benadrukken. Dit kan door middel van het geven van complimenten. Positieve feedback kan ook gezien worden als een vorm van feedforward, omdat het ook de goede kwaliteiten van de ander benadrukt.
We onderscheiden positieve en negatieve feedback. Positieve feedback benadrukt de sterktes van een medewerker, terwijl negatieve feedback zich vooral focust op het veranderen of uitbannen van ineffectief of ongewenst gedrag.
Feedback geven en ontvangen draagt bij aan de persoonlijke ontwikkeling van de gever en de nemer. Want door feedback stimuleer je elkaar om als mens en als medewerker door te groeien naar een hoger level. Door het geven van feedback houdt je elkaar scherp en daag je elkaar uit om te groeien.
Door feedback weet je wat je (niet) moet doen om je persoonlijke doelen sneller te bereiken. Ook wordt de samenwerking tussen teams beter. Daardoor behaal je je teamdoelen uiteindelijk sneller. Door continu feedback te krijgen, kun je op ieder moment nagaan of je nog on track bent.
Positieve feedback, gericht op het werk en/of de leerstrategie, bevordert de (intrinsieke) motivatie en het leren. Feedback wordt gedefinieerd als informatie die studenten helpt het gat te overbruggen tussen wat ze al kunnen of weten en wat ze moeten bereiken (leerdoelen).
Positieve feedback definitie: “Positieve feedback is de verzameling van lof, complimenten en bevorderend commentaar die de goede prestaties van een collega of werknemer uitlichten.
Feedback is een boodschap van een ander over jouw gedrag of prestaties. Je kunt feedback zien als een cadeau. Je kunt het aannemen, uitpakken en er je voordeel mee doen. Of je neemt het aan, bedankt de gever en legt het vervolgens in een kast om er nooit meer naar om te kijken.
Waardering kunnen geven en ontvangen. Gevoelens kunnen uiten en gevoelens van de ander kunnen ontvangen. Oog hebben voor eigen behoeften en respect hebben voor behoeften van de ander. Inzicht hebben in het verschil tussen feedback, kritiek en adviseren.
Bij de tips en tops methode begin je altijd met het geven van een top.Vervolgens geef je een tip en sluit je weer af met een top. Op deze manier focust iemand vooral op het positieve en ligt de nadruk op het compliment.
De feedback moet specifiek en the point
Door specifieke voorbeelden te geven, kan de ontvanger beter begrijpen wat er precies aan de hand is en hoe ze het kunnen aanpakken. Het is belangrijk dat u duidelijk en concreet aangeeft, wat u aan het gedrag van de ander niet goed vindt.
Om te zorgen dat feedback positief wordt opgevat door de ontvanger, kun je het Hamburgermodel gebruiken. Ook wel bekend als het Top-tip-top model. Het is een vorm van opbouwende kritiek, waarbij je begint en afsluit met iets positiefs en in het midden zit het stukje voor verbetering.