Een goede kilometerstand voor een tweedehands motor hangt af van het type motor en hoe goed deze is onderhouden. Voor een sportmotor wordt vaak een maximum van 50.000 tot 80.000 kilometer aangehouden, terwijl toermotoren die goed onderhouden zijn vaak probleemloos 100.000 kilometer of meer kunnen rijden.
Rond de 50.000 km op de teller is het zeker aan te raden om de staat te controleren. Als er grote oneffenheden zijn merk je dit aan het pompende gevoel bij het remmen.
Hoe lang een motor meegaat, is sterk afhankelijk van het gebruik en onderhoud. Globaal kun je zeggen dat een benzinemotor 300.000 kilometer meegaat.Voor een dieselmotor is dat 400.000 kilometer. Het is ook afhankelijk van het merk.
Vaak rijdt een motor gemiddeld net iets minder kilometers dan een auto, al zijn er natuurlijk uitzonderingen. Waar een auto al 70.000 tot 150.000 kilometer kan rijden, is dit voor een motor al aan de hoge kant.
Maar 50.000 km is niet bijzonder veel voor een motor. 50,000 is niet veel, maar wel afhankelijk hoe het gereden is. Maar als je een sportmotor hebt waar veel hard en hoge toeren mee gereden is kan het blokje het wel zwaar hebben gehad.
Moderne motoren rijden zonder problemen meer dan 100.000 mijl. Veel komen rond die kilometerstand tevoorschijn omdat mensen graag regelmatig een nieuwe motorfiets willen en veel mensen rijden alleen voor hun plezier, dus ze rijden niet zoveel kilometers als een auto die dagelijks wordt gebruikt.
Gemiddeld zou een auto ongeveer 10.000 mijl per jaar moeten hebben. Dus, voor een makkelijke manier om te berekenen hoeveel mijl op een tweedehands auto te veel is, vermenigvuldigt u gewoon de leeftijd met 10.000. Bijvoorbeeld, een vijf jaar oude auto zou idealiter 50.000 mijl of minder op de teller hebben .
'Weinig kilometers' op de teller is 50.000 voor een auto van 2 à 3 jaar en 80.000 voor een auto van 4 à 5 jaar. Als je je auto maar af en toe gebruikt en minder dan 15.000 km per jaar aflegt, ga dan gerust voor een oudere auto met meer dan 100.000 km op de teller.
Hoe meer kilometers een auto heeft gereden, hoe groter de kans op slijtage aan de motor, transmissie, ophanging en andere belangrijke onderdelen. Het is daarom verstandig om bij het kopen van een tweedehandsauto te kijken naar modellen met een redelijke kilometerstand voor hun leeftijd.
Maximale kilometerstand dieselauto
De gemiddelde levensduur van een dieselauto ligt op zo'n 400.000 kilometer. Er is echter nog veel meer mogelijk.
Of 200.000 kilometer veel is voor een auto, hangt af van onderhoud en gebruik. Benzineauto's kunnen gemiddeld 300.000 kilometer rijden, terwijl dieselauto's tot 400.000 kilometer kunnen halen. Goed onderhoud is essentieel voor het verlengen van de levensduur van je auto.
Benzinemotoren gaan zo'n 250.000 kilometer mee, al kunnen ze bij goed onderhoud vaak meer kilometers maken. Dieselmotoren gaan nog een stapje verder, deze kunnen makkelijk de 350.000 aantikken. Wordt een dieselauto goed onderhouden, dan kunnen ze soms ook nog wel een ton meer lopen.
Met al deze factoren in overweging genomen, kan een goed onderhouden kwaliteitsscooter gemakkelijk 50.000 tot 100.000 kilometer meegaan voordat grote reparaties of vervanging nodig zijn. Echter, minder dure scooters of die zonder regelmatig onderhoud kunnen al na 10.000 tot 30.000 kilometer problemen gaan vertonen.
Een goed bereik voor een goede motorfiets hangt af van het model. Dirt bikes gaan meestal niet langer dan 20.000 mijl mee, terwijl sportmotoren worden beschouwd als een hoge kilometerstand bij 20.000-30.000 mijl . Cruisers en touring bikes hebben een veel langere levensduur omdat ze op een lager toerental werken.
De kosten van een tweedehands motor kunnen sterk variëren afhankelijk van het merk, model, bouwjaar en de staat van de motor. Onze tweedehands motoren met 12 maanden Bovag garantie koopt u vanaf € 3.000,-.Prijzen van jongere en populaire modellen kunnen variëren van €4.000 tot €20.000 of meer.
Benzinemotoren gaan gemiddeld 250.000 kilometer mee. Bij goed onderhoud kan het vaak nóg meer kilometers maken. Dieselmotoren houden het langer vol. Zij kunnen zeker de 350.000 op de kilometerstand aantikken.
Wat is een hoge kilometerstand voor een tweedehands auto? Een hoge kilometerstand van over de 200.000 kilometer is hoog. Zeker wanneer het om een tweedehands auto met benzinemotor gaat. Historisch gezien gaat zo'n motor 250.000 kilometer mee.
Van autodealers verneem ik dat zo'n motor makkelijk de 400.000 km moet kunnen halen bij normaal gebruik. Ook zouden auto's met dergelijke motoren na dienst doen in West-Europa nog jaren doorrijden in Oost-Europese landen tot zo'n 400.000 tot 600.000 km.
Wat bij een auto aan km nog heel normaal is (70-150.000) is voor een motor al best veel. Gemiddeld schat ik dat een motor 5.000 km per jaar rijdt. Een tweedehands motor zou ik niet met meer dan 50-60.000 km kopen. Motoren houden lang hun waarde, je kan beter kijken naar de leeftijd en onderhoudsstatus.
Tweedehands auto's staan steeds korter te koop. De gemiddelde verkooptijd van occasions bij autobedrijven daalde vorig jaar van 74,4 naar 72,8 dagen. Dat is de kortste zogeheten statijd in tien jaar, zo meldt VWE Automotive woensdag in zijn Nationaal Occasion Onderzoek.
De kleine beurt dient doorgaans elke 15.000 kilometer of na elk jaar te gebeuren. Dit is een stelregel en er zijn dan ook uitzonderingen mogelijk. Een grote beurt dient doorgaans elke 30.000 kilometer of elke 2 jaar te gebeuren. Ook dit is een stelregel die je in grote lijnen kunt aanhouden.
Mits goed onderhouden, is de gemiddelde levensduur van een benzineauto ongeveer 11-14 jaar of 200.000 mijl . De gemiddelde dieselauto gaat nog langer mee, ongeveer 30 jaar of 1.000.000 mijl. Elektrische auto's gaan daarentegen gemiddeld 10 jaar of 100.000 mijl mee voordat ze de emmer raken.
Met de juiste verzorging kan een BMW 150.000 tot 200.000 mijl meegaan. Als u het landelijk gemiddelde van 13.500 mijl per jaar rijdt, kunt u volgens MotorAsk verwachten dat u 10 tot 15 jaar met uw BMW kunt rijden.
20.000 km per jaar
Ook 20.000 kilometer per jaar is een veel gekozen kilometerbundel. Deze bundel is perfect voor mensen die net even iets meer dan gemiddeld rijden.