Een beloning bij een goede prestatie mag er best zijn: er is een inspanning geleverd, er is resultaat… dat mag gevierd worden. Die beloning kan, net als bij kleuters, gedrag bevestigen en versterken.
Het geven van tastbare voorwerpen zoals stickers, iets lekkers of cadeautjes. Leuke hebbedingetjes maar ook voorwerpen met een bepaalde symbolische of gevoelswaarde bv. gelukspoppetje, beschermengeltje.
Hoeveel geef je dan? Volgens het Nibud is 5 euro het meest gangbare bedrag wat gegeven wordt. Maar doe vooral waar je jezelf goed bij voelt. Naast geld kan je natuurlijk ook gewoon een cadeautje geven of iets leuks met je kind gaan doen.
Een space scooter of een leesboek. Ik vind dat je je kind best mag belonen voor zijn rapport, ongeacht wat voor cijfers erop staan. Als je maar weet dat je kind goed zijn best heeft gedaan. En dan heb je natuurlijk een beloning en een beloning.
Ouders die geld voor het rapport geven, geven over het algemeen 5 euro per keer. De leeftijd en de inkomenssituatie van de ouders speelt daarbij geen rol. De meeste ouders (49 procent) geven rapportgeld als beloning voor de prestaties van het kind en 26 procent doet dit om het kind te stimuleren en motiveren.
Bonusplafond. Voor medewerkers van Nederlandse financiële ondernemingen geldt dat de bonus maximaal 20% van de vaste beloning mag zijn (bonusplafond).
Het Nieuwe Belonen bestaat uit vier pijlers
een nieuwe performancemanagementcyclus met veel aandacht voor competentieontwikkeling, feedback en doorlopende goal setting ; een eerlijke verdeling in de vorm van een variabele winstdeling in combinatie met een teambeloning en eventueel een pro-sociale bonus.
Belonen leidt tot een positieve sfeer in de klas. Leerlingen willen graag een beloning en doen daarvoor ook graag hun best. Al is te veel belonen volgens sommigen ook niet goed. Omdat onze hersenen gevoelig zijn voor beloning, kunnen leerlingen juist hun best gaan doen om beloningen te krijgen.
Complimentjes en aandacht
De beste beloning voor elk kind is de waardering en aandacht van zijn ouders. Je kind vindt het prettig om van jou te horen dat iets goed gedaan is. Doe je dit vaak genoeg, dan blijft je kind zich positief gedragen. Reageer meteen op positief gedrag, niet pas na een tijdje.
Ook je bonus wordt belast, meer zelfs dan je basisloon. Netto blijft er vaak niet zoveel over. Meestal krijg je maar zo'n 45 procent van je bonus in handen. Je werkgever moet bovendien 35 procent van het brutobonusbedrag aan de fiscus betalen.
Een bonus is een extra financiële beloning - een geldbedrag bovenop het afgesproken loon. Je kunt een werknemer spontaan een bonus geven na een goede prestatie. Je kunt ook een bonus afspreken die gekoppeld is aan een vooraf bepaalde prestatie of een bepaald doel.
In bijlage VI van de cao zijn de regels vastgelegd rond de diensttijd, die bepalend is voor de jubileumgratificatie. Bij 25 dienstjaren is de gratificatie een half maandsalaris. Bij 40 en bij 50 dienstjaren is het een volledig maandsalaris. De gratificatie bij 25 en 40 jaar is vrij van inhoudingen.
Ruim 30% wil tussen de €15- €25 uitgeven aan verjaardag, een bijna even grote groep houdt het onder de €15. We kunnen dus wel zeggen dat de meeste mensen gemiddeld niet meer dan 25 euro willen uitgeven aan een verjaardagscadeau.
Tussen de €10 en €50. Hoe dichter het familielid bij je staat, hoe hoger het bedrag. Zo geven de meeste mensen hun nichtje die ze af en toe spreken €10. Hun eigen kinderen krijgen €50.
Een rapport zonder een scherp afgebakend onderwerp en helder doel laat lezers direct verdwalen. Jouw lezers hebben dan namelijk geen idee wat ze precies kunnen verwachten. Zorg dus altijd voor een duidelijke richtingaanwijzer in je inleidende tekst.
Vanaf hun elfde verjaardag houdt u op met de cadeautjes. Voor die leeftijd valt in speelgoedwinkels toch niets meer te vinden en dan gaat u over op een geldgift. 15 euro per kleinkind is een mooi bedrag, waar kleinkinderen altijd blij mee zijn.
Hou de beloning voor het grote rapport (op het einde van het jaar dus), anders wordt het een gewoonte. Beloof niks voor het rapport of voor goede punten: dit tast de motivatie op lange termijn aan. Kinderen leren dan niet omdat ze het willen en studeren ook oppervlakkiger.
- Reageer meteen op gewenst gedrag. Benoem het gewenste gedrag heel concreet. Benoem het gedrag dat je ziet en geef een compliment. “ik zie dat jij je boek al klaar hebt liggen, wat fijn”.
Negatief gedrag wordt namelijk versterkt doordat dit gedrag voortdurend wordt beoordeeld in tegenstelling tot positief gedrag. Als alleen wordt gestraft en niet beloond, zal meer wantrouwen en weerstand ontstaan. Belonen is dus meestal effectiever dan straffen.