Vertrouwen: Men voelt zich veilig en durft zich kwetsbaar op te stellen. Conflicten: Men gaat openlijk de strijd aan over ideeën. Betrokkenheid: Men steunt besluiten en actieplannen. Verantwoordelijkheid : Men spreekt elkaar aan op het realiseren van overeengekomen activiteiten.
Een succesvol team bestaat uit teamleden die samen zaken voor elkaar krijgen. Samenwerking is de sleutel tot succes, maar hierbij is het ook belangrijk om het eigen aandeel te dragen. Ieder teamlid draagt zijn of haar eigen deel van de werklast en begrijpt goed waar hij of zij in de bedrijfsvoering past.
Met een stabiel team bedoelen we hier met nadruk niet een homogeen team, waarvan de mensen worden ingezet op verschillende opdrachten. Een dergelijke situatie noemen wij eerder een vakgroep of afdeling. Hierbij wordt iedereen ingezet op (meerdere) verschillende projecten die binnen verschillende afdelingen lopen.
Teamlid. Een teamlid is een persoon die daadwerkelijk betrokken is bij het uitvoeren van toegewezen taken. Teamleden hebben rechtstreeks toegang tot het project en ontwikkelen de processen actief. Ze zijn helpend naar de andere teamleden en worden geleid door de projectleider.
Kernwaarden zijn diep verankerde persoonlijke overtuigingen die jouw beeld en je oordeel filteren over jezelf en over anderen. Kernwaarden worden ook gebruikt door organisaties of teams. Dan zijn het eigenschappen of drijfveren die laten zien waar het bedrijf of team voor staat.
Een teamwaarde is iets wat jullie belangrijk en wenselijk vinden, iets wat jullie na willen streven. Teamwaarden maken helder 'hoe doen we het samen? ' Dit vertaald naar concreet zichtbaar gedrag, principes en afspraken.
Bij een goede samenwerking is het belangrijk om (tijdelijk) de eigen voorkeuren ondergeschikt te maken aan het gezamenlijke doel. Het behalen van groepsresultaten staat voorop. Het is handig om in de samenwerking en communicatie rekening te houden met het gedrag van anderen.
De definitie van een team is een groep personen die door middel van samenwerking een gezamenlijk doel nastreeft, waarbij de teamleden afhankelijk van elkaar zijn om het doel te bereiken. Teams zijn er in veel soorten en maten. Groot, klein, tijdelijk of permanent. Formeel of informeel, functioneel of cross-functioneel.
Het vermogen om verantwoordelijkheid te nemen is cruciaal binnen een team. Dit betekent dat je de verantwoordelijkheid neemt voor je eigen taken en dat je niet wijst naar anderen wanneer het fout gaat. Hierbij is het ook belangrijk om af en toe het teambelang boven het eigenbelang te stellen.
Wat is toegevoegde waarde? Simpel gesteld draait het om waardecreatie. Je voegt waarde toe aan de organisatie, afdeling, klanten en collega's. Het is niet alleen je vakkennis of werkervaring maar ook jij als persoon, met al je kwaliteiten, talenten, drijfveren, passies en eigenaardigheden, voegt waarde toe.
De 10 meestvoorkomende waarden wereldwijd zijn: vrijheid, eerlijkheid, respect, verdraagzaamheid, rechtvaardigheid, gelijkheid, vrede, vriendelijkheid, liefde, en veiligheid.
Slechte waarden
Voorbeelden zijn: 3 Ferrari 's bezitten, meer geld verdienen (dan je ouders), positief blijven (denk daar maar eens over na), altijd doen waar je zin in hebt of verwachten dat iedereen doet wat jij wilt. Vaak zijn deze slechte waarden bijgelovig, buiten je controle en sociaal destructief.
Kernwaarden zijn de belangrijkste waarden binnen een bedrijf. Het zijn eigenschappen of drijfveren die laten zien waar het bedrijf voor staat. Een bedrijf heeft bij voorkeur drie tot vijf heldere kernwaarden die de bedrijfscultuur in een keer duidelijk maken. Bijvoorbeeld: wij zijn nuchter, daadkrachtig en zorgvuldig.
Teamwork zorgt voor een hecht en positief team
Een goede en productieve samenwerking zorgt voor succes. En teambuilding activiteiten zorgen voor hechte en positieve teams die dit succes samen kunnen bereiken. Daarnaast heeft teambuilding een positief effect op het plezier en enthousiasme op de werkplek.
Teamontwikkeling is veranderen op basis van inzicht van drijfveren, kwaliteiten, voorkeuren, capaciteiten en competenties van een groep mensen die samenwerken. Teamontwikkeling kan een helder beeld geven van uw drijfveren en hoe deze zich verhouden ten opzichte van uw collega's.