Bij evaluerende vragen wil je de waarde ergens van vaststellen.Je wilt bekijken of iets wenselijk, goed, normaal of bruikbaar is. Met evaluerende vragen kun je een mening of oordeel geven. Daarom worden het ook wel meningvragen en ethische vragen genoemd.
4. Evaluerende vraag. Met een evaluerende vraag ga je een bepaald verschijnsel beoordelen.
Een voorbeeld van een onderzoeksvraag met deelvragen zou kunnen zijn: “Hoe kan de communicatie tussen medewerkers en leidinggevenden binnen organisatie X verbeterd worden?” De deelvragen kunnen bijvoorbeeld zijn: Hoe ziet de huidige communicatiestructuur eruit binnen organisatie X?
Bij een normatieve vraagstelling worden normen of beginselen als maatstaf gehanteerd waaraan de empirie (de werkelijkheid) kan worden beoordeeld. Een voorbeeld van een normatieve vraag is: moet Nederland evenveel aan ontwikkelingshulp besteden als België?
✍️ Formuleer de vraagstelling helder en simpel, bij voorkeur op taalniveau B1.Laat taalgebruik specifiek voor jouw vakgebied ('jargon') achterwege. ð Vermijd negatieve woorden in de vraagstelling. Een positieve opdracht leidt tot betere uitkomsten en is, niet geheel onbelangrijk, leuker om over na te denken.
In een vraaggesprek zijn er verschillende 'soorten vragen' te stellen: Open vragen. Gesloten vragen. Suggestieve vragen.
Het zijn vragen die een verschijnsel in kaart brengen ('wie', 'wat', 'welke', 'wanneer', 'waar', 'hoe', 'welke kenmerken') dat meestal geen kunsthistorisch onderzoek behoeft.
De hoofdvraag is het belangrijkste onderzoeksvraag van je scriptie. Je stelt je hoofdvraag op aan de hand van je probleemstelling. Een goede hoofdvraag is onderzoekbaar, haalbaar, origineel, complex, relevant, specifiek en focust zich op één probleem.
De onderzoeksvraag is de vraag die gedetailleerd beschrijft waar jouw onderzoek zich op focust. De onderzoeksvraag is de vraag die volgt op je hoofdvraag. De hoofdvraag geeft in zeer brede zin richting aan je onderzoek.
Kenmerken van een goede probleemstelling
Eén zin: één korte en duidelijke zin (als deze erg lang wordt dan liever opsplitsen in deelvragen) Specifiek geformuleerd: helder afgebakend (wat wel en wat niet), precies en scherp. Relevant: toegevoegde waarde (voor wetenschap, maatschappij, afstudeerorganisatie)
Waarderende vragen zijn vragen die erop gericht zijn om perspectief te ontwikkelen op onderwerpen die belangrijk zijn voor mensen en waaruit actie voortkomt. Het zijn normatieve vragen, waarbij je vraagt naar wat er werkt, wat belangrijk is, wat gewaardeerd wordt en waar mensen meer van willen.
- Evaluerend: de onderzoekseenheid onderzoeken op een bepaalde waarde (wat/hoe). De bijhorende methodes: open interviews, enquête, groepsgesprek. De bijhorende methodes: enquête, observatie, experiment.
Beschrijvende vragen dragen bij aan het in kaart brengen van het onderwerp. Een voorbeeld van een beschrijvende vraag is: 'Hoe werkt dit hier? ', 'Op welke plekken lukt het al?' ' Waar zien we hier vandaag al goede voorbeelden van? ' of 'Wat is hier nu eigenlijk aan de hand en wie heeft daar last van?
De onderzoeksvraag is een vraag naar kennis. Je wilt weten wie, wat wanneer doet en waarom en hoe vaak enzovoort.. De hoofdvraag van je onderzoek is in feite de doelstelling in vragende vorm.
Een goede onderzoeksvraag begint vaak met de woorden 'in hoeverre', 'wat', 'hoe', 'waarom' en 'wanneer'. Hierdoor maak je het onderwerp vaak al specifieker.
De zwakte of de valkuil
Wanneer je analytisch bent ingesteld zijn er een paar valkuilen waar je soms last van kunt hebben: je kunt een vraagstuk dood analyseren of over-analyseren. je blijft dan hangen in beschouwingen en mogelijkheden waardoor de essentie verloren gaat. over analyse leidt tot verwarring.
Een kwantitatief onderzoek kenmerkt zich door een gestructureerde vragenlijst, met vooral gesloten vragen. Om de resultaten te kunnen kwantificeren krijgen alle respondenten in de doelgroep in principe dezelfde vragen voorgelegd.
De centrale vraagstelling is de hoofdvraag of de belangrijkste vraag waar door middel van het uitvoeren van een onderzoek een antwoord op moet worden gegeven. Een onderzoek wordt meestal uitgevoerd om een probleem op te lossen. Dat probleem kan al dan niet expliciet zijn geformuleerd.
Een retorische vraag is een stijlfiguur waarbij iemand een vraag stelt, en daar geen antwoord op verwacht. Iemand zou bijvoorbeeld kunnen roepen: [Ben je helemaal gek geworden?] De steller van de vraag verwacht hier natuurlijk geen ja of nee op, maar wil aangeven dat hij denkt dat je gek bent.
Gesloten vraag
Vraag waarop het antwoord al is ingegeven in de vraag doordat het antwoord alleen ja of nee kan zijn.