Een cranktrekker is een stuk gereedschap dat word gebruikt om een crank van de trapas af te halen. Dit is bijvoorbeeld nodig wanneer je je crank of trapas wil vervangen en soms wanneer je een nieuwe kettingkast wil monteren. Deze crank trekker is gemaakt van staal en is geschikt voor zowel stalen als aluminium cranks.
Een crank, of in het Nederlands kruk, is het verbindingsstuk tussen de trapas van de fiets en het pedaal. De cranks en de twee of drie daaraan gemonteerde kettingwielen (voorbladen) vormen tezamen het "crankstel".
Zet de crankbouten vast
Het vastzetten van de crankbouten moet namelijk gelijkmatig gebeuren en met de goede kracht. In totaal moeten de crankbouten aangedraaid worden met een kracht van 12-14 Nm. Gebruik een momentsleutel voor het aandraaien van de crankbouten. Draai niet eerst de een bout vast en dan de tweede.
Waarschijnlijk zit er een crankdop in het midden van je crank, deze kun je los halen met een kleine schroevendraaier. Vervolgens zie je een crankbout zitten, deze kun je losmaken met een dopsleutel 14 of soms 15. Nu je deze los hebt gehaald draai je je cranktrekker in de crank.
Over het algemeen kost het vervangen van een complete crankset zo'n 40 tot 60 euro. Dit zal iets goedkoper zijn wanneer je alleen de linker (zonder tandwiel) vervangt. Alleen de linker crank vervangen zal zo'n 20-25 euro kosten.
3.000 - 3.500 km mee.
De cranks zorgen ervoor dat de kracht op de pedalen wordt omgezet in een moment op de trapas (linker crank) of direct in een moment op het kettingblad (rechter crank). De crank is een simpele hefboom met aan het uiteinde inwendige schroefdraad voor de bevestiging van het pedaal.
Spray wat kettingreiniger op de brede handborstel. Houd de borstel aan de voorkant van de crank tegen de ketting, terwijl je met je hand het pedaal van je crank achterwaarts ronddraait. Doe dit een paar slagen, en de ketting wordt schoongeborsteld.
Vaak hoef je je kettingblad pas na ongeveer vijf fietskettingen te vervangen, maar dat hangt uiteraard wel af van welk merk de bladen zijn en van de (weers)omstandigheden. Je kunt ook regelmatig checken of je kettingbladen aan vervanging toe zijn.
Hierbij neemt men de binnenbeenlengte x 2,16= cranklengte in mm. M.a.w. iemand heeft een binnenbeenlengte van 80cm x 2,16= 172,8 mm. Volgens de formule zou deze persoon dus een cranklengte van 172,5 mm. moeten rijden.
Met de klok mee
Het losdraaien van de linker trapper gaat dus met de wijzers van de klok mee en vastzetten tegen de wijzers van de klok in. Op een trapper staat een L of een R die aangeven voor welke kant hij bestemd is.
Als een trapas kraakt hoef je hem niet altijd te vervangen het kan ook zijn dat hij niet goed vast zit of dat er vet tussen de cups en het frame moet, dit gebeurt wel bij een aluminium frame en een trapas met stalen cups. Als de trapas speling heeft op de lagers moet hij meestal worden vervangen.
Met een trapassleutel haal je moeiteloos je cranks en bottom bracket los zodat je de as en lagers schoon kunt maken om ze vervolgens weer zonder speling terug te zetten.
In totaal moeten de crankbouten aangedraaid worden met een kracht van 12-14 Nm. Gebruik een momentsleutel voor het aandraaien van de crankbouten. Draai niet eerst de een bout vast en dan de tweede.
1x per jaar een onderhoudsbeurt
Of breng de fiets voor een onderhoudsbeurt naar de fietsenmaker. De kans dat je onverhoopt met pech komt te staan, wordt zo aanzienlijk kleiner.
Om de trapas te smeren zal de crank gedemonteerd moeten worden. Dit is het verbindingsstuk tussen de trapas en het pedaal. Een trapas moet om de 10.000 km grondig gereinigd en gesmeerd worden.
Ze zorgen ervoor dat iemand een hogere cadans kan draaien, meer ruimte met het pedaal heeft in de bochten en minder pijn ervaart in de onderrug, gewrichten of spieren. Kortere cranks kunnen ook helpen om problemen met de pasvorm te verhelpen.
Wanneer u van plan bent om in de bergen of heuvelachtig terrein te gaan fietsen, is het aan te raden om een crankstel te kiezen uit de Plus of Deluxe categorie. In dit gebied zal u veel moeten schakelen in de klim, afdaling of versnelling, waardoor het crankstel veel te verduren krijgt.
Veel mensen maken zich zorgen of de lichtste versnelling van een 1x12 derailleur wel licht genoeg is. Een gangbaar 2x11 systeem heeft als lichtste overbreging 26-42 wat resulteert in een verzet van 0,62. Bij 1x12 heb je doorgaans een 32 tands voorblad en een 50 tands tandwiel als grootste achter ( Shimano XTR = 51t ).
Als je er een ketting omlegt, en daar kracht op uitoefent, kun je beoordelen of de bladen versleten zijn door te zien in welke mate de ketting op de tanden omhoog komt. Als je op enig punt tussen de ketting en het blad ruimte ziet: vervangen.
Je herkent die slijtage door de afgeronde tandjes en kleine braampjes aan de tanden van de cassette. Het kan ook zo zijn dat je ketting over begint te slaan. Dit is een teken dat de cassette aan vervanging toe is.
Als de ketting beweegt/ omhoog komt op de tanden als je hem onder spanning zet is er sprake van slijtage. Voorbladen gelijk met het spul achter vervangen is wel snel, als dat nodig is heb je wel erg ver doorgerende met vesleten meuk. Normaal gaan de grotere tandwielen wel een paar beurten extra mee.