Distributieriem vervangen Ford Focus kosten ✔️ Prijs v.a. € 379.
De distributieriem van een Ford Focus wordt vaak preventief vervangen tijdens een onderhoudsbeurt na een bepaald aantal kilometers of een bepaald aantal jaar. Bij een Ford Focus is dit bij ongeveer 160.000km of 10 jaar (afhankelijk van uitvoering en bouwjaar).
De kosten van het vervangen van de distributieriem kunnen uiteenlopen van zo'n 300 tot wel 1.000 euro. Dat hangt af van het merk en type auto. Vooral bij moderne diesels moeten gelijk wat extra onderdelen vervangen worden; dat maakt het weliswaar duurder, maar dan heb je er jarenlang geen omkijken meer naar.
Een Ford met Ecoboost motor, in dit geval de 1.6, heeft een distributieriem. De riem bij deze motor moet elke 200.000 km of tien jaar vervangen worden, naar gelang welke het eerst wordt bereikt.
Over het algemeen moet je de distributieriem tussen de 80.000 en 120.000 kilometer vervangen of om de 4 of 5 jaar. De levensduur kan wisselen per automerk en model.
De Ford Focus 1.8 benzine uit 2010 met motorcode QQDB is voorzien van een distributieketting en kent geen periodieke vervangingsinterval. Deze ketting gaat dus in principe een motorleven lang mee.
Wat is beter een distributieriem of een distributieketting: Bij een distributieriem heb je intervallen voor controle en vervanging. Dit gebeurd na een aantal kilometers of een aantal jaren. Een distributieketting is duurzamer en hoeft niet preventief vervangen te worden.
De kosten voor het laten vervangen van een distributieketting zijn afhankelijk van het model en type van uw auto. Meestal lopen ze uiteen van zo'n 700 tot 1500 euro. Goedkoper kan soms, maar 3000 euro is ook goed mogelijk, wanneer u een auto heeft waarbij het hele blok uit elkaar moet om de ketting te vervangen.
Een goede distributieriem kost al snel 50 euro en de montage uren zijn circa twee tot drie uur. Indien uw riem gebroken is worden deze werkuren meer. Als de riem gebroken is loopt de motor niet meer. In het ergste geval kan er grote schade ontstaan aan uw motor en dan staat u een dure reparatie te wachten.
Daarnaast hebben veel auto's ook een waterpomp die door de distributieriem wordt aangedreven. En omdat de riem meestal rond de 100.000 kilometer of om de 5 jaar moet worden vervangen, zal dan ook gelijk de waterpomp worden 'meegenomen' bij deze ingreep. Immers, die kost maar een paar tientjes en slijt ook.
De tijd die het kost om de riem te vervangen, verschilt echter per automodel, motormodel en de manier waarop de motor onder de motorkap is geplaatst. Gemiddeld duurt de vervanging van een distributieriem 1,5 tot 6 uur. Om verrassingen te voorkomen, kun je vooraf altijd een prijsopgave aanvragen.
Grote beurt Ford Focus kosten ✔️ Prijs v.a. € 266.
De 1.0 ECOboost heeft een distributieriem die inwendig in het motorblok zit en door de olie loopt (wet belt).
150.000 km zien wij als minimale levensduur voor een turbo. De levensduur van een turbo is sterk afhankelijk van onderhoud en gebruik en de meeste turbo's gaan veel langer mee dan 150.000 km.
Een versleten distributieketting kenmerkt zich altijd door een ratelend geluid dat te horen is. Het geluid zal te horen zijn bij het starten van de motor en het stationair draaien. Bij extreme slijtage zal het door hoorbaar blijven en wordt het echt tijd om de ketting te laten vervangen.
Waar enkele kettingen soms op 100.000 kilometer moeten worden vervangen, hebben duplexkettingen een vervangingsinterval van zo'n 400.000 tot 500.000 km. In de regel blijven ze echter niet zo lang in het voertuig omdat ze worden verwisseld wanneer de span- en geleidingselementen worden vervangen.
De volgende symptomen wijzen op een uitgerekte distributieketting: Onregelmatig draaien van de motor door een foutieve kleptiming (de kleppen openen en sluiten niet meer op het juiste moment) Het motorstoringlampje (MIL) kan gaan branden.
EcoBoost motor geliefd
Doordat de motor genoeg vermogen behoudt en nog beter rijdt dan de meest 4 cilinders, is hij vanaf het begin af aan al zo geliefd. Ondanks de vele voordelen heeft hij helaas ook een nadeel, hij kan slecht tegen oververhitting.
De distributieriem drijft onderdelen aan in de motor die in een oogwenk ernstig beschadigd kunnen raken wanneer ook maar de kleinste afwijking ontstaat in het bewegen van de onderdelen ten opzichte van elkaar. Daarom is het op tijd vervangen van een distributieriem uitermate belangrijk.
Deze distributieriem is een zogenoemde “Wet belt” of ook wel een natte distributieriem. De riem loopt namelijk door de motorolie. Doordat de distributieriem inwendig in de motor zit, liggen de kosten voor het vervangen ervan, hoger dan bij het vervangen van andere distributieriemen.
Als de distributieriem breekt tijdens het rijden en zeker als de koppeling niet direct ingetrapt wordt, zullen de zuigers hun destructieve werk doen en de kleppen meestal onherstelbaar beschadigen.
Distributieriem: Het knappen van een distributieriem kan verschillende oorzaken hebben. Zo kan door slecht onderhoud of door koelwater en/of olielekkage de kwaliteit van de distributieriem zo achteruitgegaan en versleten zijn dat deze spontaan kan knappen.
Een nieuwe V-snaar kost hooguit een paar tientjes, een gemiddelde multiriem ongeveer € 45. Montage kost gemiddeld een half uur, dus circa € 40.