Bij race pijpjes kunnen de gassen in de uitlaat zeker wel 600 graden worden.
Bij warm weer kan er vaak voorkomen dat de benzine verdampt is die in je vlotter zit. Dit zal niet zo snel het geval zijn maar sluit het niet uit. Hierdoor kan het namelijk langer duren voordat je scooter gestart is. Het kan ook zo zijn dat het een electronisch probleem is en dat er delen aangetast zijn door de warmte.
Ook wil je rekening houden met het type motorblok dat je in je scooter of brommer zit. Niet elke uitlaat past op elke scooter! In onze webshop vind je per uitlaat op welk type scooter of brommer hij past. In Nederland zijn de meeste standaard uitlaten begrensd.
VHT Flameproof is een zeer hittebestendige uitlaatlak voor het spuiten van bijvoorbeeld uitlaten, spruitstukken en andere onderdelen die aan extreme hitte worden blootgesteld. Deze verf is hittebestendig tot 1093 graden en daardoor geschikt voor bijna alle toepassingen van remklauwen tot uitlaten en turbohuizen.
Een originele uitlaat zal niet snel in zijn geheel vervangen hoeven te worden. De achterste demper is het meest gevoelig en zal gemiddeld ongeveer 5 jaar mee gaan. Toch komt het regelmatig voor dat na 10 jaar de gehele originele uitlaat nog onder een auto zit.
Nee, dat mag niet. Elke nieuwe motor wordt door de RDW (Rijkdienst voor het Wegverkeer) gekeurd op geluidsuitstoot en mag niet meer geluid produceren dan de toegestane 80 decibel.
De kosten voor het vervangen van een scooter uitlaat zijn erg verschillend. In grote lijnen heeft dit te maken met het merk en model scooter dat je hebt. Een gemiddelde prijs is tussen de 50 en 150 euro voor het monteren / vervangen van de uitlaat.
Uitlaatgassen hebben een enorm hoge temperatuur als ze uit de motor komen. De temperaturen kunnen oplopen tot wel 900 °C. Als de gassen met deze temperaturen in de vrije lucht zouden komen, zou er groot brandgevaar ontstaan. Omdat het uitlaatsysteem zo lang is (drie meter), kan er veel rijwind langskomen.
Zelf de uitlaat van uw scooter of brommer spuiten met onze hittebestendige spuitbussen is goed te doen. Wel is het belangrijk enkele stappen te volgen, zodat uw hitte bestendige spuitlak goed wordt aangebracht. Maak het scooteronderdeel dat u wilt spuiten grondig schoon met water en een ontvettend schoonmaakproduct.
Hittebestendige lak is noodzakelijk om een uitlaat te spuiten. Een hittebestendige uitlaat verf is een speciale lak die bestand is tegen de hoge temperatuur die een uitlaat wordt tijdens het rijden.
Om deze knallen weg te krijgen kun je proberen om de kleppen te stellen en heel eventueel een kleine sproeier. Maar ik verwacht dat het met kleppenstellen al zo goed als weg is.
Mense reageer niet zo stom... Een 2-takt moet het hebben van een expansievat ( grote dikke gedeelte op terugloper ) omdat je cilinder tegendruk nodig heeft om daadwerkelijk prestaties te leveren. Echter een 4-takt heeft dit ( tegendruk ) weinig tot niet nodig. Dáárom zijn er dus geen expansievat-uitlaten voor 4-takt.
Reinig je uitlaat.
Net als bij het schoonmaken van je auto of motor, gebruik je lauw water en zeep om de uitlaat te reinigen. Als alternatief kun je ook kiezen voor een stoomreiniger. Stoom is een effectieve methode, maar stoomreinigers zijn vaak wel prijzig.
Het beste antwoord
Dicht bij de motor zo'n 300 graden, verder naar achter steeds minder.
Bij warmlopers gaat t meestal langsamer en/of kun je zelfs door blijven rijden (vermogens verlies en een boel geschuur uit je cilinder). Na een vastloper is je zuiger/cilinder kapot en met een beetje pech ook de krukas. bij een warmloper is het vaak nog wel te redden.
Let op: Parkeer je scooter zo, dat de zon voorop je windscherm schijnt of leg een handdoek over je dashboard of stuurkap. Schade ontstaan door de zon, wordt door de meeste verzekeraars niet vergoed! Ook valt schade door de zon buiten de fabrieksgarantie.
Hittebestendige lak is noodzakelijk om een uitlaat te spuiten. Een hittebestendige uitlaat verf is een speciale lak die bestand is tegen de hoge temperatuur die een uitlaat wordt tijdens het rijden. Om die reden wordt deze hittebestendige verf ook wel uitlaatlak genoemd.
Hammerite Hittebestendige Metaallak is een hittebestendige lak die geschikt is voor metalen voorwerpen die extreem verhit worden, zoals kachels, open haarden of barbecues. Deze lak is uitstekend bestand tegen extreem hoge temperaturen tot 600°C.
Bij race pijpjes kunnen de gassen in de uitlaat zeker wel 600 graden worden.
Temperatuurverlaging: De uitlaatgassen komen met een temperatuur van ± 900 ºC uit de motor. Als deze direct in de vrije lucht zouden komen ontstaat er een groot brandgevaar. Door de lengte van de uitlaat en de langsstromende rijwind worden de gassen afgekoeld tot een ongevaarlijke temperatuur.
De katalysator werkt alleen bij een bepaalde temperatuur, namelijk tussen de 300 en 850 graden celcius. Deze werktemperatuur wordt overigens al na 90 seconden bereikt, dus heel snel nadat u uw auto gestart heeft werkt de katalysator al.
Heb je een vermoeden dat je uitlaat lek is? Je kunt je uitlaat checken door je vinger of een doek op het uiteinde van je scooter uitlaat te houden terwijl je scooter aan het lopen is. Voel je dat de uitlaatgassen je vinger of de doek willen wegduwen dan is je uitlaat luchtdicht.
De kosten voor een kleine servicebeurt liggen voor een scooter tussen de 50 en 100 euro en voor een grote onderhoudsbeurt ligt dat binnen een bandbreedte van 100 en 200 euro. Dit zijn richtprijzen waarbij geen rekening is gehouden met bijvoorbeeld het vervangen van versleten remblokken of versleten banden.
Het Sloveense merk Akrapovič staat wereldwijd synoniem aan kwaliteit. Dit merk maakt hoogkwalitatieve uitlaatsystemen voor zowel auto's als motoren. Zowel op de weg als in de racerij is Akrapovič een geliefd merk. Dit komt mede door het lichte gewicht, sterke materiaal en hittebestendigheid.