CNG staat voor 'compressed natural gas'. Het is in de basis hetzelfde soort gas als dat uit een gasfornuis komt, maar dan samengeperst onder zeer hoge druk. Daardoor kunnen de tanks relatief klein blijven, al moeten ze wel zeer sterk en zwaar uitgevoerd worden om de hoge druk te weerstaan.
CNG-auto's stoten minder schadelijke stoffen en broeikasgassen uit dan benzine- en dieselauto's, maar elektrische auto's stoten helemaal geen uitlaatgassen uit en zijn daarom wat dat betreft milieuvriendelijker.
Verder hebben CNG auto's, net als LPG auto's ook een benzinetank en dus ook een benzineverbruik. Voor een CNG tank is zo rond de 15 kg tankinhoud gangbaar en dan in de regel een gemiddeld praktijkverbruik van ergens tussen de 6 en 7 kg / 100 km.
LPG is een mengsel van gassen dat als restproduct ontstaat bij de olieraffinage. CNG/LNG zijn dan weer aardgasproducten, waar CNG een product is voor personenwagens is LNG dat voor vrachtwagens. Belangrijk om te weten is dat je de producten niet kan inwisselen. Een auto voor LPG kan dus geen CNG tanken of omgekeerd.
CNG-auto's rijden uitsluitend op gas, tenzij de gastank leeg is. Dus zolang er gas in de tank zit, wordt er geen druppel benzine verbruikt.
CNG kost gemiddeld €1,64 per kilo, terwijl de huidige benzineprijs (februari 2022) €2,16 per liter is. Daar komt bij dat je met een kilo CNG meer kilometers kunt maken dan met een liter benzine. Grofweg ligt de prijs per kilometer voor CNG zo'n 50-75% lager dan bij benzine.
Afhankelijk van het model, kan u 300 à 800 kilometer op aardgas rijden. De totale actieradius van CNG-wagens met 'dual fuel tanks' bedraagt soms meer dan 1000 km.
De uitstoot is inderdaad minder schadelijk dan die van diesel en benzine en is de prijs nog altijd een stuk gunstiger dan een litertje diesel of benzine. En thuis afvullen is ook nog een mogelijkheid want een nadeel is dat de verkrijgbaarheid relatief beperkt is.
Je kan CNG ook thuis tanken met een “slow fill”-compressor.
Een voertuig uitgerust met LPG mag niet aangevuld worden met CNG en vice versa. LPG- en CNG-voertuigen kunnen daarentegen wel allebei op benzine rijden.
Aardgas is fors duurder geworden door geopolitieke spanningen, en de elektriciteit die nodig is voor het comprimeren is ook flink duurder geworden. Voeg daarbij nog een stukje geldontwaarding door de hevige geldpersoperaties van de Europese Centrale Bank, en het resultaat is de CNG-prijs die we vandaag hebben.
Bij CNG-voertuigen die specifiek voor deze brandstof zijn ontwikkeld, is wel milieuwinst te halen ten opzichte van een benzine-auto. De motorrijtuigenbelasting is voor LPG- en CNG-auto's hetzelfde en is hoger dan de belasting op benzinevoertuigen.Dat is een compensatie voor de lagere brandstofaccijns.
Maar waarom is deze brandstof zo populair? Aardgas is 20 tot 30 procent goedkoper dan diesel en tot 40 procent goedkoper dan benzine. Daarnaast stoot een CNG-auto 90 procent minder fijne deeltjes en 30 procent minder CO2 uit dan een wagen op diesel of benzine.
CNG is goedkoper dan benzine en diesel, maar duurder dan LPG. Het is maar op een zeer beperkt aantal plekken verkrijgbaar, dus het rijden op CNG vergt enige planning. Met de ANWB Onderweg app kun je eenvoudig CNG-stations bij jou in de buurt vinden en direct de actuele prijzen per pomp bekijken.
Een veelbelovende toekomst
Cng is ongelooflijk efficiënt: de energie die gegenereerd wordt door 1 kg cng is equivalent aan die van 2 liter lpg, 1,3 liter diesel of 1,5 liter benzine. Omdat cng goedkoper is dan zowel diesel als benzine kunnen klanten genieten van een groter rijbereik aan een beperkte kost per kilometer.
CNG-auto's rijden uitsluitend op gas, tenzij de gastank leeg is.
Een LPG-auto stoot minder CO2 en stikstofoxiden uit dan dezelfde auto op diesel of benzine, maar CNG is nóg weer schoner. LPG lijkt met een literprijs van € 0,715 goedkoper dan een kilo CNG van € 0,999 maar door de hogere energie-inhoud van CNG haalt een CNG voertuig al gauw een kwart meer kilometers uit een kilo.
CNG is de afkorting van "Compressed Natural Gas" en wordt ook wel 'aardgas' genoemd. CNG bestaat voor circa 80% uit methaan. Het wordt zowel gebruikt om je huis mee te verwarmen, maar ook als een transportbrandstof voor auto's en vrachtwagens.
prijs van een kilo CNG: € 1,14, hierdoor kunt u voor € 12 al een volle CNG-tank halen. brandstofverbruik CNG volgens de fabriek 1:34, uitgangspunt voor de praktijk 1:26. brandstofkosten per km: € 1,14 / 26 = € 0,044. heeft een benzine reservetank van 10 liter.
De verdere ontwikkeling van CNG-wagens wordt stopgezet. De verkoopcijfers zouden te laag zijn, en er zou te weinig perspectief zijn voor de toekomst. De VW-groep wil nu volop inzetten op elektrische voertuigen op batterijen.
LPG is ongeveer een euro per liter goedkoper en is milieuvriendelijker dan benzine en diesel. Daarnaast kun je snel tanken. Meestal heb je naast je LPG tank ook nog je benzinetank waardoor de actieradius effectief toeneemt.
Het gas is schadelijk wanneer een deel weglekt, en dat gebeurt bij verwerken en transporteren altijd. Door de hoge uitstoot tijdens de productie komen auto's op CNG onder aan de lijst van meest klimaatonvriendelijke auto's.
Het tanken duurt bij een personenauto zo'n 2 tot 3 minuten.Bij een vrachtwagen duurt het ongeveer 10 minuten. … en rijden maar! Het aantal kilometers dat je kunt rijden en het brandstofpeil van de CNG-tank worden weergegeven op het dashboard of de boordcomputer.
Een aardgasauto heeft een gemiddelde tankinhoud van 15 tot 30 kilogram. Hier kan gemiddeld tussen de 200 tot 350 km mee worden gereden, daarna schakelt de auto over op zijn benzinetank.
U kunt de gewichtstoename van uw personenauto berekenen door de inhoud van de gastank te vermenigvuldigen met 0,8. Dus voor een auto met een gastank van 60 liter bedraagt de gewichtstoename voor de motorrijtuigenbelasting 48 kilo.