Zodra een vervangend uitlaatsysteem alleen de middendemper en de einddemper bevat, wordt er ook wel gesproken over een Catback-systeem; een uitlaatsysteem vanaf de Katalysator naar achteren. Dit betreft dan een uitlaatsysteem zonder downpipe en katalysator.
Het geluid, koppel en vermogen zal merkbaar toenemen na het plaatsen van een uitlaatsysteem van hoge kwaliteit. De zes beste sportuitlaat merken zijn wat ons betreft: Akrapovic, Capristo, Armytrix, Bull-x, FI Exhaust en Milltek.
Veruit de goedkoopste oplossing voor meer geluid en vermogen is het verwijderen van onderdelen uit je uitlaatsysteem. Hoe minder obstakels in je uitlaatsysteem, hoe meer geluid en hoe beter de 'flow'. Echter mag je in Nederland niet alles zomaar uit je uit je uitlaatsysteem slopen, oftewel straightpipen.
Zonder middendemper is het geluid scherper. Middendempers dempen de hogere geluiden, einddempers de lage, zoals Kreidler al schreef.
Ten derde, en sterk samenhangend met de eerste twee, is het rijden zonder katalysator verboden. Zonder goed functionerende katalysator komt uw auto simpelweg niet door de keuring. In Nederland is de zogenaamde viergastest een verplicht onderdeel van iedere keuring.
De kosten voor het vervangen van de katalysator kost voor een gemiddelde auto €250,- / € 350,-. Natuurlijk is dit moeilijk te zeggen, dit varieert per type, model en bouwjaar van de auto. Wat de vervanging van de katalysator uiteindelijk in totaal gaat kosten kan eventueel oplopen.
Een katalysator gaat gemiddeld tussen de 80.000 en 150.000 km mee. Wanneer de katalysator niet meer werkt, functioneert het reinigingssysteem niet meer. Dit heeft twee nadelige gevolgen: De schadelijke stoffen worden niet meer geneutraliseerd, wat slecht is voor het milieu.
Is een klep gestuurde uitlaat legaal? Volgens de APK-regels moet een uitlaat van voor tot achter gasdicht zijn. Dit wordt behouden met een bypass kleppensysteem of bijvoorbeeld een einddemper met klep.
Milltek uitlaat (compleet) geeft gewoon wettelijk toegestane waarden.
Naast het verhoogde reactievermogen van uw turbo, kun je een toename van 15 tot 20 PK en koppel verwachten. Een Armytrix downpipe zorgt er dus voor dat er meer en gemakkelijker lucht in de motor kan komen.
Met een spaghetti uitlaat spruitstuk, midden demper, eind demper en in combinatie met een katvervanger ofwel het gehele sportuitlaten systeem kan bij een normale benzine motor zo,n 5 a 15% vermogenswinst te behalen zijn.
Ja. Het verwijderen van de einddemper is legaal. Je zult ook geen problemen krijgen met een APK.
Geen dempers? Geen probleem! Alle dempers mogen uit de uitlaat verwijderd worden. Het is geen APK-afkeurpunt.
Zodra een vervangend uitlaatsysteem alleen de middendemper en de einddemper bevat, wordt er ook wel gesproken over een Catback-systeem; een uitlaatsysteem vanaf de Katalysator naar achteren. Dit betreft dan een uitlaatsysteem zonder downpipe en katalysator.
De downpipe met of zonder kat wordt direct op de turbo gemonteerd en is daarmee het eerste gedeelte van je uitlaat. Dit gedeelte van je uitlaat zorgt bij moderne auto's voor luchtafvoer uit de cilinders. Met een downpipe kan hier nóg meer lucht doorheen, waardoor je een harder en dieper geluid krijgt.
De katalysator heeft als taak het verminderen van vervuilde uitlaatgassen, tevens dempt het het motorgeluid.
Deze uitlaat is niet goedgekeurd voor op de openbare weg.
Over het algemeen geldt dat een 4-takt het beter doet zonder uitlaat dan een 2-takt, maar dat was natuurlijk te verwachten. Rijden zonder uitlaat is trouwens zeker niet aan te raden: het is slecht voor je scooter, het geeft onnodig veel lawaai en overlast en je kunt er ook nog voor beboet worden. Niet doen dus!
Tussen 1980 en 2016 is het toegestane rijdend geluidsniveau van nieuwe auto's al van 84 decibel naar 72 decibel gedaald. Vanaf dit jaar (per 1 september 2020) gaat de algemene limiet omlaag naar 70 decibel. In 2024 mogen nieuw geproduceerde auto's zelfs niet meer dan 68 decibel maken.
Een backfire is de benaming voor het ontbranden van de brandstof op het verkeerde moment, wanneer het zich bijvoorbeeld nog in het inlaatspruitstuk bevindt. Wanneer de bougie de brandstof niet heeft aangestoken is er nog een lucht – brandstofmengsel aanwezig, terwijl de zuiger de arbeidsslag al gemaakt heeft.
80 dB als de limiet voor motorgeluid in Duitsland.
Nee, dat mag niet. Elke nieuwe motor wordt door de RDW (Rijkdienst voor het Wegverkeer) gekeurd op geluidsuitstoot en mag niet meer geluid produceren dan de toegestane 80 decibel. Na montage van een vervanguitlaat geldt in Nederland geen verplichte herkeuring van de motor, zoals in Duitsland wel het geval is.
Met een kapotte katalysator mag u nooit te lang doorrijden. Om te beginnen vormt dit een gevaar voor het milieu en bovendien gaat de motor vroeg of laat in de “noodgevalmodus”. Ook het verwijderen van een kapotte katalysator en dan zonder verderrijden is geen goed idee.
Veel mensen denken dat een het roetfilter en de katalysator dezelfde werking hebben, maar dit is zeker niet het geval. Beide onderdelen zijn ontwikkeld om schadelijk uitlaatgassen de verminderen. Op den duur raakt een katalysator vervuild. U kunt een katalysator zelf reinigen met een Lindemann Service Cleaner Benzine.