Een elektrische fiets is vanwege de motor of accu en bouw zwaarder dan een gewone fiets. De fietsendrager voor een elektrische fiets moet daarom minimaal 25 kilo per fiets kunnen dragen om geschikt te zijn voor elektrische fietsen. Een fietsendrager voor 2 fietsen moet dus minimaal 2 x 25 kilogram draagvermogen hebben.
Dat het altijd lichter en gemakkelijker kan, bewijst Uebler met de F24 fietsendrager. Met slechts 12 kilogram op de teller is dit de lichtste fietsendrager in zijn soort. Om tot genoemd gewicht te komen, heeft Uebler wel een concessie moeten doen, de drager is namelijk niet kantelbaar.
Grote moderne middenklassers hebben vaak een kogeldruk van 75kg, in dit geval voldoende voor elektrische fietsen (incl. accu toch al snel 30 kg per stuk). Kleinere auto's met trekhaak hebben vaak een kleinere maximale kogeldruk van 50kg.
Een standaard fietsendrager gaat uit van fietsen met een gewicht van zo'n 22 kg per fietsen mag niet zwaarder worden belast dan 50 kilo.
Als u in het bezit ben van een Thule fietsendrager moet U niet vergeten dat deze fietsendrager bijna 20 kg.
De Thule EasyFold XT Fietsendrager staat bekend om het gebruiksgemak en kan 2 of 3 e-bikes vervoeren. Met het laadvermogen van tot 60 kilogram kan hij makkelijk 2 elektrische fietsen vervoeren.
Een elektrische fiets zonder accu weegt ongeveer tussen de 20-26 kg. Hier kun je het gewicht van de accu nog bij optellen, deze weegt ongeveer 2,5-3 kg. Al met al is een elektrische fiets zo'n 6-8 kg zwaarder dan een normale fiets.
Wanneer je een fietsendrager gaat kopen, moet je erop letten dat hij geschikt is voor het hogere gewicht van de elektrische fiets. Aangezien één e-bike minder weegt dan twee gewone fietsen, voorzien we daar weinig problemen.
Denk hierbij aan de Ford Fiesta en de Volkswagen Polo. De nieuwe modellen Hyundai i20, Kia Rio en Renault Captur zijn 3 B-segment auto's die wel een kogeldruk hebben van minimaal 75kg. Erg kleine auto's komen bijna nooit boven de 60 kg.
De meeste auto's die een trekhaak hebben zullen een kogeldruk hebben van 50 of 75 kilogram. Dat betekent dat er niet meer dan 50 of 75 kilo op de haak mag komen. Dat is inclusief de fietsendrager! Die weegt al snel 15 tot 25 kilo, of meer.
Te hoge kogeldruk? Als de kogeldruk te hoog is, zakt de achterkant van de auto te ver in en heeft de auto daardoor minder grip aan de voorkant. De slechte wegligging geldt voor zowel auto als caravan. Ook kan de auto bij drempels en hobbels aan de achterkant schade oplopen.
Een hogere kogeldruk kan voor een fabrikant dus commercieel interessant zijn, maar die kan je niet zomaar verhogen. De hele constructie van de (als stadsauto ontworpen) auto moet geschikt zijn én een hoge kogeldruk heeft negatieve invloed op de stabiliteit van de auto.
Beste uit de Test: Uebler i21
Deze fietsdrager is gemakkelijk en met weinig kracht te bedienen en bevestigen. De fietsdrager kun je kantelen zodat er genoeg ruimte is om de achterklep open te doen. De Uebler is inklapbaar en je bergt hem makkelijk op. De afwerking en constructie is sterk en voelt goed aan.
Naast de Renault Captur zijn ook de nieuwste Hyundai I20 en Kia Rio én zijn op dit punt onderscheidend. Maar voor de minimaal gewenste kogeldruk zult u voornamelijk moeten zoeken vanaf het middenklasse segment.
Welke fietsendrager past op mijn auto
Je kan een trekhaak fietsendrager alleen monteren als je over een trekhaak beschikt. Dak fietsendragers kan je alleen monteren als je over dakdragers beschikt. Een achterzijde fietsendrager past vaak wel op de auto.
75 kg kogeldruk
75 kilogram kogedruk is pas gemeengoed in een klasse groter, in het zogenaamde C-segment waarin de Focus, Captur, Mégane en 308 zitten. Auto's uit het B-segment met 75 kilogram kogeldruk zijn er wel, de nieuwste Hyundai i20 en Kia Rio zijn op dit punt onderscheidend.
De fietsendrager zonder lichten en kenteken is niet per definitie illegaal. Het gaat erom dat het kenteken en de autoverlichting goed zichtbaar moeten zijn. In het geval dat het zicht op het nummerbord en de verlichting wordt geblokkeerd, wordt aangeraden gebruik te maken van een los verkrijgbare lichtbalk van Thule.
Afhankelijk van onder andere het materiaal, weegt een gewone fiets tussen de 16 en 21 kg. Zonder accu weegt een e-bike zo rond de 24 kilo, want een motor weegt natuurlijk niet niks. Met accu komt daar nog eens 2,5 tot 3,5 kg bij, afhankelijk van welk type accu je hebt.
Het korte antwoord op de vraag of er iemand achterop mag op een elektrische fiets mag is: ja, maar doe het niet tenzij het om een kind gaat. Dat geldt niet alleen voor elektrische fietsen maar ook voor normale fietsen. Wettelijk is het niet verboden om iemand mee te nemen op de bagagedrager van een fiets.
Elektrische fietsen zijn in grote lijnen bouwtechnisch gelijk aan niet-elektrische fietsen, meestal gemaakt met een lichtgewicht aluminium frame. Maar wat een e-bike zwaarder maakt dan een normale fiets zijn de extra onderdelen: en dan met name de motor en de accu.
De Twinny Load e-Carrier is een stabiele kantelbare fietsendrager die geschikt is voor 2 e-bikes, maar natuurlijk ook voor 'gewone' fietsen. De fietsendrager is gemaakt van metaal, aluminium en kunsstof en heeft een gewicht van 16 kg.
Yakima FoldClick 2
De Yakima FoldClick 2 is een kostbare fietsendrager, maar wanneer budget geen probleem is, kies je hiermee wel voor de hoogste kwaliteit. Hij is zeer makkelijk in gebruik en je hebt geen gebruiksaanwijzing nodig om je fietsen of e-bikes mee te nemen.