Onder branding valt dus de naam, het merk, de slogan en het logo. Maar daar houdt het nog niet mee op. Ook de huisstijl (van bijvoorbeeld je website), de kleuren van deze huisstijl of je logo, de kwaliteit, de content op je website of in brochures vallen allemaal onder branding.
Vormen van Branding
Co-branding: Gezamenlijke Branding van twee verschillende merken die elkaar versterken en daardoor meer bereik creëren. Personal Branding: De manier waarop mensen hun persoonlijke reputatie bouwen. Social Branding: Het gebruik van social media voor marketingdoeleinden.
Personal branding of profileren wil zeggen dat je jezelf als merk beschouwt. Je zet jezelf als een uniek en authentiek persoon 'in de markt'. Je laat aan anderen je kwaliteiten, ervaring, kennis, motivatie, passie en waarden zien.
Branding is een Engels woord dat voortkomt uit “brand” wat “merk” betekent. Het staat voor de uitstraling van een merk, het gevoel dat het oproept bij het publiek en het beeld dat ze bij een merk voor ogen krijgen. Het is niet hetzelfde als merkidentiteit, die richt zich op de visuele uitstraling van het merk.
Branding: je naamsbekendheid bouwen en vergroten
Alles draait om het opzetten en vergroten van de naamsbekendheid en het beeld regisseren dat de klant van het bedrijf heeft. Je wilt dat mensen aan jou denken en niet de concurrent, maar bovenal is het je doel om een bepaalde behoefte bij je doelgroep te creëren.
Bij branding wordt een product of dienst gekoppeld aan een merk, logo of ander onderscheidend kenmerk ten opzichte van andere producten of diensten. Het Engelse woord “brand” staat voor “merk”, bij branding worden diverse elementen toegepast om een merk meer bekendheid te geven.
Onder branding valt dus de naam, het merk, de slogan en het logo. Maar daar houdt het nog niet mee op. Ook de huisstijl (van bijvoorbeeld je website), de kleuren van deze huisstijl of je logo, de kwaliteit, de content op je website of in brochures vallen allemaal onder branding.
Branding gaat niet over het hebben van een leuk logo of een leuk reclamespotje, het gaat veel verder dan dat. Het totaalpakket van een merk, ontstaan uit passie en kernwaarden, bestaat uit een logo, naam, stijl, symboliek, normen en waarden. Het bevat een complete sfeer, een gevoel.
merken; aankruisen; branden; markeren; brandmerken; inbranden; van stigma's voorzien.
Volgens taalgeleerden is het Engelse woord brand te herleiden is naar het Noorse woord brandr. Daarmee werd het brandmerken van vee bedoeld. Vee werd door de eigenaren vroeger al voorzien van een 'eigen logo'. Zo kon de veehouder zijn dieren onderscheiden van die van anderen.
`een rots in de branding (iemand op wie je altijd kunt vertrouwen) II de branding zelfst.
Merkwaarde (ook wel brand value of brand equity genoemd) is de financiële waarde die in het merk opgeslagen zit.
Merkidentiteit
De basis van ieder sterk merk wordt gevormd door een sterke identiteit. Belangrijke elementen zijn de merkvisie, merkmissie, merkwaarden en merkpersoonlijkheid.
Een (concept-)merk met een hoge kwaliteit en een bovengemiddelde naamsbekendheid. Er wordt bij deze 'brand builders' veel geld besteedt aan reclame, met als doel het vergroten van naamsbekendheid en het handhaven of versterken van de gevestigde reputatie. Kenmerkend voor een A-merk is de hoge distributiegraad.
Het geeft focus aan je professionele ontwikkeling. Een Personal Brand vertelt wie je bent en wat je (anders) doet en beïnvloedt daarmee hoe anderen over je denken. Met Personal Branding kunnen professionals zich onderscheiden in de markt en daarmee concurrentievoordeel behalen.
Eigen merken zijn winkelmerken die exclusief in één bepaalde winkel worden verkocht, maar in tegenstelling tot huismerken niet de naam van de winkel zelf dragen. Winkelmerken worden doorgaans gevoerd als goedkoper alternatief voor A-merken.
Personal branding is het jezelf als merk presenteren aan anderen, waarbij je positieve beelden en associaties oproept. Je gebruikt je persoonlijkheid, kennis en ervaring om je te onderscheiden van anderen. Je laat je werkgever en je klanten zien wie je bent en waar je voor staat.
Bij een endorsement branding is sprake van een hoofdmerk en een afzendermerk (endorser). De organisatie brengt een aantal activiteiten onder haar eigen naam naar buiten, maar is minder aanwezig in het geheel. Het is dochterondernemingen of afzonderlijke divisies toegestaan onder die naam te opereren.
Een merkstrategie (ook wel merkontwikkelingsstrategie genoemd) is een langetermijnplan om een reeks langetermijndoelen te bereiken die uiteindelijk resulteren in herkenning van en voorkeur voor je merk door de consument.
Product branding is het ontwikkelen van een onderscheidend merk voor een bepaald product met de bedoeling de doelgroep van een merk te bereiken.
Bij brand design draait alles om het creëren van een merkidentiteit die de kernwaarden van jouw merk perfect weerspiegelt. Een brand designer ontwerpt elementen die de branding van je bedrijf vormgeven en de persoonlijkheid van je merk vertegenwoordigen.
Opvallend blijft dat er 56 Amerikaanse merken in de Top 100 staan met Apple als absolute koploper. Amazon is dus het meest waardevolle merk ter wereld met een groei van 64 procent tot… 684 miljard dollar.
Een goed merk moet onderscheidend zijn. Dit betekent dat consumenten, die de markt waarin jij je producten of diensten aanbiedt kennen, jouw merk herkennen dat het bij jouw onderneming hoort. De merkeninstantie is uiteindelijk degene die bepaalt of een naam of logo als merk geregistreerd kan worden.
Het merk bepaalt je waarde, maakt het onderscheid en versterkt (of verslechtert) het imago. Een merk is dus meer dan alleen een naam van een bedrijf, product of de genoemde koe. Zowel onderneming als consument kunnen niet meer zonder.
De meest gebruikte methode om de waarde van een onderneming te berekenen is de 'Discounted Cash Flow (DCF) methode'. De DCF methode is gebaseerd op het verdisconteren van toekomstige operationele vrije geldstromen tegen een bepaalde vermogenskostenvoet (rendementseis of risicoprofiel).