Kies jij ervoor om niet de auto, maar de trein te pakken naar je werk, dan kost een enkeltje 13,55 euro. Op een dag zou je een retourtje dus ruim 27 euro kosten, zo'n tientje meer dan wanneer je met de auto gaat. Ook hier geldt dat eventuele kosten van een busrit niet worden meegerekend.
Een enkeltje naar plaatsen als Brussel, Lille, Parijs, Keulen, Frankfurt of Berlijn is met de bus goedkoper dan met de trein. En soms is de bus nog comfortabeler en sneller ook. Vanuit steden als Amsterdam, Rotterdam, Groningen en Eindhoven rijden bussen van busmaatschappijen als Ouibus en Flixbus.
“De hele treinverkeerinfrastructuur is nationaal vastgelegd, waardoor de aansluiting tussen landen niet optimaal is – denk aan verschillende maten rails en andere veiligheidseisen. Hier zit wel verbetering in, maar het kost veel tijd en geld. Daarnaast is het boeken van treintickets veel lastiger dan van vliegtickets.
Volgens het Europese cijferbureau Eurostat zijn vervoersdiensten in Nederland de duurste van de hele Europese Unie. Het OV is in Nederland 32% duurder dan gemiddeld in de EU en daar komt de btw-verhoging van 6% naar 9% nog bovenop.
Het is snel, gemakkelijk en kostenbesparend, u heeft de mogelijkheid om uw benen eens te strekken en bovendien krijgt u er onderweg gratis prachtige uitzichten bovenop. Tijd dus om de stress die bij een reis komt kijken, te vergeten: als u voor de trein kiest, dan begint uw vakantie al aan boord.
Via wijdverspreide retailers als Kruidvat, Blokker en Albert Heijn was een dagkaart al voor 15 tot 20 euro op te halen. De NS kon het hebben, omdat treinen in de zomer doorgaans leger zijn dan in de andere seizoenen. De coronapandemie leidde ertoe dat de aanbiedingen uit de (digitale) schappen werden gehaald.
Vervoersdiensten in Nederland duurste van EU
We maken een ritje van Amsterdam naar Maastricht. De prijs voor een enkeltje met de trein is €27,40. Je bent dan bijna 2,5 uur onderweg.
Een retourticket voor de trein kost minimaal € 92 en doet er naar het stadscentrum ongeveer even lang over als het vliegtuig. Voor een stedentrip Londen is de trein niet alleen duurzamer, maar ook voordeliger voor je portemonnee.
Gratis openbaar vervoer leidt tot een toename van het gebruik van openbaar vervoer. Hierdoor moeten er meer treinen en bussen worden ingezet om het aantal extra gebruikers te kunnen vervoeren. Dit kost veel geld, terwijl het geen economische winst heeft voor de overheid omdat het vervoer de gebruiker geen geld kost.
Dit laat goed zien dat je vele kosten kunt besparen door verschillende vervoerders met elkaar te vergelijken. Zou je iedere dag de trein pakken in plaats van de metro, dan kost dat je na één jaar bijna 300 euro meer. Een flink verschil, waar je vast wel een paar minuten langer voor onderweg bent.
Reizen met eenmalige OV-chipkaart. Naast reizen op saldo met de OV-chipkaart kun je in de trein ook nog gebruik maken van een los kaartje van NS, de eenmalige OV-chipkaart. Dit is een papieren OV-chipkaart. Reis je op hetzelfde traject op één dag heen en terug, dan kun je het best een dagretour kopen.
Naar Londen met Eurostar
De laagste prijs voor een retourticket van Amsterdam naar Londen is € 88. Als de tickets van € 88 op zijn op een bepaalde dag en tijd, dan stijgt de prijs naar een bedrag tussen de € 88 tot € 411. U betaalt extra als u flexibel wilt zijn.
Stijgend basistarief
De totale prijs van een ritje in het ov bestaat uit twee delen: het kilometertarief en de basisprijs. Die laatste betaal je als je instapt in de bus, tram of metro. Het basistarief is in heel Nederland gelijk en wordt in 2022 twee cent duurder: 1,01 euro.
De snelste reistijd met de nieuwe rechtstreekse Eurostar-trein tussen Amsterdam en Londen is 4 uur en 10 minuten. Als je ervoor kiest om het eerste reisdeel met de Thalys te doen, duurt de reis ongeveer 5 uur — soms iets korter, soms iets langer, afhankelijk van hoe lang de overstaptijd in Brussel is.
Belmond Royal Scotsman - Schotland. De Belmond Royal Scotsman is de meest exclusieve treinreis ter wereld.
Bergen treinroute (Noorwegen)
De Bergen treinroute in Noorwegen is niet zonder reden door Lonely Planet uitgeroepen tot een van de mooiste treinreizen ter wereld. De trein verbindt de hoofdstad Oslo en havenstad Bergen en laat je onderweg de meest spectaculaire landschappen van Noorwegen zien.
Volgens Bert van Wee, hoogleraar Transportbeleid aan de TU Delft, komen de prijsverschillen tussen landen vooral door de mate waarin het openbaar vervoer gesubsidieerd wordt door de overheid.
De Europese Unie pakt uit: als je 18 bent, kom je in aanmerking voor een gratis Interrailkaart waarmee je door Europa kunt reizen. Er zitten wel wat voorwaarden aan vast.
Met Samenreiskorting krijg je 40% korting op je ritprijs in de daluren. Zet Samenreiskorting aan in de NS-app, in Mijn NS of laad het op je OV-chipkaart via de NS-kaartautomaat. Heb je zelf een NS-abonnement? Dan mag je ook maximaal 3 bekenden met je mee laten reizen.
Regelmatig zijn er treinacties bij Kruidvat. Met een Kruidvat treinkaartje kun je in de regel zowel in het weekend als doordeweeks reizen. We verwachten in 2022 ook weer acties, al weten we niet precies wanneer.
Bij het inchecken wordt 20 euro instaptarief ingehouden. NS communiceert daarom dat er minimaal 20 euro aan saldo op de kaart moet staan. Maar omdat het saldo tot vier euro negatief mag zijn, is in de praktijk minimaal 16 euro nodig.
Nee, dat kan niet. Je kunt per contactloze betaalpas of creditcard voor één persoon in- of uitchecken. Net als bij de OV-chipkaart. Heb je meer kaartjes nodig, dan kun je die bij de chauffeur kopen of meerdere betaalpassen, creditcards of OV-chipkaarten gebruiken.
Tweede en eerste klas reizen
De prijs voor de eerste klas-reizen stijgt met gemiddeld 3 procent. Dat percentage ligt net als in 2021 iets hoger dan het inflatiecijfer, omdat de NS in 2019 en 2020 de tarieven voor de eerste klas niet verhoogde.