Een cliënt kan een klacht indienen, een door de cliënt aangewezen of wettelijk aangewezen vertegenwoordiger of een nabestaande. Voorwaarde is dat de zorgaanbieder zijn of haar klachtenregeling heeft ondergebracht bij Klachtenportaal Zorg.
Het klachtrecht biedt patiënten de mogelijkheid om op een laagdrempelige wijze een oordeel over hun klacht te krijgen. Doel van het klachtrecht is om zo de onvrede weg te nemen en de vertrouwensrelatie tussen behandelaar en patiënt te bewaren of herstellen.
De Wkkgz geldt voor alle zorgaanbieders. Zowel voor zorginstellingen als zelfstandige beroepsbeoefenaren, zoals zzp'ers. Denk aan verpleeghuizen, ziekenhuizen, huisartsen en fysiotherapeuten.
De Wkkgz verplicht zorgaanbieders tot goede zorg, openheid over fouten en incidenten en de bereidheid daarvan te leren. Daarnaast verplicht de Wkkgz zorgaanbieders tot een zorgvuldige omgang met klachten over de zorgverlening.
De Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) regelt de onderwerpen kwaliteit en klachtrecht en verplicht zorgaanbieders om 'goede zorg' te bieden. Onderdeel van deze wet is de klachten- en geschillenregeling waar zorgaanbieders aan moeten voldoen.
De Rijksoverheid, de gemeenten en de zorgverzekeraars zijn samen verantwoordelijk voor de langdurige zorg aan huis.
De klachtenfunctionaris mag bij de zorgaanbieder in dienst zijn, maar heeft wel een onpartijdige rol. Hij luistert naar uw verhaal en probeert te bemiddelen en u te helpen.
Een erkende zorgverlener die BIG geregistreerd is en onder de Wet op de Geneeskundige Behandelovereenkomst (WGBO) valt en geneeskundige handelingen verricht, heeft in Nederland volgens de wet de plicht om je te behandelen. Met de behandelplicht rust op zorgverleners een grote verantwoordelijkheid.
De Kwaliteitswet zorginstellingen is in het leven geroepen om ervoor te zorgen dat zorginstellingen beter gecontroleerd kunnen worden op kwaliteit. In de wet is specifiek vastgelegd aan welke eisen de zorginstellingen moeten voldoen, zodat de kwaliteit van de geboden zorg en van de organisatie kan worden gewaarborgd.
De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) houden toezicht op de zorg. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) controleert zorgondernemingen op grond van de Mededingingswet.
Zorgaanbieders moeten sinds 1 juli 2016 een interne werkwijze hebben die regelt dat medewerkers veilig onzorgvuldigheden, incidenten en calamiteiten in de zorgverlening kunnen melden. Doel is dat collega's bevindingen met elkaar bespreken, ervan leren en zo samen de zorg verbeteren.
Verpleegkundigen, verzorgenden en verpleegkundig specialisten werken in de zorg onder verschillende wetten: Zvw (Zorgverzekeringswet), Wlz (Wet langdurige zorg), Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) en Jeugdwet.
In de klachtenregeling staat onder meer aan welke eisen de klachtencommissie moet voldoen, op welke manier de klacht moet worden behandeld, de termijn waarbinnen dit moet gebeuren, dat er sprake moet zijn van 'hoor en wederhoor' en dat de persoonlijke levenssfeer van de betrokkenen moet worden beschermd.
De betekenis en het proces van MIC-meldingen
Het afhandelen van incidentmeldingen kan worden ingezet als middel om de kwaliteit van zorg te verbeteren. Binnen de zorgsector staat dit bekend als 'Melding Incidenten Cliënten (MIC)'. Bij veel zorgorganisaties worden de meldingen van incidenten nog gemaakt op papier.
Als het gesprek met de huisarts niet naar uw tevredenheid verloopt, kunt u een klacht indienen. U kunt uw klacht voorleggen aan een klachtenfunctionaris. Alle huisartsenpraktijken en huisartsenposten zijn aangesloten bij een onafhankelijke en onpartijdige klachtenfunctionaris.
een salaris van maximaal € 4211,- bruto per maand op basis van 36 uur (FWG 55, profiel adviseur niveau 1);
Met een klacht over een zorgverlener of arts kunt u ook naar het Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg. Lees waarover u een klacht kunt indienen op de website van het tuchtcollege. U kunt daarbij hulp van een onafhankelijke tuchtklachtfunctionaris krijgen.
Eén verzorgende die in de nacht verantwoordelijk is voor vijftig bewoners, twee verzorgenden overdag op dertig bewoners… regelmatig spreken zowel verzorgenden ig als cliënten en familieleden hun zorgen uit over de minimale bezetting in verpleeghuizen, en de stress en het verantwoordelijkheidsgevoel dat dit met zich ...
2 Een MDO is geen vrijblijvende bijeenkomst, aanwezigheid is verplicht voor de betrokken disciplines. 3 Deelnemers aan het MDO dienen zich ervan bewust te zijn dat zij de eigen discipline vertegenwoordigen. 4 Iedere deelnemer bereidt het MDO (bijvoorbeeld met behulp van de checklist) grondig en gedegen voor.
Wie maakt een zorgplan en wanneer? U stelt samen met uw zorgaanbieder of zorgverlener een zorgplan op. Als het gaat om zorg voor iemand die wilsonbekwaam is, dan doet de wettelijke vertegenwoordiger dit. De zorgaanbieder kan een thuiszorgorganisatie zijn, een verpleeghuis of een instelling voor gehandicaptenzorg.
Sinds 1 januari 2022 heb je als zzp'er in de zorg een meldplicht. Iedere zorgaanbieder moet zich melden bij de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). Als je dat hebt gedaan dan komt jouw melding terecht in het Zorgaanbiedersportaal.
Met de SBI code valt af te lezen wat de hoofd- en de nevenactiviteiten van een bedrijf zijn. Je kunt dus via een SBI code zien in welke sector de ondernemer werkzaam is. In de zorg zijn SBI codes 86, 87 of 88 bedoeld voor de zorg- en welzijnssector.
In de Wet zorg en dwang staat dat er ernstig nadeel is als er (een grote kans is op) bijvoorbeeld verwonding of levensgevaar. Er is ook sprake van ernstig nadeel als uw familielid zichzelf verwaarloost of financieel in de problemen raakt. Of als hij agressie bij anderen oproept.