meestal als de scooter niet (goed) stationair wil lopen is dat een invloed van of te veel mengsel , slijtage (bijv. cilinderspeling , membraankleppen ,keerringen etc.) of kapotte onderdelen zoals afgebrokkelde membraankleppen , slechte bougie/dop , dichtzittende uitlaat oid..
Om een precieze afstelling te krijgen: Laat je scoot stationair draaien. LET OP: stel eerst af met de stationair afstelschroef! Probeer nu door de luchtstelschroef in en uit de draaien uit wanneer je scoot de meeste toeren maakt. De stand waarbij je scoot het hoogste toerental heeft is de juiste.
Zodra de motor op het verhoogde toerental loopt kan je de luchtschroef indraaien (met de klok mee) tot het toerental van de motor zakt. Draai de schroef verder in tot op het punt waar de motor net niet dreigt stil te vallen. Dan draai je de schroef weer de andere richting uit zodat het toerental weer de hoogte in gaat.
Je sluit vacuüm slangen aan op je carburateurs en sluit de meter er op aan. Verhoog het stationair toerental iets en draai de synchronisatie stelschroeven totdat op de meter de carburateurs gelijk lopen. Zet de schroeven vast met de borgmoertjes (indien aanwezig) en controleer nog eenmaal of ze nogsteeds gelijk staan.
Zet de naald op de 1 na laagste stand (1 na bovenste groefje). Eerst draai je de luchtschroef helemaal in en dan 1,25 slag uit. Daarna ga je een paar rondjes rijden tot de motor op bedrijfstemperatuur is. Dan stel je de luchtschroef tot het stationair toerental zo hoog mogelijk is.
Je begint met een check van de kleur van je bougie nadat je een eind volgas hebt gereden. Aan de kleur van je bougie kun je namelijk aflezen hoe de verbranding van je gassen is. Is de kleur lichtgrijs tot grijs; dan is de sproeier te klein. Is de kleur zwart dan is de sproeier te groot.
Wanneer je met je scooter veel in de stad rondrijdt, kun je niet de hele tijd vol gas geven. Met een luchtschroef regel je de fijnafstelling van je carburateur. Daarmee zorg je ervoor dat je motor bij half gas optimale prestaties blijft leveren en niet gaat haperen.
zorg dat dat motor stationair ongeveer 1500 tot 2000 toeren draait. te hoog is niet goed. maar te langzaam is helemaal niet goed voor je krukas en je lagers. De motor krijgt dan iedere keer een slag omdat deze niet goed op snelheid is.
Een sproeier is een gecalibreerde brandstofdoorlaat in een carburateur. De grootte en vorm van de boring bepalen het mengsel van de motor. Een sproeier ziet eruit als een koperen schroef met een klein gaatje erin.
stationair schroef is toch altijd de schroef die het dichts tt bij de cilinder zit en de luchtschroef bij de luchtinlaat.
Stationair betekent: op de plaats blijvend, stilstaand. Het stationaire toerental is het minimumtoerental, dat nodig is om de motor aan de gang te houden. Als een motor stationair draait, hoeft hij uitsluitend zichzelf (en dus niet de auto en ook geen hulpaggregaten) aan de gang te houden.
Als jouw scooter stottert op topsnelheid kan het zijn dat de bougie aan vervangen toe is omdat deze niet goed meer werkt. Je merkt zeer waarschijnlijk dat scooter gaat stotteren. Vaak voel je vooral dat de scooter stottert bij optrekken.
de stationair sproeier is zegmaar voor het oppakken vanuit een stationair toerental.
Koffiebruin en schoon
Zo moet je bougie eruit zien. Koffiebruin. Dit duid op een goed mengsel en goedeonsteking! Je bougie moet er in grote lijnen zo uit zien!
Als je met een te grote sproeier kan je daar soms helemaal niets van merken, de brommer kan er perfekt mee rijden, en het is ook helemaal niet slecht, maar vaak accellereert hij wel een stuk minder, als je dan een te kleine sproeier erin doet lijkt hij meteen een stuk sneller te accellereren, maar dit is dan maar voor ...
Het gaatje van de sproeier is ervoor om de juiste benzine/luchtmengsel bij elkaar te brengen voor een juiste verbranding van de motor. Bij een te grote sproeier creëer je een te rijk mengsel en bij een te kleine sproeier te arm mengsel. Een warm/vastloper bij 2-takt motoren is vaak een oorzaak van een te arm mengsel.
Nee, je kunt ook je carburateur zonder carburateurreiniger schoonmaken. Een speciaal reinigingsmiddel is echter wel beter. Je beschermt namelijk de bewegende delen met het middel. Wil je geen carburateur reiniger gebruiken dan kun je wd40 als oplossing nemen.
Zet je carburateurs op een schone doek en schroef alle onderdelen los. Zorg ervoor dat je de onderdeeltjes per carburateur schoon en zorgvuldig bewaart. Gebruik een reinigingsspray om alle onderdelen schoon te spuiten. Laat de spray een half uurtje inwerken en blaas alles schoon met perslucht.
Dit proces doe je voor beide kleppen, daarna draai je het vliegwiel een paar keer rechts om rond naar het dode punt en controleer je de klepspeling nogmaals. Bij een nieuwe scooter is belangrijk dat je de klepspeling tussen de 300-500 kilometer controleert en indien nodig opnieuw afstelt.
- Met het rechtse handvat (Q) geeft u zeer gedoseerd gas. Het gashandel veert automatisch terug naar de nulstand. - De linker remhandel (S) bedient de achterrem, de rechter remhandel (D) bedient de voorrem. Nooit gas geven (Q) en remmen (S en D) tegelijkertijd.