Triple-C staat voor Cliënt-Competentie-Coach. Triple-C is een behandelmodel dat uitgaat van de menselijke behoeften. We leggen de focus niet op het moeilijke gedrag. Maar we kijken juist naar hoe iemand met moeilijk verstaanbaar gedrag zoveel mogelijk zijn normale leven kan oppakken.
Het doel van Triple-C behandelmethode is om het 'gewone leven te ervaren', met alles wat daarbij hoort. Van een plek waar je je veilig voelt tot mensen waar je op kunt bouwen en een betekenisvolle daginvulling. Door hier elke dag samen aan te werken, krijgen cliënten steeds meer vertrouwen.
Triple-C is een behandelmodel voor mensen met een verstandelijke beperking en gedragsproblemen. De drie C's staan voor Cliënt, Coach en Competentie.
Hoe is die Triple-C ontstaan? De grondleggers van de visie Triple-C zijn Hans van Wouwe en Dick van de Weerd. Beide werkzaam bij het ASVZ in Sliedrecht.
Er zijn vier begeleidingsstijlen te onderscheiden die de OK-medewerker bij het begeleiden van een student kan inzetten: instrueren, overtuigen, ondersteunen en delegeren.
Probleemgedrag, ook wel onbegrepen of moeilijk verstaanbaar gedrag genoemd, komt regelmatig voor bij mensen met een verstandelijke beperking. Er zijn geen harde criteria om gedrag als problematisch te definiëren, maar denk bijvoorbeeld aan agressief, zelfverwondend, teruggetrokken of angstig gedrag.
Wat is driehoekskunde? Driehoekskunde benadrukt het belang van een goede basis in de driehoek cliënt-ouders-zorgprofessional. Die is noodzakelijk om je kind of familie aan professionals te kunnen toevertrouwen. Pas dan is het veilig voor hem of haar om eigen keuzes te maken.
Moeilijk verstaanbaar gedrag (MVG) is gedrag dat we niet meteen begrijpen. Het gedrag is bijvoorbeeld onverwacht of past in jouw ogen niet in de context. Soms kunnen mensen agressief zijn naar anderen of naar zichzelf.
Active Support is een methodiek om de kwaliteit van leven van personen met een beperking te verrijken. Men gaat uit van hun voorkeuren, vaardigheden, talenten en interesses.
1.1 Cliënten met complexe problematiek
Vaak gaat het om mensen die te maken hebben met gedragsstoornissen naast een licht verstandelijke beperking, maar er is ook vaak een relatie met combinaties van Niet-Aangeboren Hersenletsel (NAH), Autisme of Psychische stoornissen.
Bij competentie gericht werken ligt het accent op nog te leren vaardigheden en dus dat wat er nog niet is. De begeleider weet wat goed is voor de cliënt. Hij vertrekt daarmee vanuit zijn eigen deskundigheid. Dat betekent een sturende houding waarbij steeds geprobeerd moet worden om de cliënt er bij te betrekken..
Als jij de intentie hebt om iemand écht te helpen, dan ervaart jouw cliënt dat ook zo.Hij of zij reageert daar positief op. Dit is een belangrijk onderdeel van de onvoorwaardelijke ondersteuningsrelatie. De mens zelf moet de basis zijn, niet het probleem.
Totale Communicatie is een methodiek die de communicatie met - en vooral het begrijpen van - de cliënt ondersteunt en versterkt. Bij Totale Communicatie gaat om het bewust inzetten van diverse communicatiemiddelen, zoals picto's, gebaren, tekeningen, kleuren, een weekplanner, een stappen- en/of signaleringsplan.
Je hebt er vast wel eens over gehoord: de zorgdriehoek. Verpleegkundige Elke Kruizinga licht het toe: Een zorgdriekhoek is een driehoek waarbij drie partners zijn betrokken: de cliënt, naasten zoals familie of mantelzorger en de hulpverlener. Hun gekoppelde doel is, je raadt het, goede zorg!
Wat? Het belang van het gesprek en de samenwerking in de driehoek (oudere, familie en medewerker) wordt steeds meer erkend en gefaciliteerd in de verpleeg- huiszorg.
Driehoekskunde geeft professionals handvatten om met familie te leren samenwerken zó dat er balans ontstaat in de driehoek. Pas als er een balans is, kan de cliënt optimaal tot zijn recht komen.
Bij probleemgedrag gaat het vaak om een ingewikkeld samenspel tussen uw lichamelijke toestand en de wisselwerking met andere personen in uw directe omgeving. De oorzaak van probleemgedrag kan liggen in ziektebeelden zoals een delier, depressie of dementie.Ook de medicijnen die u gebruikt kunnen van invloed zijn.
We spreken van gedragsproblemen als: een kind zich dwars en opstandig gedraagt, gauw geprikkeld is en driftig wordt, anderen ergert, antisociaal gedrag vertoont (zoals liegen of stelen) of zich agressief gedraagt. het kind, de ouders of de omgeving er nadelige gevolgen van ondervinden.
Kinderen en jongeren met een lvb hebben beperkte sociale en probleemoplossende vaardigheden. Daardoor kunnen zij zich moeilijker redden in sociale situaties. Zij begrijpen mensen vaak verkeerd en schatten reacties van anderen niet goed in. Ook overschatten zij zichzelf vaak.
Deze 4 domeinen bestaan uit de woon-en leefomstandigheden, participatie (het sociale leven van de cliënt), mentaal welbevinden en autonomie, en het lichamelijk welbevinden en gezondheid.
Methodisch werken: waar hebben we het over? Volgens de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) betekent 'methodisch werken' dat zorgverleners werken volgens de PDCA-cyclus. Dat staat voor Plan, Do, Check, Act.
Wat zijn de 3 fases van methodisch werken? Wat doe je bij de voorbereiding (fase 1)?Wat doe je bij de uitvoering (fase 2)?Wat doe je bij de afronding (fase 3)?