De populaire Fiat 500e wint als beste elektrische auto van 2022 in het middensegment. Deze volledig elektrische auto scoort zeer goed op laadsnelheid en is aantrekkelijk geprijsd. De 500e heeft een actieradius tot 320 kilometer (WLTP) en tot wel 460 kilometer in het stadsverkeer.
#4 Skoda Enyaq iV 80 (2022) #3 Audi Q4 e-tron 40 (2022) #2 Hyundai IONIQ 5 Long Range 2WD (2022) #1 Kia EV6 Long Range 2WD (2022)
Een volledig elektrische auto die lekker ver kan rijden én voor een betaalbare prijs! De koploper is: de Hyundai Kona Electric 64 kWh. Uitgaande van de vanaf-prijs en de praktijk actieradius die de auto gemiddeld haalt betaal je zo'n €96,- per kilometer actieradius die de auto heeft.
Audi e-tron
De beste elektrische auto van 2021 in het topsegment is de Audi e-tron. Stijlvol, krachtig en pure Audi-kwaliteit. De e-tron heeft een uitstekende actieradius tot 401 kilometer en maar liefst 1.800 kilo trekgewicht. En met een razendsnelle acceleratie voelt de e-tron als rijden met een sportauto.
Energiekosten. Met een elektrische auto rijd je 100 kilometer op 20,7 kilowattuur (kWh). Ter vergelijking: je hebt 6,7 liter benzine nodig om 100 kilometer te rijden.
Elektriciteit is goedkoper dan benzine of diesel, je betaalt tot en met 2024 geen wegenbelasting en ook aan onderhoud ben je minder kwijt. Onder aan de streep liggen de gemiddelde autokosten voor een elektrische auto vaak niet hoger of zelfs lager dan die voor een vergelijkbare benzineauto.
Onder de huidige omstandigheden gaan de meeste accu's van een elektrische auto ongeveer 10 tot 20 jaar mee, voordat ze moeten worden vervangen. Volgens een enquête van Cox Automotive hebben veel potentiële kopers van een elektrische auto bedenkingen bij de levensduur en eventuele vervangingskosten van de accu.
De auto met de hoogste score komt uit Zuid-Korea. Het gaat namelijk om de Hyundai Ioniq Electric. Die elektrische fastback, ook leverbaar met verschillende hybride-aandrijflijnen, doorstond in maar liefst 98,75 procent van de gevallen de MOT-keuring.
Tesla Model S - EVs grootste rijbereik
De Tesla Model S is een fullsize, volledig elektrische luxe vijfdeurs die wordt geproduceerd door Tesla Motors. Dit model heeft het predicaat 'op twee na snelste productieauto ooit geproduceerd' en heeft de grootste actieradius van alle elektrische auto's: 575 km.
Hoeveel een elektrische auto na een aantal jaar nog waard is, hangt af van het gebruik en model. Maar een goede vuistregel is dat de auto na vier jaar nog ongeveer 40 tot 55% van de nieuwprijs waard is. Dat is vergelijkbaar met een benzineauto.
“De batterij, het duurste element van de auto, wordt stilaan goedkoper. Concreet schatten we dat de prijs tegen 2030 twintig keer goedkoper zal zijn tegenover tien jaar geleden”, zegt Van Mierlo. “Vandaag zijn veel elektrische auto's trouwens al goedkoper dan een diesel- of benzinewagen.
Aanbieders hanteren prijzen tussen de € 0,25 en € 0,79 per kWh. Een gangbaar tarief is zo'n € 0,60 per kWh. Om 20,7 kWh te laden ben je € 12,42 kwijt. Dat is iets meer dan € 0,12 per kilometer.
Elektrische auto's 2023
De A6 e-tron draait net als de e-tron GT op 800 Volt en kan dus heel snel laden, heeft een actieradius van ruim 700 kilometer en een vermogen van 476 pk met vierwielaandrijving. Op basis van de A6 e-tron verschijnt ook een SUV (Q6 e-tron) en een stationwagon variant.
Het nadeel van de meeste elektrische occasions is de relatief lage actieradius. Hebben veel middenklasse elektrische auto's tegenwoordig een accu van meer dan 60 kWh, zo'n vijf jaar terug was een dergelijk grote accu nog voorbehouden aan de Tesla Model S.
Volgens de ING zijn elektrische auto's waardevaster en hebben ze dus een hogere restwaarde. De gemiddelde restwaarde na vijf jaar van EV's zal tussen de 40% en 47,5% liggen, terwijl dit bij benzine tussen de 35% en 42,5% is.
Dacia Spring, vanafprijs: 20.850 euro
De Dacia Spring staat te boek als de goedkoopste elektrische auto die momenteel al op de markt is. De eerdergenoemde auto's in dit rijtje zijn weliswaar goedkoper, maar de Nederlandse wet schaart ze onder de categorie brommobielen. De Dacia Spring is met recht een auto te noemen.
Wat zijn de kosten van een accu vervangen voor Tesla ? De installatie van een nieuwe accu neemt ongeveer 20 tot 30 minuten in beslag. De prijzen voor een nieuwe accu variëren van € 60 tot € 300, afhankelijk van het soort accu dat je nodig hebt.
De kosten voor snelladen komen in de buurt van kosten voor het tanken van brandstof. Wanneer je een auto met een groter accupakket oplaadt, zoals een Tesla Model S (met 75 kWh), tegen een tarief van €0,60 per kWh, komt dit uiteindelijk neer op zo'n €45,00 voor een volle accu.
U betaalt geen motorrijtuigenbelasting voor een volledig elektrische auto. Dit belastingvoordeel voor elektrische auto's geldt tot en met 2024. De Rijksoverheid wil zo volledig elektrisch rijden stimuleren. Want volledig elektrisch rijden draagt bij aan een beter klimaat en milieu.
Wil je een auto die gebouwd is met traditionele technologie, dan moet je wegblijven bij Tesla. Met Tesla zit je boven de innovatie. Alles te bedienen via één scherm. Allemaal nieuwe snufjes, die soms ook nog wat kinderziektes hebben.
Voor plug-in hybrides met een uitstoot van maximaal 50 gram CO2 per kilometer is er tot en met 2024 een korting van 50 procent op de wegenbelasting. In 2025 bedraagt die korting nog 25 procent en in 2026 is het, net als bij volledig elektrische auto's gedaan met de fiscale voordelen en betaal je het volledige tarief.
Het is niet te voorspellen hoe lang u nog kunt rijden in een auto op benzine of diesel. Dat geldt ook voor auto's die op lpg rijden. De Rijksoverheid wil in ieder geval in 2050 helemaal geen CO2 meer uitstoten. Dit staat in de Energieagenda.