Ook wordt er gedacht dat rood de oorspronkelijke kleur van Ferrari is. Beide zijn niet waar. De oorspronkelijke kleur van Ferrari is geel. Enzo koos voor geel aangezien dit de officiële kleur is van zijn geboorteplaats Modena.
De oorspronkelijke kleur van Ferrari is, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, geel. Dit heeft alles te maken met de afkomst van Enzo Ferrari. Hij werd in 1898 geboren in Modena, een stad die iets boven Bologna ligt. De kleur die bij deze Noord-Italiaanse stad hoort is geel.
De meest klassieke kleur van Ferrari is uiteraard rood . Het zal dan ook geen verrassing zijn dat de eerste modellen rood waren.
Maar in feite was geel de kleur die Enzo koos toen hij het merk creëerde, dat nog steeds in het schild terugkomt. Toen de FIA echter besloot dat alle Italiaanse raceauto's rood moesten worden geverfd, was Ferrari de enige groep die de kleur tot in latere jaren bleef gebruiken .
Ferrari en blauw
De Scuderia heeft overigens nog wat met deze specifieke tinten. Het lichtblauwe Azzurro La Plata is de racekleur van Argentinië, maar was ook een belangrijke kleur voor tweevoudig F1-kampioen Alberto Ascari. Hij racete steevast met een helm en racepak in deze kleur, omdat dat volgens hem geluk bracht.
Het is allemaal om de 70e verjaardag van Ferrari's aanwezigheid in Noord-Amerika te markeren . Tijdens het seizoen van 1964 werden de iconische rode auto's — synoniem voor de kleur sinds de jaren 1920 — voor de laatste twee races veranderd in blauw en wit, wat de kleuren van de Amerikaanse vlag weerspiegelde.
De laatste keer dat de fabrieks F1-teamauto's in andere kleuren dan rood reden, was tijdens de Mexicaanse GP van 1964, toen de auto's waren uitgedost in het blauw en wit van het North American Racing Team. Maar daarvoor verschenen er op evenementen niet alleen privé-Ferrari's in verschillende tinten azuurblauw, maar ook in groen en geel .
Rood is tenslotte niet alleen de definitieve kleurstelling van Ferrari's Formule 1-team, maar het is ook veruit de populairste kleur die door klanten wordt gekozen. Op het hoogtepunt, begin jaren 90, was maar liefst 85 procent van alle gebouwde Ferrari's rood geverfd.
In een wanhopige poging om hem in te halen, zette hij een uithoudingsrecord neer voor non-stop rijden gedurende 24 uur. De prijs van de prins was simpelweg een magnum van Mumm champagne, en de rode kleur van zijn Itala auto uit 1907 werd door Italië aangenomen als racekleur ter ere van hem .
De nationale racekleur van Italië was rood, en daarom omarmde Ferrari de rode tint voor hun voertuigen. Deze verandering vond plaats in de late jaren 1920 toen de International Automobile Federation (FIA) specifieke kleuren aan verschillende landen toewees.
Ferrari 288 GTO EVO (Onno)
De Ferrari 288 GTO Evoluzione is voor hem de lelijkste Ferrari ooit gemaakt. Nu moeten we het de auto vergeven, het is voornamelijk een competitie-auto bedoeld om zo snel mogelijk te zijn. Het is dus wel functioneel lelijk.
Op een veilig in New York is maandag een Ferrari 250 GTO uit 1962 verkocht voor 51,7 miljoen dollar (48,3 miljoen euro). Dat maakt de wagen de op een na duurste auto die ooit is geveild.
Tegenwoordig zijn er negen verschillende rode tinten beschikbaar voor klanten via de configurator van Ferrari, voordat ze hun eigen unieke lak kunnen creëren. Samen zijn deze kleuren, met hun geschiedenis en evolutie, kenmerkend geworden voor de weg- en wedstrijdmodellen van het Steigerende Paard.
Hoewel we moeten toegeven dat er iets opvallends is aan die tint Ferrari-rood (Rosso Corsa), is er een simpele reden waarom de eerste Ferrari's rood waren: de Internationale Automobielfederatie vereiste in de begindagen van de autosport dat alle Italiaanse Grand Prix-raceauto's rood waren.
Kwalitatief hoogwaardige Lamborghini autolak ten behoeve van reparatie of schadeherstel, gebaseerd op de originele Lamborghini kleurcode. BRONZE-MET. is een Metallic kleur welke moet worden afgewerkt met een blanke laklaag.
RAL3020 komt het dichtst in de buurt van een klassieke Ferrari rood. Heb eens een Nissan in deze kleur gespoten. Houdt er wel rekening mee dat Ferrari diverse verschillende knalrood tinten gebruikt. "Ferrari rood" is dus eigenlijk geen kleur (nieuwere modellen hebben veel meer oranje er in zitten).
Italianen toeteren bijvoorbeeld om aan te geven dat ze je rechts komen inhalen, of om te laten weten dat jij iets verkeerd doet.
Ferrari 250 Testa Rossa (waarde 16,4 miljoen dollar)
De auto werd speciaal gemaakt voor grote autoraces in Noord- en Zuid Amerika. De auto die voor meer dan 16 miljoen dollar is geveild, was het prototype van de Ferrari 250 Testa Rossa.
(oorspronkelijk werd de kleur rood toegeschreven aan de Verenigde Staten). Op de circuits is rood daarom essentieel voor Ferrari. Maar Enzo Ferrari wilde de passie en de schittering van deze tint behouden . Op zijn logo, maar ook op enkele van de meest gewilde modellen van Ferrari-iconen.
Veel mensen denken dat het steigerende paard op het logo Enzo's favoriete paard was. Ook wordt er gedacht dat rood de oorspronkelijke kleur van Ferrari is. Beide zijn niet waar. De oorspronkelijke kleur van Ferrari is geel.
Daarom biedt het merk een breed spectrum aan kleuren, waardoor u de vrijheid heeft om te kiezen uit tijdloze klassiekers tot gedurfde en unieke afwerkingen. Hier zijn enkele van de meest populaire Ferrari-lakopties: Rosso Corsa (Racing Red) – Dit is de kenmerkende kleur van Ferrari, die de rijke racegeschiedenis van het merk vertegenwoordigt.
Dat die auto's rood waren, was geen toeval. De Italianen hadden het jaar ervoor Rosso Corsa als hun nationale racekleur aangenomen nadat een Itala (auto) de rally Peking-Parijs had gewonnen. De AIACR (tegenwoordig FIA) maakte nieuwe regels die raceteams verplichtten hun auto's in hun respectievelijke nationale kleur te verven .
Er was ook een officieel ingeschreven Ferrari Formule 1-auto die in het geel racete tijdens de Grand Prix van België in 1961. De coureur was Olivier Gendebien, afkomstig uit Brussel en onlangs de 24 uur van Le Mans gewonnen met de Scuderia.
Pas in 1947 rolde de allereerste Ferrari van de productielijn: de Ferrari 125 S, uitgerust met een V12-motor die de basis zou leggen voor de beroemde motoren die het merk zouden definiëren. Enzo Ferrari's visie was simpel, maar gedurfd: hij wilde de beste, snelste en mooiste auto's ter wereld maken.