Bij cognitieve ontwikkeling leert je peuter om informatie uit zijn omgeving te verwerken en op te slaan in zijn hersenen. Op een later moment kan hij die kennis weer gebruiken of toepassen. Hij leert een hoop door jou of anderen te observeren en te imiteren.
Met verstandelijke of cognitieve ontwikkeling bedoelen we de ontwikkeling van het denken. Ons denken staat nooit stil en ook het denken van een kind ontwikkelt zich voortdurend. Het leert verbanden leggen , begrijpen en redeneren.
Cognitieve ontwikkeling is het mentale proces van het opslaan, verwerken, terughalen en toepassen van kennis en informatie. In principe is het dus het proces van het leren. Ieder kind wil vanaf zijn/haar geboorte niets liever dan ontdekken en leren, want alles is nieuw en álles is bijzonder.
Cognitieve ontwikkeling
Je kleuter krijgt een steeds realistischere kijk op de wereld om hem heen. Hij gaat de wereld steeds beter begrijpen. Hij is geïnteresseerd in oorzaak en gevolg en gaat steeds meer vragen stellen over het 'waarom' van dingen.
In de peutertijd ontwikkelt je kind zich snel. Je kind begrijpt en spreekt steeds meer woorden en zinnen, speelt meer samen met andere kinderen en doet steeds meer dingen zelf. Ze oefenen met zelfstandig worden. Wanneer het even niet lukt, kan dat frustrerend zijn voor je peuter.
Hij kan rennen en springen, de fijne motoriek ontwikkelt zich. En ook krijgt elke peuter te maken met zijn eigen ' peuterpuberteit': hij ontdekt dat hij een ander wezen is dan zijn ouders en hoe de wereld in elkaar steekt. Daarom gaat hij de grenzen aftasten.
Je peuter van 2 – 4 jaar kan:
innerlijke beelden vormen van objecten of gebeurtenissen (mentale representatie). Dit uit zich in taal, tekenen en het spelen. Jouw peuter kan nu woorden koppelen aan innerlijke beelden, waardoor jouw kind nu beter kan omgaan met het verleden, heden en de toekomst.
Dingen samen doen met jouw kind, sorteren van kleuren, vormen, plaatjes, samen zingen, muziek maken, dansen/ bewegingen maken, elkaar verhaaltjes vertellen, creatief bezig zijn (knutselen). Televisie kijken vinden kinderen vaak erg leuk en van kinderprogramma's kan veel geleerd worden.
Volgens Jean Piaget is de cognitieve ontwikkeling van mensen een voortdurende reorganisatie van mentale processen van biologische rijping en hun ervaringen met de omgeving. Biologische rijping houdt verband met de ervaringen die mensen tijdens de levensfases opdoen.
Met de term cognitieve functies worden functies bedoeld die te maken hebben met het verwerken van informatie. Functies zoals waarneming, aandacht, concentratie, geheugen, oriëntatie, taalgebruik en vaardigheden.
Op deze leeftijd wordt de mentale representatie van je kind steeds beter. Je peuter kan nu innerlijke beelden in zijn hoofd vormen van objecten of gebeurtenissen. Dit is bijvoorbeeld te merken in taalgebruik, tekeningen of tijdens het spelen. Zo kan je kindje lijnen gebruiken om een object te vormen.
Zesjarigen concentreren zich steeds beter waardoor ze leren lezen en rekenen. Vanaf een jaar of negen brengt je kind moeilijkere begrippen onder woorden en kan hij zich beter inleven in situaties van anderen. En hoe ouder je kind is des te minder hij gefocust is op volwassenen. Leeftijdsgenoten zijn dan belangrijker.
Door spelenderwijs te leren vergroten kinderen hun wereld en slaan ze constant nieuwe informatie op. Ze onthouden het en maken dus gebruik van hun geheugen. In stappen zou je cognitieve ontwikkeling als volgt kunnen opsommen: aandacht -> waarnemen -> herinneren -> denken -> redeneren -> begrijpen.
Cognitieve functies of vaardigheden zijn onder meer geheugen, intelligentie, taal en concentratie. Dankzij die functies bent u in staat om informatie en kennis op te nemen en te verwerken.
Dingen samen doen met jouw kind, sorteren van kleuren, vormen, plaatjes, samen zingen, muziek maken, dansen/ bewegingen maken, elkaar verhaaltjes vertellen, creatief bezig zijn (knutselen). Televisie kijken vinden kinderen vaak erg leuk en van kinderprogramma's kan veel geleerd worden.
Cognitieve ontwikkeling
· Het sensori-motorische stadium (0 tot 2 jaar), waarin het kind vooral handelt op basis van zintuiglijke indrukken. · Het pre-operationele stadium (2 – 7 jaar), waarin imitatie een belangrijke rol speelt. · Het concreet-operationele stadium (7 tot 11 jaar).
Het spel memory bijvoorbeeld stimuleert het geheugen en de concentratie van het kind. Het geheugen kun je versterken en/of stimuleren door hier regelmatig mee te oefenen. Dit kun je spelenderwijs op verschillende manieren doen door bijvoorbeeld memory. Concentreren is iets wat veel kinderen nog lastig vinden.
Het denken van peuters wordt wel 'magisch denken' genoemd. Allerlei dingen die ze in hun fantasie beleven, zijn voor hen even echt als de werkelijkheid. Vanaf gemiddeld 1,5 jaar ontdekt je peuter dat hij een eigen persoon is. Hij is een eigen individu en niet een deel van iemand.
Het gaat hard met zijn motorische ontwikkeling: hij kan op zijn tenen lopen en met twee voeten tegelijk springen. Je kind krijgt steeds meer uithoudingsvermogen en de buggy is bijna niet meer nodig. Je peuter laat zich steeds meer gelden.
Tussen twee en drie jaar gaat je kind ook verhalen vertellen, spontaan of bij afbeeldingen. En wat je kind zegt is steeds beter verstaanbaar. Als je kind drie jaar is heeft het al een hele woordenschat. Het begrijpt gemiddeld 1.250 woorden en kan ongeveer 1.000 woorden zeggen.
Een tweejarig kind zegt minimaal vijf tot tien woordjes. Eén enkel woord kan verschillende betekenissen hebben (één-woordzinnen). Bijvoorbeeld: een kind zegt ete.
Kinderen in de peuterleeftijd gaan steeds meer de regels van ouders begrijpen. Ze weten bijvoorbeeld waar ze wel en niet aan mogen komen. In de peutertijd leren kinderen ook om op een potje of een wc te poepen en plassen. Ze worden zindelijk, en ze gaan steeds meer dingen zelf doen.
Waar speelt een kind van 2 jaar mee? Kinderen van 2 jaar kunnen veelal al lopen en bewegen. Speelgoed die inspelen op de motoriek van het kind zijn uitstekend geschikt voor deze leeftijd. Activiteitentafels, speelgoed voor in bad en Tangle zijn uitstekend geschikt voor deze leeftijd.