Flightradar24 is ongetwijfeld de populairste vluchtenvolger van allemaal. De app is steevast hoog in de ranglijsten in de App Store te vinden, vooral rond het vakantieseizoen. Flightradar24 zit vol met allerlei handige functies zoals Apple Watch-ondersteuning en heeft alle basisfuncties aan boord.
Flightradar24 is online te bekijken en gebruiken, maar heeft verder een app voor iOS en Android. De uitgeklede versie van de app is gratis, maar als u extra mogelijkheden wilt, dan moet u de pro-versie aanschaffen. Met Flightradar24 weet u precies wat er zich in de wereld van vliegtuigen afspeelt.
Sinds kort worden ook vliegtuigen weergegeven die gevolgd worden door satellieten. Dat systeem heet ADS-B. Die vliegtuigen zijn blauw gekleurd. Omdat er 10 minuten vertraging zit bij ADS-B wordt deze techniek alleen gebruikt bij vliegtuigen die niet meer te ontvangen zijn op de aarde.
Flightradar24 | Flight Tracker in de App Store.
Vliegtuig volgen met de vliegtuig radar is gratis. Met de flightradar op onze website kun je 24 uur per dag, 7 dagen in de week vliegtuigen volgen. Met de vluchtradar kun je vluchten volgen van alle vliegvelden op de wereld.
Je kunt niet alleen via websites jouw vlucht volgen, maar ook via verschillende apps. Zo hebben Flightradar24 en Planefinder ook een app. Met deze apps kun je een specifieke vlucht volgen of opzoeken met jouw camera. Naast Fightradar24 en Planefinder zijn er nog een aantal andere apps.
Om de informatie over een vliegtuig te bekijken, hoef je alleen maar op het desbetreffende symbool op de interactieve kaart van Flightradar24 te klikken. Daarna gaat het informatievenster open, waar je tal van interessante feiten kunt lezen. Zo kun je direct herkennen, tussen welke steden het vliegtuig onderweg is.
Veel delen van Europa en Noord-Amerika hebben MLAT dekking boven 5.000 – 10.000 voet (ongeveer 1500-3000 meter). Voor sommige locaties is er MLAT dekking beneden de 1500 voet (450 meter), zoals Amsterdam.
Op de site Flightradar24 zijn alle vluchten te zien, hun route, het type vliegtuig (met foto), de vertrek- en aankomsttijd (en hoe lang ze nog moeten). Flightradar heeft ook een (gratis) app die van je locatie gebruikt maakt zodat je de vliegtuigen boven je hoofd ziet.
Het Europees Hof van Justitie oordeelt dat het moment waarop de deuren van het vliegtuig opengaan (mits de passagiers dan ook het toestel mogen verlaten) als aankomsttijd moet worden gerekend.
De radar toont u civiele, militaire en kleine vliegtuigen (ook zweefvliegtuigen) op een kaart in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en andere landen. Bovendien toont de Flightradar u vliegvelden en een bijbehorend vluchtplan met starts en landingen.
Reacties. Vliegtuigradar24.nl gebruikt data van flightradar24.com. De vertraging is maximaal één minuut.
Vliegers van de luchtmacht oefenen dagelijks om hun vaardigheden op peil te houden. Bijvoorbeeld in laagvliegen en vliegen bij duisternis. In het oefenprogramma staat omschreven hoeveel vlieguren de vliegers jaarlijks moet maken.
Op Vliegtuigvolgen.com kun je live bekijken welke vliegtuigen er op dit moment over ons heen vliegen. Met behulp van deze geavanceerde vliegtuigradar kun je alle vliegtuigen, van groot tot klein, en van alle verschillende vliegmaatschappijen precies volgen.
Wil je vlak voor vertrek kijken met welk vliegtuig je vliegt? Dan kun je hiervoor het beste de website van de luchthaven waarvan je vertrekt raadplegen. Zo kun je bijvoorbeeld op de website van Schiphol niet alleen het vliegtuigtype maar zelfs de registratie van het vliegtuig terugvinden.
Inflighto, de app die met je meevliegt
Met de app kun je realtime op een gedetailleerde kaart volgen waar je precies vliegt. Ook staan op die kaart diverse highlights op de grond aangegeven waarop je kunt klikken voor meer informatie. Zo leer je nog eens wat!
Niet allemaal op hetzelfde moment, wel allemaal op dezelfde dag. 230.409 zijn er meer dan welke dag dan ook, sinds het bedrijf in 2006 begon met zijn metingen. Flightradar24 houdt niet alleen gegevens van passagiersvluchten bij, maar ook vrachtvervoer, privéjets en zelfs helikoptervluchten.
,,De wereldwijde vloot telt nu meer dan 29.000 passagiersvliegtuigen. Die zijn ongeveer 38 procent van de tijd in de lucht. Gemiddeld vliegen er dus 11.000 toestellen tegelijkertijd in de atmosfeer.'' Dat is bijna een verdubbeling ten opzichte van tien jaar geleden.
Als een vliegtuig stijgt of daalt verandert de lucht om je heen sneller dan de lucht in je oren. Als je ooit hebt gevlogen weet je dat dit zwaar oncomfortabel is – maar tijdelijk. Om de druk een beetje te verzachten kun je kauwgum eten, inademen en uitademen terwijl je je mond en je neus dichthoudt, of gapen.
Niet beide motoren zijn nodig om te vliegen
Gelukkig is dat nergens voor nodig, want een vliegtuig kan prima vliegen met maar één motor.
250 km per uur
Een vliegtuig waarmee je vaak op vakantie gaat, zoals een Boeing 737, gaat gemiddeld ongeveer 250 kilometer per uur. Zo'n groot vliegtuig heeft een hele lange startbaan nodig om zo hard te kunnen, wel 3 kilometer lang!
Iedere vlucht heeft een eigen, ideale kruishoogte. Dit is de ideale hoogte waarop het vliegtuig het snelst kan vliegen en tegelijkertijd het minste brandstof verbruikt. De Boeing 747 heeft een kruishoogte van 10.700 meter, terwijl de Embraer 190 naar 12.000 meter klimt.
1.260 vluchten per dag (gemiddeld)
Wat kunnen de AWACS eigenlijk zien? "Het zijn heel grote Boeings, die zijn volgestopt met radarapparatuur. Als ze opstijgen kunnen ze 400 à 500 kilometer om zich heen kijken.